Gå til innhold

Anbefalt lader til fastmontering?


Erik56
 Share

Anbefalte innlegg

Tenkte kanskje å være litt føre var på nyanskaffet F11, og passe på å etterlade batteriet jevnlig for å unngå ubehagelige overraskelser i løpet av vinteren. Men hva kan anbefales av ladere til fastmontering? Ser for meg en lader f.eks. montert under panseret et sted med en liten plugg i grillen som bare er å kople til 220V for å lade, slik at det ikke er behov for å åpne panseret hver gang dette skal skje. Ser at noen Qtek-modeller kan være aktuelle ... Visstnok skal DEFA ha noe slikt også, men da må vel bilen inn på verksted for montering.

 

Ellers så er det litt motstridende råd om hvor man skal koble til for å lade - noen sier på starthjelp-punktene under panseret for ikke å sende IBS eller strømstyresystemet på villspor, men på mitt BMW-verksted svarte de at man like gjerne kan lade rett på batteriet. Hva er riktig?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lader rett på batteriet til min e39, dog har jo ikke denne IBS da.

Men det burde absolutt ikke være noen grunn til at dette i lar seg gjøre, eller at det er farlig på noen måte.

Jeg har lagt min lader i bagasjerommet, på høyre siden. Har ikke F11 batteriet på samme plass da?

Så tar jeg bare ledningen ut av bakluka og rett i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte Defa sin Multicharger 1204 i motorrommet i både min F11 og E60 med motorvarmerstikk nederst på fangeren og plasserte laderen innimellom dulper i motorrommet,Koblet til ledninger utfra laderen på + og - punktene.Gikk vel ca 1 time i montering i garasjen på hver.Fungerte bra med Webastoen sitt strømforbruk og lettvint lading minst 1 gang i uka i vinter som var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, den Defa'en skal jeg se på.

@Otis: nei, batteriet ligger under filten, der.er man før kunne finne reservehjulet.

Men denne filten ser ut til å være festet med skruer og nagler. Fins sikkert en DIY om hvordan man kommer til batteriet et sted, men det har jeg ikke rukket å sjekke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koblet til + og - i motorrommet med kabelsko med ca 8mmhull,i tillegg til en jordkabel som er med kabelpakka.

John kr på forumet her hadde gjort det på merkeverksted,og la ut bilder på ei side her,men jeg finner de ikke igjen.Jeg kopierte det de hadde gjort på hans.

Kan ta noen bilder hvis interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å lade et batteri på 100 Ah med en lader på 4 A, det tar litt tid, spesielt om det er lite strøm på batteriet.

Min lader opptil 7,5 A og da går det på en natt selv om batteriet er nesten flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4-5A lader er mer en godt nok i bil, bruker du det regelmessig så er det i vertfall godt nok. Har du et stort batteri (100Ah) som er utladet og du trenger rask opplading for å få start så er jeg enig at man trenger en større lader, men hvor ofte er det da...

 

Regelmessig bruk - 4A elektronisk lader - midt i blinken.

 

Større lader betyr to ting, større i omfang og ikke minst mye større pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...