Gå til innhold

E46 Bilens lys (Vennligst les hele)


neonblue
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Hadde satt stor pris på evt tips ang et problem. 

Bil E46 1998 sedan 

Problem = Når nøkkel vris om blinker skiltlys - side blinklys og angeleyes 
i ca 6 sekunder.

Bilen har orginal xenon fra en nyere bil (problemet var også før disse ble byttet)
Angeleyes er kit fra Gs bildeler, (problemet var før disse også)
Led sideblinklys fra Gs
Og vanlige SMD led skiltlys


HAR hørt at siden alt er led vil strømmen ''forsvinne'' ut i pæren da denne krever langt
mindre strøm enn vanlig halogen. Har nå forsøkt og satt i vanlige C5w/pinol i skiltlys 
men blinker fremdeles.

Når bilen går men ALLE pærer er slukket blinker ringer, skilt og sideblinklys ca hver 30 sekund.

Har 1 mnd på å vise at problemet er borte!

Setter stor pris på hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, bytt alt tilbake først og fremst. Hva hadde bilen av originale nærlys? Halogen eller andre Xenon?

 

Hva som menes med at strømmen forsvinner ut i pæren forstår jeg ikke men om bilen har Canbus sjekker bilen om den finner de rette pærene og det rette strømtrekket. Det er ofte dette som forårsaker blinking eller flickering som det heter. Hvis du da har ei pære som bruker for lite strøm slik som Led når det skal være Halogen så må du ha en resistor på ledningen for å lure bilen til å tro at alt er ok. Har du Xenon istedenfor Halogen kan du ha en error canceler som inneholder en kondensator for spenningsutjevning i oppstarten og en resistor som sørger for at strømtrekket er høyt nok.

 

Jeg kjører med 50w/6ohm resistore på mine fjernlys for å få bort blinking og feilmeldinger pga ombygging fra Halogen til Xenon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja enig, bytt alt tilbake først og fremst. Hva hadde bilen av originale nærlys? Halogen eller andre Xenon?

 

Hva som menes med at strømmen forsvinner ut i pæren forstår jeg ikke men om bilen har Canbus sjekker bilen om den finner de rette pærene og det rette strømtrekket. Det er ofte dette som forårsaker blinking eller flickering som det heter. Hvis du da har ei pære som bruker for lite strøm slik som Led når det skal være Halogen så må du ha en resistor på ledningen for å lure bilen til å tro at alt er ok. Har du Xenon istedenfor Halogen kan du ha en error canceler som inneholder en kondensator for spenningsutjevning i oppstarten og en resistor som sørger for at strømtrekket er høyt nok.

 

Jeg kjører med 50w/6ohm resistore på mine fjernlys for å få bort blinking og feilmeldinger pga ombygging fra Halogen til Xenon.

Takk for godt svar. Jeg fikk et tips at strømmen ''hviler'' inni ledningen og kan lettere nåes ut til en led pære kontra halogen.

Jeg kjenner til canbus men hvor skal jeg evt sette på en motstand? altså en resistor? Kan ikke sette det på xenon pæren da den holdes igjen i den røde store boksen inntil lykta (husker ikke navnet) Vet at ballasten sitter under lykta. 

Har du linker eller steder for å kjøpe en resistor? og da på hvilke pære skal jeg prøve å sette den på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan dette er koblet opp og jeg kan jo heller ikke garantere at dette er feilen siden feilen var der før alt dette ble montert bortsett fra Led sideblinklys?

 

Uansett så skal du ikke koble noe på pæresiden/Høyspentsiden av ballasten for Canbus sjekker ikke der men den sjekker strømtrekket fra originalledningen som tidligere gikk til ei halogenpære men som nå går enten til et rele eller rett inn på ballast? Jeg må vite hvordan dette er koblet opp før jeg kan si om du bør kjøpe resistorere eller Error canceler til dine Xenon Nærlys.

 

Både Resistor og error canceler kobles parallelt med det originale nærlysstikket. Har du nærlysstikket direkte inn på ballast så kjøper du error canceler og kjører du dette over et rele eller til ei Led pære så er strømtrekket lik 0 og da skal du ha en resistor.

 

Her er et eksempel på resistor. Slike har jeg selv på mine fjernlysledninger fordi jeg har bygd om til Xenon og kjører ballaster over et H7 Rele slik at de originale ledningene til fjernlys kun blir brukt som styrestrøm.

