Gå til innhold

"Servicestasjoner" anno 2013.

Edin_M
 Share

Anbefalte innlegg

Det her er en liten utblåsning fra min side etter å ha sett meg lei på samme problemet siste årene på de fleste bensinstasjoner.

Grunnen til irritasjonen kommer fra det mest utrolige for noen dager siden på vei hjem fra Vestby.

Ca halvveis i kjøreturen så kommer check-kontrollen i bilen med varsel om at parklyset var gåent, noe som skjer før eller senere og så petimeter som jeg er på dumme og unødvendige ting så må jeg fikse det ved første anledning. 

Heldigvis ser jeg et skilt noen hundre meter lenger ned om en såkalt "servicestasjon" ved neste avkjørsel og ikke lenge etter ser jeg et stort skilt til bensinstasjonen så da er det bare å svinge inn og poppe panseret og fjerne den gamle pæra og inn på stasjonen.

Bilen min har orginale Hella Xenonlys med AE, altså de med kun ei pære for begge ringene pr side, ingenting fancy, helt enkel 10W pære på 12V.

"Hei, har du 2 stk 10W pærer til meg"? sier jeg til karen i midten av 20-åra bak disken.

"Jada, er vel sånne du skal ha"- sier karen og setter frem 2 stk H3 pærer på disken og ser litt fortumla ut over hvor liten den pæra jeg holder i er i forhold til pæra han nettopp satt frem.

Jaja tenker jeg, tok vel feil da stakkar, så jeg spør igjen og sier at det er vanlige små pærer som skal inn i parklysa så H3 funker dårlig der.

"Åja det er sånne som du skal ha inni coupeen" smeller det fra fyren.

Og det er her jeg begynner å rynke på nesa, nei det er parklysa i selve lyktene på bilen så det er ei vanlig pære du har bak deg i skuffene sier jeg og får herved sjokket. "Vi har bare H3, H4 og H7 pærer her, det i boksene er sikringer" smeller det fra tullingen selv om det er 2 store bokser med gedigen rød skrift "Bilpærer 12V" merket på de.

Etter en lang diskusjon med tullingen klarer han til slutt å gi etter og setter begge boksene foran meg til å finne pæra selv, og til tross for hans påstander om sikringer var det kun et stort og meget bra sortiment av de fleste 12V pærer en kan tenke seg i de boksene, og ikke en eneste sikring.

Plukker frem de to pærene jeg skal ha og smeller de i disken i samme øyeblikket som sjefen til vedkommende kommer inn og lurer på hva som foregår. Og her kommer den største overraskelsen, isteden for å beklage på vegne av en inkompetent ansatt uten nok grunnleggende opplæring (min personlige mening) står sjefen der og sier at de ikke setter ansatt inn i slike ting og at det ikke stilles krav til dem om å kunne noe om dette og hvor det ligger, men prioriteten er at de skal klare å ta betalt for bensinen vi fyller og evt steke pølser.

Hva faen skjer med verden når den bak disken i en såkalt "Servicestasjon" ikke ser forskjell på en sikring og lyspære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hel enig. Opplevd lignende situasjoner før og det er rett og slett helt tragisk. Det burde være et lite krav til kunnskapen rundt dette. Ser desverre dårlig ut for framtiden. Får vell snart ikke fylle bensin engang på bensinstasjoner fordi de heller skal ha plassen til bolleskap og bruskjølere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pussig utvikling. KBS (kiosk og bensin) har slitt med negativ vekst i mange år, spesielt siden 2007. Før når bensinstasjonene var mer service og mindre kiosk tjente bransjen gode penger, men med årene bygde man om stasjonene til mer kiosk/fastfood (for å øke fortjenesten). Resultatet er at mange franschisetagere har halvert inntekten sin, og at mange gamle stasjoner har blitt nedlagt. Noen har blitt omgjort til automatstasjoner, men mange har blitt fjernet til fordel for boligutvikling.

