Jump to content

Anbefalt lader til fastmontering?


Erik56
 Share

Recommended Posts

Tenkte kanskje å være litt føre var på nyanskaffet F11, og passe på å etterlade batteriet jevnlig for å unngå ubehagelige overraskelser i løpet av vinteren. Men hva kan anbefales av ladere til fastmontering? Ser for meg en lader f.eks. montert under panseret et sted med en liten plugg i grillen som bare er å kople til 220V for å lade, slik at det ikke er behov for å åpne panseret hver gang dette skal skje. Ser at noen Qtek-modeller kan være aktuelle ... Visstnok skal DEFA ha noe slikt også, men da må vel bilen inn på verksted for montering.

 

Ellers så er det litt motstridende råd om hvor man skal koble til for å lade - noen sier på starthjelp-punktene under panseret for ikke å sende IBS eller strømstyresystemet på villspor, men på mitt BMW-verksted svarte de at man like gjerne kan lade rett på batteriet. Hva er riktig?

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg lader rett på batteriet til min e39, dog har jo ikke denne IBS da.

Men det burde absolutt ikke være noen grunn til at dette i lar seg gjøre, eller at det er farlig på noen måte.

Jeg har lagt min lader i bagasjerommet, på høyre siden. Har ikke F11 batteriet på samme plass da?

Så tar jeg bare ledningen ut av bakluka og rett i veggen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg monterte Defa sin Multicharger 1204 i motorrommet i både min F11 og E60 med motorvarmerstikk nederst på fangeren og plasserte laderen innimellom dulper i motorrommet,Koblet til ledninger utfra laderen på + og - punktene.Gikk vel ca 1 time i montering i garasjen på hver.Fungerte bra med Webastoen sitt strømforbruk og lettvint lading minst 1 gang i uka i vinter som var.

Link to comment
Share on other sites

Takk, den Defa'en skal jeg se på.

@Otis: nei, batteriet ligger under filten, der.er man før kunne finne reservehjulet.

Men denne filten ser ut til å være festet med skruer og nagler. Fins sikkert en DIY om hvordan man kommer til batteriet et sted, men det har jeg ikke rukket å sjekke :-)

Link to comment
Share on other sites

Koblet til + og - i motorrommet med kabelsko med ca 8mmhull,i tillegg til en jordkabel som er med kabelpakka.

John kr på forumet her hadde gjort det på merkeverksted,og la ut bilder på ei side her,men jeg finner de ikke igjen.Jeg kopierte det de hadde gjort på hans.

Kan ta noen bilder hvis interesse.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo prøve å lade et batteri på 100 Ah med en lader på 4 A, det tar litt tid, spesielt om det er lite strøm på batteriet.

Min lader opptil 7,5 A og da går det på en natt selv om batteriet er nesten flatt.

Link to comment
Share on other sites

4-5A lader er mer en godt nok i bil, bruker du det regelmessig så er det i vertfall godt nok. Har du et stort batteri (100Ah) som er utladet og du trenger rask opplading for å få start så er jeg enig at man trenger en større lader, men hvor ofte er det da...

 

Regelmessig bruk - 4A elektronisk lader - midt i blinken.

 

Større lader betyr to ting, større i omfang og ikke minst mye større pris...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...