Gå til innhold

Trenger ny X, E53 LCI vs E83 LCI?


Ron Jeremy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har pr idag en svært så hyggelig 09 model E61 m sport.

Men jeg har endel store prosjekter fremover, så trenger en mindre sofistikert bil, men som er mer "sliter".

Har alltid vært svak for E53, men den begynner å bli utdatert føler jeg?

Og har hatt en 05 E83 tidligere, som var ok, en LCI er en betydelig bedre bil, spesielt 09 modellen.

Så valget står mellom a)

E53, 04-06 model med 3 liter dieselen.

Evt:

E83, 08-09 model med 2.0 liter dieselen.

Disse ligger mellom 3-350.000.-.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det fornuftige her gutta, E83 LCI er nok det minst "dristige" valget ifht driftskostnader.

Jeg hadde jo en 05 model, med 110k på telleren, hvor mellomkassa røyk, dette kostet 25 store festblanketter.

Men i teorien er jeg enig, E83 er vel ansett som den mest driftsikre konstruksjonen ifra BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sammens med Z3 og E8X 1-serie :)

E38 sies jo å være den beste bilen BMW har bygget når det kommet til kvalitet, E34 scorer også blandt de beste her (selv om den fikk minuspoeng for rusta). Men X3 har kommet svært bra ut og skal faktisk være blandt de beste bruktbilene man kan få, høyt scorer også E87 på driftsikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, som en starter, så legger jeg ut en annonse om et evt bytte ifht min eksisterende E61 med et evt mellomlegg her inne.

:-)

Siden jeg har hatt en E83 hadde det vært morsomt å ha prøvd en E53.

Prøvde en E53 LCI for noen år siden, og den gjorde enormt inntrykk, sikkert det som skurrer i bakhodet.

Jeg har uansett god tid.

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 2004 X5 3.0d siden Mai, og er egentlig ganske fornøyd. Sittestillingen passer meg ikke helt, så jeg kommer nok til å kjøpe meg en "lav" bil igjen etterhvert, men sånn ellers er den helt knall.

Har ikke hatt noen spesielle problemer iløpet av den tiden jeg har kjørt den heller. En parkeringssensor som krangler litt og noe skriking i bremsene er egentlig det av "feil" jeg har opplevd. Har kjørt den ca 16 000km siden Mai.

Å fylle tanken er som å fylle en kumme, det blir liksom aldri fullt (93l), og noen deler koster noe mer enn tilsvarende til "vanlige" biler.

Jeg vil ikke fraråde noen å kjøpe facelift X5, etter å ha erfart bilen selv. Liker man å sitte høyt, og har behov for/lyst på X5, er det bare å kjøpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte sjefen sin e53 LCI ifm jeg solgte bilen for han. I løpet av mine 1000km bak rattet på den, syns jeg den fremstår som en e39 på stylter. Klart den er "kjekk". Relativt god plass, sitter høyt, god bakkeklaring og noe "macho". Kult nok, men for 350 000,- finnes det alternativer som gir LANGT mer bil for pengene. Husk at det nærmer seg 10år siden 2004..

 

Jeg vurderer en større bil neste gang, men siden jeg ikke har råd til e70, anser jeg land rover disco 3. Med Premium Pack HSE varianten tror jeg den kan være ganske kjekk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid matnyttig med konstruktive tilbakemeldinger.

Og helt klart, E53 er en datert konstruksjon.

Så viktig å se hva man går til.

Ifht min nåværende E61 er den jo mer avansert, mer effektiv og betydelig mer moderne enn E53 er.

Tør jeg spørre hvor langt din X har gått rolfi?

Jeg ser jo at legger jeg i 100-150k er vi i F25/E70 territorium, ifht aldrende E83/E53.

Jeg sliter voldsomt med denne problemstillingen.

Da denne summen gjør at man gjør et betydelig byks oppover på stigen, visuelt som teknisk, og ifht plass, og driftsutgifter generelt!

E83 har jeg hatt, dog preface, men F25 trigget meg ikke voldsomt heller.

Men F25 er et betydelig sprang ifra E83!

E70 appellerer voldsomt til meg, men 07-08 modeller ligger "kunstig" høyt, ifht facelift modellen som kom som 10' model.

Så litt mellom barken og veden på denne her...

Dessverre er alt annet en BMW uaktuelt for min del, og LR ser jeg på som et utgiftsbombe rent personlig.

Snusk litt på ML men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid matnyttig med konstruktive tilbakemeldinger.

Og helt klart, E53 er en datert konstruksjon.

Så viktig å se hva man går til.

Ifht min nåværende E61 er den jo mer avansert, mer effektiv og betydelig mer moderne enn E53 er.

Tør jeg spørre hvor langt din X har gått rolfi?