Noen stasjoner har også gått over til fastfood eller kebabsjapper med automatiske drivstoffpumper som ekstra service.

Mener også at driverne burde ta ansvar å lære opp ansatte i "enkelt vedlikehold" som lyspærer/olje/spylevæske/vindusviskere, men det blir ikke prioritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ærlig si at jeg savner de gamle bensinstasjonene med ansatte som visste forskjell på en pære og sikring, ansatte som visste hvilken sprayboks en trengte for å smøre reim og hvilken spray en skulle bruke inni bilen for å få den ren, og ikke minst han eldre karen som gjerne hadde den innstillingen om at det er greit å hjelpe kunder bytte lyspærer i bilen fremfor å prioritere helt ferske boller hver 4 time!

Såg senest i morres en stakkars dame som holdt på å få et nervøst sammenbrudd fordi ho måtte bytte pære på bilen, og ho visste hverken hvilken pære som skulle i den, hvor ho fant pæra eller hvordan ho skulle ta den ut, og betjeningen, jo deres svar var at da fikk ho ta en tur på nærmeste bilverksted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange år siden jeg ga opp bensinstasjoner når det kommer til bilkompetanse. Betjeningen består som regel av deltidsansatte småunger som ikke har den minste peiling på noe annet en pølse, burgere og boller. Det er ikke deres feil at de ikke får den opplæringen de trenger for å kunne utøve skikkelig service til de kundene som trenger det, men desverre har det blitt slik at det ikke er lønnsomt for eierene å kurse de ansatte i annet enn bruk av mikrobølgeovn. Noen stasjoner har mer oppegående ansatte enn andre, men hvis man ikke har andre alternativer er det utrolig frustrende å møte på inkompetanse når man trenger hjelp. Før hadde jeg den oppfatningen at de som jobbet på servicestasjoner hadde en viss interesse for bil, og i det minste kunne plukke ut rett lyspærer, vindusviskerblad og annet basisutstyr til biler. Desverre virker det som dette ikke er egenskaper som blir vektet særlig tungt når folk skal ansettes på disse stedene. Jeg har selv aldri jobbet i denne bransjen, så kanskje noen andre kan forklare hva som gjør at så få teknisk kompetente personer er å finne bak disken? Er lønna for dårlig? Ubekvem arbeidstid? Ikke vet jeg, men som med det meste annet, var det bedre før i tida.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på en stasjon her i området for en stund siden og skulle sjekke om dem hadde noen pærer.
Kom inn, og ble møtt av en hyggelig (forholdsvis ung, rundt 20-23) jente som sto i disken.

Hun spurte hva hun kunne hjelpe meg med, og jeg sa jeg skulle hatt noen H** pærer (husker ikke typen men det er jo ikke viktig :P ).
Ja sa hun, bare kom bort hit du, jeg fulgte spent etter, hun rota oppi noen skuffer og i løpet 30 sekunder hadde hun funnet det jeg skulle ha.

Jeg dro i fra stasjon en meget imponert! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er som mange andres, jeg ber som oftest å få rote blant pærene på egenhånd. Dersom jeg kommer mitt oppi en greie mellom ansatt og en annen kunde når det gjelder pærebytter etc. Pleier jeg å hjelpe til dersom det trengs(med pærebytte feks). Før var en bensinstasjon drevet rundt et verksted eller samvirkelag. Idag er det bygget rundt en kiosk! Det var en Essostasjon der jeg bodde før som drev på gamlemåten, her fikk du faktisk håndvasket og spylt bilen av sjefen selv om du kjøpte bilvask og på veggene hang det viftereimer og børster til dynamoer etc. For ca. 4 år siden døde eieren og hele saken ble jevnet med jorden og en ny On the run stasjon ble bygget.

