Gå til innhold

M20B25 i en Mercedes 190E...


Auda
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en kompis som har en Mercedes 190E, har selv hatt 8 stykker, det er en 1,8 bensin automat som går alvorlig dårlig, han har nå kart å herja ihjel automatkassen sin å det er for synd å kvitte seg med bilen som nettopp er euok. 

 

Så vi har tenkt å grubla litt hva vi skal gjøre, er ikke noe sånn super Mercedes fan så har ingen problemer med å manne bilen opp med en skikkelig motor, har komt frem til at den motoren som kanskje passer best nedi der er en M20B25 motor, manuell. 

 

Har aldri hørt om noen som har gjort lignende enda. Tror bilen kan bli veldig artig med skikkelig motor istedenfor de slappe mekaniske til mercedes. Lurer litt på hvordan motor passer med motorfester og spakestell osv.. 

 

Og evt hva trenger man for å få fyr på en M20 motor? Trenger man kun, ledningsnett, hjerne, coil osv ? Noe spess man trenger utenom siden motor ikke skal i en Bmw? 

 

Og speedometer, noen ider på hvordan vi skal få det til, kan selvsagt bruke gps eller på tlf. Men på mercedes er det wire på girkassen, på e30 er det vel elektronisk på diffen? 

 

Håper noen kan komme med innspill å gode ider!  :grin:

 

Har funnet frem et par bilder jeg fant på nettet av hvordan det ser ut nedi der, mener bunnpanne skal passe ganske greit mellom motortravers og stabbstag, motor er fra en e30 så bunnpannen er ganske lik som på Mercedes. 

 

 

Mvh Daniel. 

 

 

post-78657-0-97292900-1384802862_thumb.j

post-78657-0-29372100-1384802871_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette motorbyttet høres ut som å gå over bekken for å hente vann. W201 (altså 190 serien) kom med iallefall et par varianter av rekkesekseren M103. Umiddelbart husker jeg 190E 2,6 og 190E 3,2 AMG. Motorserien M103 inkluderer imidlertid også en 3.0 liter samt en 3,2 liter som bl.a fantes i W124. Ergo kan dere uten problemer få alt fra 180 til 220 HK (standardmotorer) i en 190E (som jeg har hatt tre stk. av)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette motorbyttet høres ut som å gå over bekken for å hente vann. W201 (altså 190 serien) kom med iallefall et par varianter av rekkesekseren M103. Umiddelbart husker jeg 190E 2,6 og 190E 3,2 AMG. Motorserien M103 inkluderer imidlertid også en 3.0 liter samt en 3,2 liter som bl.a fantes i W124. Ergo kan dere uten problemer få alt fra 180 til 220 HK (standardmotorer) i en 190E... :)

Ja selvfølgelig har vi jo tenkt på dette. Men en M20 går mye bedre enn både 2.6 og 3.0 til Mercedes, og de passer ikke, da må man ha 6 sylindra stabstag, vanskelig å få tak i, må ha mellom aksling fra 6'er osv. Funnet ut at stedenfor å bytte til mercedes motor eller å bytte girkasse så tar vi utfordringen å putte nedi en m20 :) 

 

Er vel egentlig mye billigere også i og med at vi lager til alt selv istedenfor å måtte prøve å få tak i mercedes deler som folk skal ha gull å grønne skoger for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på utfordringen med MB´s delepriser (jeg tror imidlertid Wicky vet hva man skal gjøre) samt at motorrommet ikke er identisk med hhv. rekkefirer og rekkesekser, men jeg kan nesten garantere at M20B25 motoren i original stand ikke går bedre enn f.eks M103 3,0 motoren. Selv i den relativt tunge W124 klarer denne motoren 0-100 Km/t på 7,9 sekunder samt en topphastighet på 230 Km/t. Tilsvarende tall for E34 525i med M20B25 motoren er 0-100 Km/t på 9,5 sekunder og en topphastighet på 221 Km/t. Med M50B25 motoren stiller saken seg imidlertid annerledes. Den motoren er en sterk utfordrer i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er med på utfordringen med MB´s delepriser (jeg tror imidlertid Wicky vet hva man skal gjøre) samt at motorrommet ikke er identisk med hhv. rekkefirer og rekkesekser, men jeg kan nesten garantere at M20B25 motoren i original stand ikke går bedre enn f.eks M103 3,0 motoren. Selv i den relativt tunge W124 klarer denne motoren 0-100 Km/t på 7,9 sekunder samt en topphastighet på 230 Km/t. Tilsvarende tall for E34 525i med M20B25 motoren er 0-100 Km/t på 9,5 sekunder og en topphastighet på 221 Km/t. Med M50B25 motoren stiller saken seg imidlertid annerledes. Den motoren er en sterk utfordrer i denne sammenhengen.

