Gå til innhold

BMW som pendlerbil?


AreGar
 Share

Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter pendlerbil og lurer på hvordan BMWs dieselbiler er.

Noen spesielt bra eller dårlige utgaver?

Tenker i prisklasse under 30..

Hva burde jeg eventuelt se etter?

Har sansen for E39 men det blir kanskje vanskelig med mitt budsjett?

Ser for meg automatgir om det har noen betydning for motorene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk ville jeg her foreslått E46 320d da den bruker lite og er en fin og driftsikker motor stort sett, men under 30 000 da blir det langt vanskeligere om man skal ha en nogen lunde fornuftig pendlerbil. Man kan sikkert finne en og annen sliten 525 TDS eller 318 TDS men jeg er ikke sikker på om dette er riktig vei å gå, med tanke på at disse ofte har svært høy kilometerstand i denne prisklassen.

Hva med en pen og velholdt E34 520i, disse er ikke så gale på langkjøring også har man en skuddsikker motor og god kjørekomfort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamerat kjører 530DAT E39, betalte 10 lapper over 30 lapper, ikke en superstrøken bil, men den har masse utstyr, går veldig bra, og er god og kjøre!

 

Han pendler 25 mil om dagen og er storfornøyd. Bilen har gått 280 000km og turbo er byttet for 20 000km siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk ville jeg her foreslått E46 320d da den bruker lite og er en fin og driftsikker motor stort sett, men under 30 000 da blir det langt vanskeligere om man skal ha en nogen lunde fornuftig pendlerbil. Man kan sikkert finne en og annen sliten 525 TDS eller 318 TDS men jeg er ikke sikker på om dette er riktig vei å gå, med tanke på at disse ofte har svært høy kilometerstand i denne prisklassen.

Hva med en pen og velholdt E34 520i, disse er ikke så gale på langkjøring også har man en skuddsikker motor og god kjørekomfort.

Jeg regner med han vil ha en dieselbil på grunn av forbruket, da er ikke E34 520i et veldig godt alternativ spør du meg.

 

En E39 innenfor din prisklasse er fult mulig, men da må du regne med litt rust, høy KM stand osv. Skal være mulig å få tak i en 525tds i denne prisklassen. Disse motorene går for å være svært gode, hvertfall med riktig vedlikehold.

 

Automatkassene ( hvertfall de som er i 320D med 150HK ) er ikke spesielt glad i biler som er chippet, er mange som har opplevd problemer med f.eks converterne på disse kassene. Relativt dyrt å fikse. Hvis du skal pendle kan du vel likegreit kjøpe manuell? Sjeldent noe problemer med de manuelle kassene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utdype skal bilen kjøre Kristiansand Oslo tur/retur hver uke, ca 34 mil, samt godt mulig diverse småkjøring i Oslo (type 10-15km x3 pr dag).

Risikerer tildels mye køkjøring og derav ønsker jeg automat.

E34 har jeg ønsket meg tidligere men de har fått dårlige skussmål i krasjer og det er litt uheldig.

 

Det er helt klart noen usikkerhetsmomenter her men det er ikke umulig at vi snakker om over 30 000 km pr år, så forbruket er helt klart av betydning.

 

E39 530DAT er helt klart en drømmebil og kommer jeg over en slik til 40k så hadde jeg nesten lagt tvn på finn :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Kjører selv 520D e39 som pendlerbil. Kjører opp til 30 mill pr dag. Kjørt 50000 til nå. Ikke et eeneste problem fram til nå utenom service.

Er litt greit å skifte ting som veivhusfilter osv.. samt regelmessig oljeskift :) har M47 diesel som er chipet til 163 hk, veldig sprek bil nå :)

Kan også si at jeg kjører på 0,58 som er veldig bra syntes jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med han vil ha en dieselbil på grunn av forbruket, da er ikke E34 520i et veldig godt alternativ spør du meg.