Den mest innholdsrike jeg har funnet siste året er en i Eggedal med samme type varer, typiske slitedeler som viftereimer og div. Rødberg(Nore Og Uvdal) har både tennplugger og børster til Bosch dynamoer, samt verktøy i fleng. Dessverre ikke hjullager som jeg trengte sårt den gangen. En Essostasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske godt kjent med bensinstasjonene på det sentrale Østlandet/Osloregionen, og den som har imponert meg mest er Statoil Nadderud i Bærum (rett ovenfor Bekkestua). Den har egen hall med en kar som legger om dekk/felg, bytter olje og bytter slitedeler. Hørte at han i dekkskiftesesongen jobbet fra 07 til langt ut på kvelden.

Statoil Lilleaker/Oslo vest rett ovenfor CC Vest har også egen hall med kar som utfører diverse.

Esso on the Run er nok de dårligste når det kommer til slik type service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bensinstasjon-ansatt sa en gang til meg at de ikke solgte frukt når jeg etterspurte en H4-pære. Tror ikke du skal forvente mye lenger, verden har forandret seg. Både positivt og negativt, men at du skal få mulighet til å kjøpe vindusviskere, spyle/kjølevæske og lyspærer - det burde være en del av opplæringen, hvertfall at de kan ha en bok som oppslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den med frukten er vel en vandrehistorie, mener jeg fortalte om den her på forumet tidligere ;)

Men kompetansenivået er skremmende lavt hos de ansatte på service stasjonene som ligger langs de store motorveiene. De som står i kassa vet som regel ikke fram eller tilbake på en bil og er ikke mye behjelpelige når kunder trenger hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den med frukten er vel en vandrehistorie, mener jeg fortalte om den her på forumet tidligere ;)

Men kompetansenivået er skremmende lavt hos de ansatte på service stasjonene som ligger langs de store motorveiene. De som står i kassa vet som regel ikke fram eller tilbake på en bil og er ikke mye behjelpelige når kunder trenger hjelp.

Skal sies at min er modifisert litt (til det bedre), men det skjedde meg faktisk. jeg gikk vel egentlig inn å sa "hei, hvor har dere pærer, bak kassen?" så fikk jeg "vi selger ikke frukt" når eg da sa jeg skulle ha lyspærer så ble damen rød om nebbet gitt. Men uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor har di faen ikke plugger en gang på bensinstasjoner...............

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Her jeg bor har di faen ikke plugger en gang på bensinstasjoner...............

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Men er det så viktig? Har man så akutt behov for å bytte plugger? Det som trengs er lyspærer, viskere og viftereim (er vel for mange typer viftereim til å kunne ha lager kanskje). Et lite utvalg av radiatorslanger er heller ikke dumt, men det er veldig vanskelig da de er så  forskjellige på dagens biler, selv på merkeverksted må de jo ofte bestille enkelte av slangene til kjølesystemet. Ellers er det ikke dumt å ha ekstra sett i bilen med de viktigste lyspærene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har litt erfaring fra bransjen, jobbet fra tidlig 80 tallet på en av de største stasjonene i nord norge, masse og gjøre ,men allerede på begynnelsen av 90 tallet begynte nedgangen på service siden, når jeg begynte så var det ikke uvanlig å skifte olje på 3000-5000 km, alt av service ble lengere intervaller og styrt over til merkeverksteder, samme med dekksalg over til større kjeder osv.At det finnes noen få ungdommer/entusiaster som trenger plugger en lørdags ettermiddag er ikke nok til å leve av...Like relevant som at ett malerfirma her i byen reklamerer med døgnvakt :headbang: .Hvor mange er det som trenger å male huset mitt på natta....

Når det gjelder bimboer som jobber på sånne plasser så var jeg på vakt en gang der vi kun hadde 2 stk varme pølser igjen, kommer en kunde inn som vill kjøpe begge, hun sier at hun kan bare selge den ene....Hvorfor det?Hun måtte jo ha noe å selge til neste kunde....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...