 

http://www.ekstralys.no/products/pp-motstand-2-stk-

 

Her er error canceler som typisk kan være lurt å ha hvis bilen har halogen originalt og du kjører disse kablene direkte inn på ballast.

 

http://bilbelysning.no/produkt/xenonlys/feilmeldingsfjerner/false-loading-canceller

 

Motstander til parklyspærer

 

http://www.ekstralys.no/products/w5w-motstand-2-stk

 

OBS!

Resistor blir veldig varme slik at de bør skrus fast i metall og ikke kunne komme borti noe som kan smelte eller ta fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok LEDlampene dine som gjør dette. Jeg har samme opplegget på min E91 med sideblinklysene som er billige Ebay LED. Er vel CAN-busen som kjører en sjekk på systemet med en gang det blir aktivert som gjør at sånn billig skjit begynner å blinke og bære seg... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan dette er koblet opp og jeg kan jo heller ikke garantere at dette er feilen siden feilen var der før alt dette ble montert bortsett fra Led sideblinklys?

 

Uansett så skal du ikke koble noe på pæresiden/Høyspentsiden av ballasten for Canbus sjekker ikke der men den sjekker strømtrekket fra originalledningen som tidligere gikk til ei halogenpære men som nå går enten til et rele eller rett inn på ballast? Jeg må vite hvordan dette er koblet opp før jeg kan si om du bør kjøpe resistorere eller Error canceler til dine Xenon Nærlys.

 

Både Resistor og error canceler kobles parallelt med det originale nærlysstikket. Har du nærlysstikket direkte inn på ballast så kjøper du error canceler og kjører du dette over et rele eller til ei Led pære så er strømtrekket lik 0 og da skal du ha en resistor.

 

Her er et eksempel på resistor. Slike har jeg selv på mine fjernlysledninger fordi jeg har bygd om til Xenon og kjører ballaster over et H7 Rele slik at de originale ledningene til fjernlys kun blir brukt som styrestrøm.

 

http://www.ekstralys.no/products/pp-motstand-2-stk-

 

Her er error canceler som typisk kan være lurt å ha hvis bilen har halogen originalt og du kjører disse kablene direkte inn på ballast.

 

http://bilbelysning.no/produkt/xenonlys/feilmeldingsfjerner/false-loading-canceller

 

Motstander til parklyspærer

 

http://www.ekstralys.no/products/w5w-motstand-2-stk

 

OBS!

Resistor blir veldig varme slik at de bør skrus fast i metall og ikke kunne komme borti noe som kan smelte eller ta fyr.

Hei igjen! takk for hjelp. Koblingen er svært enkel. tok ut lykt satte inn ny lykt og koblet til.

Ergo samme kontakt fra orginal halogen til orginal xenon.

MEN har tenkt på problemet du forteller men de linkene vil jo da passe til xenon kit?

Ikke inn i orginal kontakten? 

Og kan xenon lyset ha noe med blinkingen å gjøre?

Bilen er import og motor kan gå uten at noe lys lyser. Blinkingen skjer kun når tenning vries om

og i ca 6-7 sekunder

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok LEDlampene dine som gjør dette. Jeg har samme opplegget på min E91 med sideblinklysene som er billige Ebay LED. Er vel CAN-busen som kjører en sjekk på systemet med en gang det blir aktivert som gjør at sånn billig skjit begynner å blinke og bære seg... 

Problemet er bare at lyktene og pærene er rein kvalitet og ikke ebay. Har fått de designet til bilen.

Men når det er sagt så er jeg usikker på om det er canbus i dette ja. 

Får bare plukke ut alt og vise og sette det inn igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! takk for hjelp. Koblingen er svært enkel. tok ut lykt satte inn ny lykt og koblet til.

Ergo samme kontakt fra orginal halogen til orginal xenon.

MEN har tenkt på problemet du forteller men de linkene vil jo da passe til xenon kit?

Ikke inn i orginal kontakten? 

Og kan xenon lyset ha noe med blinkingen å gjøre?

Bilen er import og motor kan gå uten at noe lys lyser. Blinkingen skjer kun når tenning vries om

og i ca 6-7 sekunder

 

Og en annen ting som er VÆRRE enn dette problemet. Siden xenon lyktene er ettermontert er det ikke automatisk justering

Så trenger lysmodul, følere til for og bak stilling samt ledningsnett. Sulland skulle ha rundt 20 tusen og gs 18.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! takk for hjelp. Koblingen er svært enkel. tok ut lykt satte inn ny lykt og koblet til.

