Gå til innhold

E39, sikker bil :-) drepte en elg med den i går


Bimmerfører
 Share

Anbefalte innlegg

E39 er tross sine 17 år fortsatt en meget sikker bil, dette var jo faktisk en av verdens mest sikkre biler da den kom. Hvor mange andre biler hadde 8 airbager i 1996 ;)

En E39 528I redd livet til en småbarnsfamilie her for noen år siden, en Avensis fikk sleng rundt en sving og traff E39en på skrå forfra. Føreren av Toyotaen omkom mens de i E39en kom i fra det med noen kuttskader fra knust glass og ett ribbeinsbrudd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 er tross sine 17 år fortsatt en meget sikker bil, dette var jo faktisk en av verdens mest sikkre biler da den kom. Hvor mange andre biler hadde 8 airbager i 1996 ;)

En E39 528I redd livet til en småbarnsfamilie her for noen år siden, en Avensis fikk sleng rundt en sving og traff E39en på skrå forfra. Føreren av Toyotaen omkom mens de i E39en kom i fra det med noen kuttskader fra knust glass og ett ribbeinsbrudd :)

Det spørs mye på vinkelen man treffer også da, ikke sikkert det hadde gått så godt med føreren i BMW'en om den traff Toyotaen på samme måte?

Er det ikke seks airrbager som er i E39?  To stk i ratt/dasbord og fire i dørene (som ikke var standard på de første).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs mye på vinkelen man treffer også da, ikke sikkert det hadde gått så godt med føreren i BMW'en om den traff Toyotaen på samme måte?

Er det ikke seks airrbager som er i E39? To stk i ratt/dasbord og fire i dørene (som ikke var standard på de første).

Ja men nå gikk det ikke slik denne gangen, hva vil du fram til? Selvsagt kan man daue i en E39, har ikke sagt noe annet men at det er en robust og sikker bil er iallfall helt sikkert.

......også har du Airbagen fra A til B stolpen på begge sider foran, derav 8 airbager :) Airbager i dørene har alltid vært standard på E39, sitter med brosjyra fra 1996 foran meg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To stk i ratt/dasbord og fire i dørene (som ikke var standard på de første).

  

også har du Airbagen fra A til B stolpen på begge sider foran, derav 10 airbager :) Airbager i dørene har alltid vært standard på E39, sitter med brosjyra fra 1996 foran meg her.

Ratt og dash = 2

1 pr dør = 4

Fra A til B stolpe på begge sider = 2

Blir vel bare 8 og ikke 10 det eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå gikk det ikke slik denne gangen, hva vil du fram til? Selvsagt kan man daue i en E39, har ikke sagt noe annet men at det er en robust og sikker bil er iallfall helt sikkert.

......også har du Airbagen fra A til B stolpen på begge sider foran, derav 8 airbager :) Airbager i dørene har alltid vært standard på E39, sitter med brosjyra fra 1996 foran meg her.

Er langt ifra alle e39 som har 8 airbager. Har selv hatt 2 uten airbag i bakdører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå gikk det ikke slik denne gangen, hva vil du fram til? Selvsagt kan man daue i en E39, har ikke sagt noe annet men at det er en robust og sikker bil er iallfall helt sikkert.

......også har du Airbagen fra A til B stolpen på begge sider foran, derav 8 airbager :) Airbager i dørene har alltid vært standard på E39, sitter med brosjyra fra 1996 foran meg her.

Finnes mange E39 uten airbag i dørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det var iallfall standard på Norske biler i følge brosjyren. Min kollega sin tyske E39 fra 1997 har også i dørene bak og min 2002 modell hadde ti airbager i alt :)

Poenget er at E39 er en bra og sikker bil tross sin høye alder, eller er dere uenige i det også....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

96- og delvis 97-årgangen med lite utstyr kom vel som standard med 4 airbager. 2 foran og 1 i hver fordør. 

 

Skal man tro Euro NCAP så var også de tidlige utgavene (nøyaktig hvor tidlig står ikke, men det hintes om at 1998-modellene ihvertfall er utbedret) mindre kollisjonssikre enn de som kom etterhvert.

 

BMW modified the 5-series after initial testing, chiefly because its front airbags fired late. Changes included a new airbag crash sensor, load-limiting front belts, and additional weld points in the footwell. Results given here are for upgraded cars which BMW says are on sale now. (aktuell testbil er fra 1998)

 

Link:

http://www.euroncap.com/tests/bmw_5_series_1998/49.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...