Å kjøpe en sliten E39 525TDS kan fort bli langt dyrere enn forbruket til en 520I, for 30 lapper så får man BRA 520 og sleten E34 525 TDS og utkjørt E39 525 TDS. Hvis man da ikke er så heldig å komme over ett kupp da, det kan jo skje :)

Å finne en bra BMW dieselbil til rundt 30 000 kr er svært vanskelig, hvis du ikke vil ha E34 eller E36 så ville jeg nesten kikka litt på andre merker da noe nyere BMW diesel er svært vanskelig å finne i fornuftig stand. E34 er en gammel konstruksjon ja, men til sin alder å være så er den overraskende sikker og den var langt foran sine konkurrenter på kollisjons sikkerhet da den var ny.

Den mest fornuftige jeg kan finne nå på Finn er denne, selv om den mangler skinn og automatisk klima så bør det jo være en god bil tross pris

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44101659

Eventuelt hvis du er flink til å lakke så kan du være heldig å få tilslaget på denne ;)

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44350215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så for å summere litt er det kanskje greiere å se etter f.eks. en E46 320d? 

Da må jeg vel ofre automatgir men disse går jo rimelig...

Er nok absolutt en bil jeg ville vurdert her ja, særlig hvis driftsikkerhet og lavt forbruk er viktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe en sliten E39 525TDS kan fort bli langt dyrere enn forbruket til en 520I, for 30 lapper så får man BRA 520 og sleten E34 525 TDS og utkjørt E39 525 TDS. Hvis man da ikke er så heldig å komme over ett kupp da, det kan jo skje :)

Å finne en bra BMW dieselbil til rundt 30 000 kr er svært vanskelig, hvis du ikke vil ha E34 eller E36 så ville jeg nesten kikka litt på andre merker da noe nyere BMW diesel er svært vanskelig å finne i fornuftig stand. E34 er en gammel konstruksjon ja, men til sin alder å være så er den overraskende sikker og den var langt foran sine konkurrenter på kollisjons sikkerhet da den var ny.

 

30 000 er kanskje litt knapt til å finne en dugende E39, men legger du på 10-15k blir markedet plutselig større. Husk også at det er prutningsmonn.

 

I mine øyne er det lett verdt det å legge på 15 000 og få seg en E39 dieselbil kontra en E34 520 bensin, jeg har hatt begge - og bruker nå E39 Diesel som pendlebil. E34 er god å kjøre, men du merker det er en mye gamlere konstruksjon enn E39. Jeg tror nok du vil bli mye mer fornøyd med en E39, både mtp på kjørekomforten og forbruket. Jeg halverte drivstoffkostnadene når jeg gikk fra E34 til E39, samtidig som jeg fikk cruisekontroll, klima osv osv. For 30 000,- kan du nok finne en E34 med både cruise og klima, men jeg ville fortsatt gått for E39. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en e46 320d touring og kjører 10 mil om dagen pluss 5-6 ganger danmark-oslo og har bare godt å si om den! jeg målte 0,6 på min siste tur! jeg bruker da også bare shell fuelsave diesel hvilket hjelper en del!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor kjører E36 316i, og jeg har lånt denne til langkjøring noen ganger og blir temmelig overrasket over forbruket! forbruk på 0,55(bilen har faktiske største kjørekomp.) hadde jeg på sist tur(Oslo Valdres E16->Retur). Det kan du jo også vurdere, selvom bensinen er noe dyrere vil jeg tro at en 316i med M43 motor(viktig) kan være vel så bra og billig i innkjøp og vedlikehold enn en diesel.

 

Han kameraten sendte meg bilde av sin 530DAT for en stund siden, han pendler på E6 til og fra jobb

post-50093-0-80192800-1381152685_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Fredrik 90 (utenom anbefaling av E34). Det er en del feil på E39 525tds og 530D, så ikke regn  med billig bilhold. Ikke se deg blind på forbruk - det er mange fallgruver med E39 som f.eks turbo, dyser, automat-kasser, understell etc. De holder ikke MB W210-nivå når km-standen blir høy. Dog er W210 utrolig kjip i forhold, samt rustfjerning hvert år...

Jeg har de siste årene kjørt 50-70 000km i året, og har enda ikke eid en dieselbil. Jeg har bare kjørt bensinbiler og aldri hatt noen større problemer. Den verste fienden er som regel verditap, men det slipper man jo i den prisklassen.

E46 er nok muligens det beste valget til den prisen mtp driftssikkerhet, sikkerhet og kjøreglede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...