Gå til innhold

Min BMW 420D M-Sport-- SOLGT! Ny bil :)


aplet86
 Share

Anbefalte innlegg

Denne er kvikk nok med det første, du får jo chippet/tunet den i ettertid :)

Remaps til nyere BMW-er skal visstnok ikke være helt enkelt. Det finnes flust av "bokser" man kan koble til ECU-en, men dette er i mine øyne en jalla-måte å trimme motoren på. Den aller mest ryddige måten å få økt effekt fra en motor som dette, er med M Performance Power Kit fra BMW. Det koster jo for så vidt ganske mye for relativt lite effektøkning, men siden vi i Norge som regel har bare 163 hk i stedet for 184, så får vi liksom litt mer for pengene.

Skal man gjøre det offisielt og registrere endringen med betaling av effektavgift, så blir jo dette ganske mye billigere med det nye statsbudsjettet. I dag vil det koste kr 17.700* for å øke effekten fra 120 til 147 kw, men over nyttår vil det trolig koste kr 10.425*. Selv vurderer jeg å gjøre dette med min 120d til våren. Da har bilen hatt ettårsdag, og da vanker det 15 % bruksfradrag på effektavgiften.

 

Redigert:

*) Jeg blingset og regnet på 135 i stedet for 147 kw. Det vil koste 25.940 i avgifter for å øke effekten til 147 kw til neste år, kontra kr 41.220 i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remaps til nyere BMW-er skal visstnok ikke være helt enkelt. Det finnes flust av "bokser" man kan koble til ECU-en, men dette er i mine øyne en jalla-måte å trimme motoren på. Den aller mest ryddige måten å få økt effekt fra en motor som dette, er med M Performance Power Kit fra BMW. Det koster jo for så vidt ganske mye for relativt lite effektøkning, men siden vi i Norge som regel har bare 163 hk i stedet for 184, så får vi liksom litt mer for pengene.

Skal man gjøre det offisielt og registrere endringen med betaling av effektavgift, så blir jo dette ganske mye billigere med det nye statsbudsjettet. I dag vil det koste kr 17.700 for å øke effekten fra 120 til 147 kw, men over nyttår vil det trolig koste kr 10.425. Selv vurderer jeg å gjøre dette med min 120d til våren. Da har bilen hatt ettårsdag, og da vanker det 15 % bruksfradrag på effektavgiften.

 

De får nok ordnet noe i nærmere framtid, som jeg egentlig mente. Men du har absolutt et godt poeng ang. jalla trimming.

Når det er snakk om 27kw i økt effekt er det ingen vits i å registrere det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? Altså, jeg er ikke på noe måte redd for at det skulle bli oppdaget på noen som helst måte, men jeg ser liksom for meg at jeg har et forklaringsproblem den dagen bilen skal selges. Selv ville jeg ha vært noe skeptisk til å kjøpe en relativt ny bil med en ikke-registrert trimming, og jeg tipper det er folk der ute som er langt mer skeptisk enn meg. Det er jo dumt hvis man begrenser antall potensielle kjøpere.

 

Men uansett så ser jeg at jeg har regnet feil i forrige innlegg. Jeg har regnet ut differansen mellom 120 kw og 135 kw (som x20d normalt sett har). Ser vi på differansen opp til 147 kw, så blir tallene litt styggere.

2012: kr 46.690

2013: kr 41.220

2014: kr 25.940

 

Det er jo lov å håpe på en ytterligere reduksjon fra 2015, men i uansett tilfelle sitter det langt inne å betale penger til staten for noe de på absolutt ingen måte burde ta betalt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nice! gratulerer med ny bil :)

Hva er egentlig forskjell på LED og xenon frontlykter, utenom ringene?

http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/4series/coupe/2013/showroom/design/led_headlights.html

 

Der kan du lese litt om det.

 

Ringene er ganske like som på vanlig xenon, men her har du ikke den "linsa" som xenon pleier og være i. Ligner neste litt på gamle halogenlamper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fy søren så pent! Gratulerer så mye! :D Ser jo helt fantastisk ut originalt, sett vekk fra potta, så blir kjekt å se når du får fullført planene.
Definitivt mye penere enn E92!

Hvordan er baksetene å sitte i? De så så mye "flatere" ut enn hva de gjorde i E92'en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...