Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Gratulere med spennende bilvalg Kjell Z3 :smile:. Dette var en interessant tråd for min del da jeg sitter selv i tanke boksen hva angår fornuftig valg av bil til mitt behov. Selv er jeg litt usikker på en del spørsmål som tråden her har belyst av kjørelengde, batterikapasitet, verdi tap.. . Ser ut som jeg kan havne utenfor kategorien til el bil med tanke på reise avstand. 70 km en vei til jobb (140 tur retur).

Dersom du kan lade på jobb går det fint.

EU-kontroll er som vanlig bil.

Service (Nissan Leaf) er en gang i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jo, men jeg har jo Z3, enda mer kjøreglede enn 5 serie. Det er kona som skal kjøre til jobb, jeg jobber offshore.

E60 er ikke en bil jeg ville sittet på kafeen og beundret over hvor fin den er og at den er min, er bare en vanlig bil det. Når du tar en tur med 5 serie etter en tur med Z3 med sportsunderstell føler du at femmeren har dårlig styrerespons og er kjedelig til aktiv kjøring, det eneste positive du føler da er det lavere støynivået.

Ja, det var faktisk gøy å kjøre Leafe også, den er god å kjøre, like god som BMW i lave hastigheter. På Karmøy er max fart 70 km/t, men mest 60 km/t. en del 50 km/t og litt 40 km/t Det er bare 4 mnd i året jeg ikke kan kjøre Z3, det gjør de andre 8 mnd ekstra kjekke.

Da lurer jeg på hvilket oppsett du har på Z3en din. Jeg har kjørt hundrevis av mil med Z3 Coupe, som er mye mer sporty enn en tilsvarende cab. Når jeg setter meg inn i E61 min med M-pakke blir jeg overrasket hver gang over hvor "sporty" femmern er. I lange svinger er jeg 100% sikker på at jeg skulle klart høyere kurvehastighet med femmeren.

Når det gjelder i3 vs. Leaf, tror jeg også vi er uenige :) Det virker ikke som du har kjørt i3??

De smale dekkene gir overraskende mye grep, og balansen er veldig bra. Jeg har aldri kjørt Leaf, men jeg tviler veldig på at den føles så bra i svinger. 400kg ekstra, FWD og satt opp som en konebil......??? Skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke første setningen din om flere hundre Z3 osv............

Min Z3 har originalt sportsunderstell og den sportslige kjørefølelsen for ikke å snakke om styreresponsen er en 5 serie fullstendig overlegen, ja jeg har kjørt E60 med sportsunderstell.

Men at din bil er rask i lange svinger har jeg aldri sagt imot, for det er den, men den sportslige følelsen er ikke den samme.

 

Leaf er ikke en bil laget for morsomme svinger, derimot er den komfortable og utrolig godt lydisolert mot vind og dekkstøy, mye bedre enn tilsvarende biler i den størrelsen og bedre enn en BMW 3 serie. Jeg kjører vanligvis på traffikert veg med mest 60 og 70 sone, i det daglige merker jeg ikke om den driver fremme eller bak.,og en hard stumpete bil orker jeg ikke kjøre i det daglige.

De som kjøper en I3 for å drive aktiv kjøring kommer til å bli skuffet, el-biler tømmer seg nemlig utrolig fort for strøm ved den type kjøring. Når man i utgangspunktet bare har nok energi til 14-15 mil ved veldig pen kjøring kommer man ikke langt med full pinne.. Man må ha litt elbil erfaring tror jeg for å forstå at med så små batterier som I3 og Leaf har så nytter det ikke å kjøre som om man har stjålet bilen..;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leaf er ikke en bil laget for morsomme svinger, derimot er den komfortable og utrolig godt lydisolert mot vind og dekkstøy, mye bedre enn tilsvarende biler i den størrelsen og bedre enn en BMW 3 serie. 

Løgn, det er direkte komisk å se hvordan du prøver å rasjonalisere valget av konebilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har jeg vært og kjørt en Leaf og det var en artig og ikke minst interessant opplevelse. Det første jeg la merke til er at kjørekomforten er oppskrytt, ingen vond bil å kjøre men helt gjennomsnittlig. Jeg føler forøvrig jeg sitter bedre og har bedre sittestilling i min gamle E34 med skinn stoler, tro det eller ei :) Det overrasket meg hvor vanlig og alminnelig Leaf var å kjøre, godt trøkk med kickdown og du kan faktisk kjøre ganske hardt med forbikjøringer og hurtig motorveikjøring (120 km/t) Men da gikk rekkevidden unna ;) Den var stillegående og lett kjørt i bytrafikk, A stolpene var farlig tykke og sikten bakover er minimal pga liten og høy bakrute. Men jeg noterte meg god plass både forran og bak, denne kan faktisk brukes som familiebil for en liten familie på fire og det er ikke dårlig.

Det var også artig hvordan man hele tiden kjører så pent man kan, det første jeg gjorde da jeg satt meg i bilen var å skru av setevarmen og skru på Ecomode. Man legger seg til en helt annen kjørestil og man sitter og følger med på rekkevidden og energimåleren, særlig i nedoverbakkene hvor den generer strøm. Jeg må si at jeg skjønner de som kjøper Leaf og mener de har behovet for den, jeg selv må konkludere med at dette ikke er noe for meg. Men det er det behov og interesser som styrer, jeg liker å kunne ta en spontan avstikker hvis jeg har lyst og jeg liker godt å kunne trøkke på litt uten å ha angst for å ikke komme hjem ;) Desssuten så kan jeg fylle mye bensin på min gamle 520I for 270 000 kr....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en artikkel i den danske avisen Berlingske (pendant til Aftenposten) som tar for seg reelt CO2 utslipp for elektriske biler ihv. Tyskland og Danmark. De norske verdiene er nok vesentlig lavere pga. en strømproduksjon basert på vannkraft, men akkurat det poenget som artikkelen understreker om at elbiler ikke er 100% miljøvennlige vil bli et stort tema på kontinentet i fremtiden.

 

Som en referanse i denne sammenhengen kan vår 2013 VW Up! BMT med 75 HK tjene som eksempel. Den utleder 98 gram CO2 pr. Km.

 

http://b.bilen.dk/bilnyheder/2013/12/saa-meget-sviner-elbilerne/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CrZyWiZ: "Løgn, det er direkte komisk å se hvordan du prøver å rasjonalisere valget av konebilen".

Hva er det som er løgn og er så komisk ?

Jeg skriver det som er sannhetet, jeg syns det er du som ser ut som en klovn som på død og liv skal forsvare ditt merke.

Hvorfor skal jeg lyve?, jeg er da glad i BMW jeg også. Den går roligere enn 3 serie og den ER komfortabel.

 

Jeg fikk dessverre ikke til å legge til link, men skriv dette i google feltet : Dagbladet bilene som bråker mest minst

 

 

Fredrik 90:  Det er riktig at man må endre sittestillingen i forhold til BMW, men det er faktisk mest en vane, men den burde hatt teleskopratt og ikke bare tilt. Setene syns jeg er veldig gode. Hvilken Leaf var det du kjørte, Aksent eller Tekna ? Var det en ny bil ?

 

Fredrik :  Selvsagt er den ikke 100% utslippsfri, selv ikke om den kjøres på vannkraft fordi den strømmen jeg bruker på bilen kunne vært solgt til utlandet og erstattet f.eks. kullkraft. Forurensing har jo ingen landegrenser (selv om miljøvernere liker å tro det).

Men selv om man bruker olje eller gass til produksjon av strøm vil det være mer miljøvennlig enn om alle brenner drivstoffet på hver sin bil, i tillegg vil man også da ha mulighet til effektive rensemetoder.

Jeg må også innrømme at jeg ikke kjøpte den for å redde verden, med noen hundre tusen mer på bok hadde jeg kjøpt en nyere BMW 650i  ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er journalistene bare opptatt av akselerasjon og sportslighet, komfort er glemt.

Dette er selvsagt en smaksak, men sportslighetene er ikke alltid til nytte i den treige trafikken på veier med alt for lav fartsgrense.

Det er ikke fordi folk er idioter at de oftest velger bil uten sportslig oppsett.

Lav vekt er bra for sportslighet men negativt for komfort.

Dersom jeg kun skulle hatt en bil ville jeg hatt litt mer sportslighet for å kunne bruke det en sjelden gang, men en liten mikrobil som I3 kommer jeg aldri til å eie.

Hvor god er egentlig sportsligheten til I3 om man ser bort fra den sportslige følelsen, hvor raskt tar den egentlig svingene? Noen som har sett sammenligninger med andre biler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90:  Det er riktig at man må endre sittestillingen i forhold til BMW, men det er faktisk mest en vane, men den burde hatt teleskopratt og ikke bare tilt. Setene syns jeg er veldig gode. Hvilken Leaf var det du kjørte, Aksent eller Tekna ? Var det en ny bil ?

 

Jeg justerte så godt det gikk men ble liksom ikke helt 100 prosent, ikke på selve sittekomforten i setene heller. Var en Tekna tror jeg, fullutstyrt demobil med sort skinn og 7000 km på tellern :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg kjørte en 2013 mod Nissan Leaf for et par måneder siden. Synes den var overraskende kvikk fra 0-50. Men etter 80 ble den slapp.  Behagelig var den og, men som Fredrik nevner var den helt gjennomsnittlig. 

Har bestilt prøvetime på Tesla Model S demobil med topp motor og utstyr :) Ser frem til det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I3 sportslighet. Ja i3 er lynrask i respons. Ikke kjørt raskere bil 0-50 km/t. Men , som jeg registrerte man sitter litt høyt, kjørestilen/kjøreegenskapene lignet litt på en eldre 3dørs honda hr-v. Men i 3 har elektronikk til å rette opp bilen, det hadde ikke hr-v.

Har fra før motorkjøretøy ,som er like lang som i3 , og hakket høyere (200cm høy) , som gir masse morsomme egenskaper, som ikke direkte er optimalt med kjøring på asfalt.

Siste teknikensvaerld, fikk svak tid på i3 gjennom elgtesten,slik jeg forstår det ut fra artikkel, tok de ut last ,noe som de vanligvis ikke gjør.

Prøvde vw up, det er en helt annen bil, testet litt "rally" på grusveien, syntes denne kjørte som en mini, samt god nok komfort for denne type bil størrelse.

Skal også få teste ut leaf tekna i nær fremtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi en tilbakmelding når du har testet da 02-Jan.

Leaf er nok mer "gubbete" enn de to andre du testet, men komfortabel og avslappende på kjedelige karmøyveier med fpr lav fartsgrense...

Men det vet du vel fra før.

Husk å teste ut ryggekamera, og kamera foran, trykker du to ganger på kameraknappen får du bilde av høyre fremhjul  og området rundt der, veldig praktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Når det gjelder E Golf vs Leaf så hadde jo ikke jeg vært i tvil, Golfen uten tvil! Den ser jo ut som en helt vanlig bil og ikke minst en ganske fin bil, Leafen ser bare helt jævlig ut på alle mulige måter. Golfen har også ca samme rekkevidde og koster bitte litt mindre enn Leaf :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...