Gå til innhold

Bytte av Bi-xenon (E61)


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Pæra på den ene siden har røket i dag. Jeg får opp feilmelding hver gang jeg starter bilen. Da jeg kikket litt på GS Bildeler var det et hav av pærer og pæresett. Det jeg lurer på er:

1. Hvilken pære trenger jeg? Jeg har Bi-xenon og reg.nummeret på bilen er BR59269.

2. Kan jeg bare bytte den ene siden?

3. Må lysene justeres på verksted etterpå? Hvor mye koster i så fall dette?

 

Jeg så noen videoer på youtube om bytting av pærer. Det så greit ut å bytte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg legger inn skilt nr ditt på GS, får jeg opp ei xenonpære under lys, og det er D1S. Går ut i fra at det stemmer.

Vet ikke hva som er vanlig på E60/61.

 

Du kan bytte bare ei, men kjangsen for og få fargeforskjell er ganske stor. + lysutbytte blir dårligere etter eldre pæra er.

Koster en formue og kjøpe pærer på GS for eksempel. Men på ebay finner du mye billigere, men OBS! Ebay er FULL av fake osram/philips pærer!

 

Jeg handla nye osram pærer fra en kar i tyskland, betalte 900,- for 2 stk. Disse var hakket bedre en "standard" pærene.
Alt tyder på at dette er orginale pærer.

Kan sende deg info på PM om du er interisert. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Du har helt rett angående det med fargeforskjell. Da jeg kjøpte bilen var det fargeforskjell. Jeg tipper kun den ene lampa ble byttet. Jeg tror jeg vil bytte begge to. Gir et bedre inntrykk siden jeg snart skal selge bilen.

 

Jeg fant også de pærene til 203 kr pr stk på Koed:

https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=e60&boksid=4406&soegeord=

 

Nå ble jeg usikker på om E61en min skal ha D1S eller D2S. D1 har innebygget tenner mens D2 har separat tenner. Det kan virke som E60/61 har separat tenner. Er det noen som vet? Trenger jeg forresten å bytte tenneren, eller holder det med å bytte pære?

 

Jeg kunne godt bestilt fra ebay. Handler ofte billig stuff der fra Hong Kong. Men pære er noe jeg er usikker på. Mulig jeg går for Koed siden de som oftest er billigere enn GS.

 

Dere som har byttet pære selv, var det ikke nødvendig å ta bilen på verksted etterpå for å få justert lysene? Dette var noe Bilia mente måtte gjøres da jeg byttet xenon på min tidligere Renault Laguna. Kostet 3200 kr for begge lysene + justering :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke justere lysene etter at man har byttet pære. Når det gjelder D1S vs. D2S er dette individuelt fra bil til bil (eller en gitt årsmodell. Jeg vil tro 03/2005 eller 09/2005). Min 04 mod bruker D2S. 

 

Det kan jo være verdt å merke seg at D1S og D2S er akkurat samme pærer, foruten at det medfølger tenner på D1S. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om en xenonpære er fake? Skal handle 2 nye til bilen min. Koed har D2S til 203,- per stk. Hvordan vet jeg om disse er fake? Er det levetiden som er avgjørende når det gjelder fake / ekte?

Det er tidvis veldig vanskelig å vite om ei pære er fake å du har uansett ikke mulighet for å avsløre det før du har fått den hjem. Skal du være helt safe så kjøper du fra anerkjente steder og holder deg borte fra Ebay. Ikke dermed sagt at alt på Ebay er juks men det vet du ikke før etter at du har handla.

 

Levetiden kan være veldig bra på fake og på billige Kinapærer men det kan være f.eks feil farge på de og lysbildet treffer ikke der det skal men har f.eks veldig godt lys oppi trærne og ikke fullt så bra der det skal lyse godt.

 

I tilleg så er det slik at ved produksjon av Xenon HID pærer blir brukt en type salt som er veldig kostbart og for å få produksjonen billig blir det jukset med dette med det resultat at ei billigpære produserer mye mer varme enn ei skikkelig pære og i tillegg mangler UV filter slik at den matter lykta fra innsiden.

 

Kan godt kjøpe billige pærer men kjøp skikkelige billige og skygg unna $10 Kina pærer.

 

Kan anbefale denne siden her. De har Morimoto som er et meget bra merke.

www.theretrofitsource.com

 

Det meste av infoen her har jeg fra Alpejohn som har brukt mye tid på å sette seg inn i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man om en xenonpære er fake? Skal handle 2 nye til bilen min. Koed har D2S til 203,- per stk. Hvordan vet jeg om disse er fake? Er det levetiden som er avgjørende når det gjelder fake / ekte?