Jeg ser jo at legger jeg i 100-150k er vi i F25/E70 territorium, ifht aldrende E83/E53.

Jeg sliter voldsomt med denne problemstillingen.

Da denne summen gjør at man gjør et betydelig byks oppover på stigen, visuelt som teknisk, og ifht plass, og driftsutgifter generelt!

E83 har jeg hatt, dog preface, men F25 trigget meg ikke voldsomt heller.

Men F25 er et betydelig sprang ifra E83!

E70 appellerer voldsomt til meg, men 07-08 modeller ligger "kunstig" høyt, ifht facelift modellen som kom som 10' model.

Så litt mellom barken og veden på denne her...

Dessverre er alt annet en BMW uaktuelt for min del, og LR ser jeg på som et utgiftsbombe rent personlig.

Snusk litt på ML men..

 

Den er en generasjon eldre enn andre BMWer i samme prisklasse, det er ikke til å stikke under en stol :)

Min har gått 204 000 og litt til. Nermer seg 205.

 

De ligger høyt i pris, men slik jeg konkluderte når jeg kjøpte den, var at det kommer de til å gjøre fremover også. Jeg har ikke tro på at prisene helt ut av det blå "faller i grøfta" og jeg plutselig sitter der med et verdiløst hageskur :P

Og fordi bilene er høye, store, har firehjulstrekk og kan trekke tungt, vil de uansett være selgbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden.

Jeg har gått og siklet på X5 lenge, mye fordi der få man begge deler, god komfort og ok fremkommelighet på glatta, evt manøvrering av tilhenger og slike ting.

E53 føler jeg begynner å bli for gammel, og takket være avgiftene vi har her ligger di fortsatt kunstig høyt.

 

Jeg har også vurdert e61 men syns di som har X drive er overpriset kontra hva man får i X5.

 

Slik jeg tenker er at skal man ha billig ok bil kunne jeg kjøpt denne

 

alt 1 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44533465

 

Alt 2 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44622749

 

Skal man først bruke mye penger på gammel bil vil jeg aller helst hatt en slik  :love:

alt 3.  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44215386&folderId=521113

 

Jeg mener eksempel 1 og 3 er mest aktuelle men alltid kjekt å se hva andre syns

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden.

Jeg har gått og siklet på X5 lenge, mye fordi der få man begge deler, god komfort og ok fremkommelighet på glatta, evt manøvrering av tilhenger og slike ting.

E53 føler jeg begynner å bli for gammel, og takket være avgiftene vi har her ligger di fortsatt kunstig høyt.

 

Jeg har også vurdert e61 men syns di som har X drive er overpriset kontra hva man får i X5.

 

Slik jeg tenker er at skal man ha billig ok bil kunne jeg kjøpt denne

 

alt 1 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44533465

 

Alt 2 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44622749

 

Skal man først bruke mye penger på gammel bil vil jeg aller helst hatt en slik  :love:

alt 3.  http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44215386&folderId=521113

 

Jeg mener eksempel 1 og 3 er mest aktuelle men alltid kjekt å se hva andre syns

Jeg er enig i dine betraktninger.

X-drive og 5 serie blir dyrt på E6*.

Ifht E53 er den fremdeles svært populær, og da blir det til at de holder seg meget godt i pris.

For en fin 04-06 E53, ligger disse på 3-350.000.-. Mye for en nesten 10 år gammel bil, og hvor utsikten til et dyrt bilhold lurer rundt hjørnet.

E70 blir erstattet om kun få dager, mulig disse vil falle noe i pris da, men dette er utvilsomt mye mer bil for pengene enn en gammel sliten E53.

Så jeg vil si alternativ 2 eller 3, avhengig av hvor mye penger man er villig til å satse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i utgangspunktet fornøyd med min E53, men mistenker at det i hovedsak var pga 4,8-liter og V8...

At min var en iS tekker nok opp opplevelsen. Iallefall ift en basic diesel med 17".

 

Begynner jo å dra på årene, men synes designet holder seg bra innvendig. Iallefall om man liker klassisk BMW interiør.

Utvendig begynner den å se litt tilårskommen ut, iallefall bak.

 

Litt udefinert, men synes den virker litt sjør liksom. Ikke så robust. Mer jålete. Sånn sett likte jeg bedre Disco 3 og 4 som jeg har hatt tidligere. Det var biler jeg virkelig kjørte overalt med.

E70 har jeg ikke hatt, men virker vesentlig mer hel ved synes jeg.

E53 lider nok litt under at det egentlig er en E39-SUV.

 

Hadde endel utlegg på diverse ting på det halvannet året jeg hadde min. Tung bil som ikke virker helt dimmensjonert. Samt endel dilldall som før eller siden går istykker. Min hadde gått rundt 100k.

 

Vurderte E70 LCI nå, men M5en trakk det lengste strået for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...