Alpejohn Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Kom ved en tilfeldighet til og altivere denne luftingen på timer en dag på jobb i sommer. Bilen hadde stått i sola i mange timer og det var rundt 20 grader ute. Vanligvis når man åpner døra ved sånne tilfeller oser det gloheit luft, og det er fryktelig ubehagelig og sette seg inn. Etter luftinga hadde gått en halvtime var det faktisk ok og sette deg inn. Merket stor forskjell da. (på e39) Sent from my Nexus 4 using Tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet November 12, 2013 Share Skrevet November 12, 2013 Hmm, hmm. Når du starter opp bilen etter at webasto har gått i 30 min, blir det da varme umiddelbart eller er bilen tilsynelatende kald? Jo prøvde å starte den opp etter webastoen hadde stått på i en halvtimes tid. Etter 1 minutt ca så ble det fort lunk i bilen egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 13, 2013 Share Skrevet November 13, 2013 Okei, på e6x så går webasto som en kuoevarmer og ikke som en motorvarmer. Så om kupeviften starter når webasto starter, så er det korrekt, men om kun kommer kald luft inn i bilen så er det feil på sikkert den vannventilen som skal lukke kjølesløyfa for kupevarme og varmer kun opp webasto med det lille som er av kjølevann der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet November 13, 2013 Share Skrevet November 13, 2013 Takk for svar otis Kan nok hende det er noe i det du sier der. Men om jeg kobler til diagnose på bilen kan jeg se om det ligger noe feil inne på webastoen da feks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Det kan hende, men ikke sikkert. Dog så tror jeg ikke at det er feil med webasto om du hører at det suser og styrer der i opptil 30 min. Da er det feil en annen plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet November 14, 2013 Share Skrevet November 14, 2013 Okei hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimeyh Skrevet Desember 11, 2015 Share Skrevet Desember 11, 2015 Jeg ser det er flere som har god peiling her. Har nå vurdert å ta fra hverandre webastoen min og rense brennkammeret, brenner og flammevakten eller hva det kalles. Men først har jeg et spørsmål etter å ha lett igjennom google uten å finne noe om dette. Webastoen min blåser også bare kaldluft som hos de andre over her. Jeg byttet sikulasjonspumpen i fjor og den virket siden. Men i år igjen er det noe nytt galt. Var på verksted for å feilsøke og fikk da beskjed om at mulig brenneren måtte byttes. Det er jo mulig at også denne er gåen, men de fikk opp på diagnoseapparatet at webastoen trodde det var 20+ ute selv om det var kaldere enn 5. Er det mulig det kan være bare " termostaten" eller hjernen som er gåen? Takker for eventuelle svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 11, 2015 Share Skrevet Desember 11, 2015 Vil tro at temp måleren sitter på brenneren/flammevakten så det kan være den som er defekt. Men om hjernen har en feil så kan den mistolke signalet fra brenneren/flammevakten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimeyh Skrevet Desember 12, 2015 Share Skrevet Desember 12, 2015 Så webastoen skal ikke være mulig å starte i det hele tatt om den tror det er 20+? Det kommer ingen røyk ut under bilen heller og det blåses kun kaldluft. Var det slik at man fikk kjøpt løse deler som brenner etc. en plass? Det nærmeste jeg finner på gs er vel rep.kit til 4800kr. Kjedelig å må ut med 5000 kr hvert år for å holde liv i webastoen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mjukas Skrevet Desember 12, 2015 Share Skrevet Desember 12, 2015 Så webastoen skal ikke være mulig å starte i det hele tatt om den tror det er 20+? Det kommer ingen røyk ut under bilen heller og det blåses kun kaldluft. Var det slik at man fikk kjøpt løse deler som brenner etc. en plass? Det nærmeste jeg finner på gs er vel rep.kit til 4800kr. Kjedelig å må ut med 5000 kr hvert år for å holde liv i webastoen. Jeg tror det er en øvre grense (som er lavere enn 20 grader) for nå webastoen vil starte, men er ikke helt sikker. Løse webastodeler er overraskende vanskelig å få tak i, men ebay.de er mitt beste tips. Evt kan sikkert noen som tar diagnose på webasto bestille de rette delene. Oslo bilelektriske (?) gjør det i Oslo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Desember 12, 2015 Share Skrevet Desember 12, 2015 Webasto slutter å starte automatisk for å bistå bilen på 6 grader. Manuell start av webasto er vel 13 grader tror jeg, usikker. Om det bare kommet kald luft av webasto sin eksos tyder det på at det ikke er noen flamme, men bare luft pumpen som går. Hvorfor den ikke tenner kan være brenner/flammevakt/glødeplugg, hjerne eller mangel på diesel. Du bør høre tikking fra ei pumpe før den tenner, eller forsøker å tenne. Det er diesel pumpen som begynner å fore den med diesel, starter med 1 tikk i sekundet. Så økes det til 2 tikk i sekundet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Desember 12, 2015 Share Skrevet Desember 12, 2015 Jeg har startet webastoen min på sommeren, når det har vært varmere en 13 grader hvertfall.Det skal gå and og kjøre den uansett tror jeg, da de anbefaler og kjøre den et par ganger selv om sommeren. Så da må jo det gå and også. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå