Gå til innhold

Mine to dager med EL-BIL


Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

I helgen no har jeg lånt meg nissan leaf tekna. Utrolig behagelig bil å kjøre men utseende blir jeg ikke vant til. Venter til egolf kommer før man bestemmer seg.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer man elbil - og liker å kjøre bil , anbefaler " petrolheads" å prøve i3.

Golf og leeaf er helt greie elbiler - På linje med toyota auris.

At BMW i3 har blitt hat objekt nr 1 på dette forum, gjør at mine erfaringer på dette tema er over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det står imellom I3, Leaf og E Golf så hadde valget blitt Golfen uten tvil. Årsaken er utseende og det faktum at den ikke byr på noe dårligere rekkevidde eller pris enn de to andre, hjelper ikke at I3 er en BMW, bakhjulstrekk og sprek. Sistnevnte sin betydning faller helt bort så lenge det er snakk om EL biler, hjelper ikke mye med 0-100 på 7,2 sekunder når det halverer rekkevidden. Er liksom ikke dette som er vitsen med en elbil ;)

Argumentet med sprek BMW til 250 000 kr faller også bort for min del, da kan man like godt kjøpe seg en brukt 330d da den er mer egnet til bajaskjøring. Hver bil til hvert sitt bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det triste med Golf er at den ikke kommer med varmepumpe på en stund, det burde de virkelig ha fått til. Aldri om jeg ville kjøpt en elbil uten. De som vil ha Golf bør derfor vente.

Jeg likte ikke helt de analoge instrumentene i Golf, greit med analogt speedometer, men resten burde vært med grafer/digitalt.

I Leaf får man svært mye informasjon, en journalist mente det var for mye... men jeg liker det, man trenger jo bare se det man vil se.

Jeg syns det er praktisk slik Nissan har gjort det med å flytte speedometer, klokke, temp, varsellys opp i et øvre display og at det  "vanlige speedometeret"  er et rent infodisplay. I tillegg kan man ha info om energi på Nav skjermen.

Jeg er forøvrig kjempefornøyd med bilen, har kjørt den 4700 km siden 11 desember, altså 3 mnd.

Jeg har enda ikke vært i nærheten av å kjøre tomt og har ingen rekkeviddeangst :smile:

Men nå er det snart tid for å kjøre Z3, håper bare jeg husker hvordan man fyller bensin............. 8-[ 8-[ 8-[

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glatt kjøpt leaf foran i3, leaf fullspekka med utstyr 276000,- bmw i3 fullspekka nærmere 340000,- det er det ikke verdt spør du meg, i3 har mindre rekkevidde, dårligere plass, føles enkel og SER ut som en fullblods el bil.

Leaf derimot har overaskende god plass både bagasje og beinplass, utsende er nærme en normal bil, og støynivå innvendig er minimalt, meget overasket over leaf.

Broren min har kjøpt seg en Leaf med alt utstyr, og må si meg meget imponert over all funksjonen den har! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har jeg kjørt leaf i heile helgen. For meg blir det ikke leaf. Jeg har 80 sone mellom meg og jobben. Trafikken går i 90km/t. I denne farten så bruker leaf ganske så bra med energi. Startet opp med 151km og kjørte 2 mil så hadde jeg kun 103km igjen med rekkevidde. Varme i bilen på 19 grader og cruise kontroll på. Mistet nesten 5 mil på 2 mil kjøre strekke. Varme ute 9 grader. Leaf passer best i 70km/t og ned over. Ellers var bilen veldig go å kjøre. Men var dårlig lang lys og halogen pærer hører ikke hjemme på en elbil. Nærlys hadde led og baklys.

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøre el bil lærer du deg gradvis, i første omgang bruker man mye energi fra batteri fordi du ikke er vant med det, alt av vær har sin verdi opp mot strømforbruk, som f.eks regn, snø vind osv.

Leaf generer strøm i nedoverbakke hvertfall den nye, samtidig når du skal inn mot kryss så må du beregne god tid før krysset så du kanskje slipper og stoppe, full stopp og igangkjøring bruker den mye strøm så dette må ungås.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøre el bil lærer du deg gradvis, i første omgang bruker man mye energi fra batteri fordi du ikke er vant med det, alt av vær har sin verdi opp mot strømforbruk, som f.eks regn, snø vind osv.

Leaf generer strøm i nedoverbakke hvertfall den nye, samtidig når du skal inn mot kryss så må du beregne god tid før krysset så du kanskje slipper og stoppe, full stopp og igangkjøring bruker den mye strøm så dette må ungås.

Har 3 kryss og 1.7mil med 80 sone på cruise kontroll heile veien til jobben. Blir for dumt vist man skal lage en ny kø på grunn man ikke grei å holde 90km/t

Sent from my GT-N7105 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble kjørt hjem for en stund siden med leaf (En i familien)

 

Måtte fylle strøm i 15min på vei hjem + varmeapparat på og av (på når det ble for mye dugg på vindu) Fjernlys like bra som kjørelys. Måtte kjøre omvei, så vi kunne holde 60-70km i steden for helt åpen vei med 80km.

 

Er planlegging å mere planlegging, 100km på E18 så har man ikke mye strøm igjen med varmeapparate på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ikke fortsatt å miste km på måleren. Du mistet så mye i starten fordi den tilpasset seg kjøringen. Du klarer ikke 15 mil i 90 km/t i 9 grader, det gjør du nok ikke med i3 eller noen av de andre sammenlignbare alternativene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-miljoe/folk-vil-ikke-kjoepe-elbil/a/10146828/

 

Er det bare meg eller er dette bare enda en undersøkelse som er så dårlig utført at den er nærmest verdiløs? Er det nok et journalistisk makkverk skrevet av en som ikke forstår materialet han bearbeider? Er redd det er en kombinasjon..

 

Etter hva jeg kan se så er det svært relevant å også vite hvor mange av de spurte som har bil/vurderer å kjøpe bil. Regner med det er langt vanligere å ha bil i Nord-Norge enn i Oslo.

 

Av det lille jeg har kjørt i Nord-Norge så sier det seg vel også selv at ikke mange der vurderer el-bil, med slike avstander og vinterforhold. Selges ikke mange snøskutere i Bergen heller.

 

Avsnittet om hvilke partier og valg av bil mistenker jeg at med vilje mangler Høyre. Og hvorfor ikke si noe om hva folk som har elbil stemmer på? Er det slik at folk som stemmer FRP i så stor grad alt har skaffet seg elbil at nesten alle har det, mens SV-velgere sitter på gjerdet og bare vurderer det?

 

Tipper ihvertfall at det er mange Høyrevelgere i Asker og Bærum som har el-bil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...