 

Det er mye som kan sees på pæra om det er fake eller ikke.

Blandt annet glasset rundt, dette skal være helt blankt overst på tuppen der lederen kommer ut. I kuttet, om du forstår. Kinapærer og fake pærer bruker et billigere glass, og dem er ofte hvite der glasset er kappet av. Det er også mange andre.

Her er en god forklaring på Osrampærer, om du ikke kommer til dokumentet, trykker du på linjen øverst der det står "Identifying counterfeit", da skal det komme opp et dokument på siden der.

 

Her er en pdf på Philips pærer (PS; du må være registrert på Hidplanet.com for og lese dokumentet).

 

Både levetiden og kvaliteten på pæra er dårligere. Når man lager xenonpærer brukes kjemiske stoffer som er veldig dyre, når det brukes mindre av disse stoffene så vil pæra utvikle mer varme en en orginal osram/philips pære. Slik er det ofte med kina pærer/sett. Det finst sikkert kinapærer som er gode, men hvordan vet man at dem faktisk er gode? Det fins ikke noen kvalitetskontroll på disse pærene. Derfor er dem også så billige, siden dem sparer på stoffene. Glasset skal blokkere for UV stråling, men glasset på billigpærer er ikke av rett type og filtrerer nesten ikke stråling, så du risikerer også og svi reflektorene både med stråling og varme.

Og det er ikke så enkelt og vite hvem som selger skikkelige pærer. Så en tråd på hidplanet om hva det koster osram/philips og produsere pærer, og vis prisen var under denne var det garantert fake. Men husker ikke dette i farta. :)

 

 

Takk for svar :)

Du har helt rett angående det med fargeforskjell. Da jeg kjøpte bilen var det fargeforskjell. Jeg tipper kun den ene lampa ble byttet. Jeg tror jeg vil bytte begge to. Gir et bedre inntrykk siden jeg snart skal selge bilen.

 

Jeg fant også de pærene til 203 kr pr stk på Koed:

https://www.koed.no/2.1.1.asp?bokstype=1&kattype=e60&boksid=4406&soegeord=

 

 

 

Pærene koed selger er sikkert kinapærer, og ikke gode for reflektorene. Dem lyser nok dårligere en skikkelige pærer også. :) Du får skikkelige Osrampærer på ebay for 450,- ca, med frakt og moms. Da er det orginale standard pærer som blir levert orginalt på de fleste biler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva ZKW lykter er for noe, men du vet vel hvilken pære du trenger?

Jeg handlet fra han her, kan selvsagt ikke gå god for at alt han leverer er skikkelig, men jeg og onkelen min kjøpte 2 par fra han, forskjellige pærer, og begge var orginale ut i fra all dokumentasjon på nett. Jeg fikk også bekreftet mine på hidplanet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg litt usikker på hvor jeg skal kjøpe pærer. Jeg ser at standardpærene til Koed som koster 543,75 kr virket litt tryggere. Men det står jo ingenting om hva slags merke dette er. De 200-kr pærene på 6000K hørtes litt jall ut. De vil etter min smak bli altfor blå og bare se stygt og irriterende ut.

 

Jeg har sendt en mail til Koed og spurt dem hva slags merke standardpærene er. Ellers virket jo Ebay-selgeren Alpejohn nevnte grei. Men da må jeg vel belage på å kjøre enøyd banditt i 2-3 uker før pærene kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg bestilte 2 stk «63217217509A Pære, Xenon, D1S 12V 35W» fra Koed.no. Disse kostet ca. 800 per stk og var branded som OEM som skulle være like bra som originale. De originale jeg hadde fra før av var Osram. De jeg fikk var Philips. Jeg knotet en times tid med å bytte pærene. Først byttet jeg den som røk og startet bilen for å sjekke. Det var fargeforskjell på den nye Philipsen og den gamle Osramen. Osramen var litt blåligere og jeg mistenker at den er 6000K.

 

Etter at jeg byttet begge to tok jeg en liten kjøretur. Lysene var merkbart bedre, spesielt på fjernlys. Det er dette som virkelig er kick ass Bi-Xenon. De gamle jeg hadde da jeg kjøpte bilen var i grunnen litt utslitte. Jeg kan anbefale disse Philipspærene. De lyser godt og har fin og nøytral fargetemperatur som verker virker for varm eller kald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...