Ergo samme kontakt fra orginal halogen til orginal xenon.

MEN har tenkt på problemet du forteller men de linkene vil jo da passe til xenon kit?

Ikke inn i orginal kontakten? 

Og kan xenon lyset ha noe med blinkingen å gjøre?

Bilen er import og motor kan gå uten at noe lys lyser. Blinkingen skjer kun når tenning vries om

og i ca 6-7 sekunder

 

De settes mellom Xenon ballast og original nærlyskabel. Disse har vel såkalt 9006 som passer det meste av originalstikk bl.a

H1

• H2

• H3

• H4

• H7

• H8

• H9

• H10

• H11

• H13

• 880

• 881

• 889

• 9004

• 9005

• 9006

• 9007

 

Ser bilder her

http://www.aliexpress.com/item/New-2-x-HID-Xenon-Error-Code-Canceller-Capacitors-with-Anti-Flicker-Function-free-shipping-BH0013/847315295.html

 

Men siden dette problemet var der før xenon ble montert så spørs det vel.  Etter hva jeg kan tolke så er det kun Led blinklys som du ikke vet sikkert om skaper problemer så prøv enten med 5w resistorer eller sett inn originalpærer der for å teste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som StigJ sier, pæresjekken som gjør dette.

Det kan kodes bort, ved å skru av Cold Monitoring på alle lamper du har LED i.

Cold Monitoring sjekker at alle lysene virker, ved å sende små pulser med strøm gjennom. Idéen er at du skal kunne få beskjed om hvilke pærer som er røket, så fort du skrur på tenningen.

Ser du på bilen når du har satt den fra deg og låst, kan du se pæresjekken også da kjører noen runder etter en liten stund (noen min.)

Den kjører samme sjekken på vanlige glødepærer også, men der en lysdiode lyser med full styrke så fort den får strøm, bruker glødepæren litt lengre tid. Derfor er pæresjekken ikke synlig, om du har glødepærer.

 

Flere har også opplevd at LED-pærer ryker fortere enn de skal, når Cold Monitoring er aktivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme med CCFL og skiltlys på forrige E38 og på CCFL på min nåværende E38. Jeg sjekket også opp i dette. Kom også frem til at det er pære sjekken som gjør det. Fikk svar på hvorfor et sted også. Det var da at pæresjekk sender ut en liten puls i kretsen. Denne lille pulsen har ikke nok strøm til å tenne en vanlig pære med wolfram glødetråd. Den bare kjenner om kretsen er hel. Er det brudd i kretsen (røket pære) så kommer ikke pulsen frem. Og du får beskjed at pæra har røket. om du se på de lysa som blinker, så blinker de vel ikke i full styrke? siden LED krever mye mindre strøm. Så er pulsen nok til å tenne LED pæra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde samme med CCFL og skiltlys på forrige E38 og på CCFL på min nåværende E38. Jeg sjekket også opp i dette. Kom også frem til at det er pære sjekken som gjør det. Fikk svar på hvorfor et sted også. Det var da at pæresjekk sender ut en liten puls i kretsen. Denne lille pulsen har ikke nok strøm til å tenne en vanlig pære med wolfram glødetråd. Den bare kjenner om kretsen er hel. Er det brudd i kretsen (røket pære) så kommer ikke pulsen frem. Og du får beskjed at pæra har røket. om du se på de lysa som blinker, så blinker de vel ikke i full styrke? siden LED krever mye mindre strøm. Så er pulsen nok til å tenne LED pæra.

Helt riktig som du sier! ringene blinker ikke i full styrke. Men har nå koblet ut skiltlys og sideblinklys med orginal halogen og ringene blinker fremdeles. Da burde jeg ha hatt en form for resistor mellom parklys strøm og ringene? 

Hvis noen kan hjelpe meg med problem nr 2 hadde det også vært fint. Mangler ledninger og følere på akslingen og lysmodul så xenon lyset justerer seg selv. noe som er DYRT å kjøpe. Eneste forslaget må være å bruke en helg på å bytte ALT tilbake til orginalt, vise bilen og sette tilbake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er grunnen til at du skal ha vekk blinkingen i AE? Mine blinker også sånn. Men det er ulovlig og kjøre uten lys. Så de skal jo uansett stå på. Jeg har ikke brydd meg om det på min bil. Den blinker om jeg skrur av lys. Jeg gidder ikke og gjøre noe med det. Har du fått beskjed av vegvesenet og gjøre noe med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...