Ja jeg ser poenget, hvertfall så har jeg vert med å sett en e30 med orginal m20b25 kjøre i fra en 190e 2.6 med 3.0.... Så kan diskuteres kommer vel ann på stand på motor osv, er ikke nye lengre. 190E er en nokså lett bil rundt 1100kg. Så tror nok at med en m20 motor skal du no klare deg lenge, de tåler en del juling også... 

 

Er jo bare på gøy istedenfor å bosse bilen. Verdt et forsøk å se hvordan ting passer nedi. Har selv vert inne på tanken å putte 3.0 nedi 190 men aldri fått tak i stabbstag fra sekser og er helt uaktuellt å kjøre rundt uten å bruke 2 felt for å holde bilen på veien, hehe! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorfester og girkassefester lager du jo på egen hånd, bunnpanne sveiser du om eventuelt, mellomaksling kan du lage bastard av, med framdel fra BMW og bakre del fra Mercedes.

 

Her har du koblingsskjema på motorkontakten for å koble med originalt motornett; 

hp9u3isyj5u3gs5cl3h7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motorfester og girkassefester lager du jo på egen hånd, bunnpanne sveiser du om eventuelt, mellomaksling kan du lage bastard av, med framdel fra BMW og bakre del fra Mercedes.

 

Her har du koblingsskjema på motorkontakten for å koble med originalt motornett; 

hp9u3isyj5u3gs5cl3h7.jpg

 

Tusen takk Mikael, det var planen å trikse til motorfester ja evt av maskinsko. Måle opp å lage girkassefester, mellomaksling bruker vi seff bmw fremre å sveiser inn mercedes på enden videre, vi har funnet ut at vi kanskje skal bruke en m50b25 motor istedenfor, i håp om at vi har vacum til bremsekraftforsterker og at servoen passer over.... Vet ikke hvordan m20 og m50 er forskjellig? er vel mye like i str og lenge? :) 

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville mye før putta nedi en m103 motor. Uten kat. og spesielt om man planer toppen går desse meget bra til og ha 188 hk originalt

Ja jeg v et de går godt med uten katt å plana topp men fra å være en orginal 1.8 190E er det like mye styr å putte nedi en m103 som å putte nedi en m50, m50 har ikke masse girstag å drit og den passer med orginale stabstaget det gjør ikke 3.0 og det er vel mer sprut i en m50b25 ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt jeg, ingen rekkeseksere har så fin lyd som BMW sine. Mange som lager slike motorer, Mercedes, Volvo, Lexus og diverse Amerikanere men det blir liksom ikke like finstemt og kultivert som en BMW sekser, er vel kanskje derfor det er verdensberømte motorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at BMW kan bygge veldig fine rekkeseksere, men å påstå at M103 motorserien er mindre finstemt og kultivert enn M20 og M50 motorene er bare tøvete. Selve motorlyden hører man heller ikke stor forskjell på. BMW pleide derimot å tune eksoslyden til å være litt mer sportslig enn div. Mercedes-Benz modeller. Idag er det ikke stor forskjell på dette området heller med mindre vi snakker om AMG eller M-modeller. Dagens M5 har sogar fått kritikk for å lydmessig være for kultivert i forhold til tidligere M5 generasjoner. Såvidt jeg vet må BMW tilføre godlyd igjennom stereoanlegget. Dette tror jeg ikke er nødvendig i AMG modellene... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen tvil om at BMW kan bygge veldig fine rekkeseksere, men å påstå at M103 motorserien er mindre finstemt og kultivert enn M20 og M50 motorene er bare tøvete. Selve motorlyden hører man heller ikke stor forskjell på. BMW pleide derimot å tune eksoslyden til å være litt mer sportslig enn div. Mercedes-Benz modeller. Idag er det ikke stor forskjell på dette området heller med mindre vi snakker om AMG eller M-modeller. Dagens M5 har sogar fått kritikk for å lydmessig være for kultivert i forhold til tidligere M5 generasjoner. Såvidt jeg vet må BMW tilføre godlyd igjennom stereoanlegget. Dette tror jeg ikke er nødvendig i AMG modellene... ;-)

 

Nei det er slettes ikke tøvete, det er min mening og hvordan jeg har erfart å kjøre biler med disse motorene. Dessuten så er BMW motorene mye mer elastiske og byr på mer kjøreglede. Det som derimot blir tøvete er å komme med F10 M5 og AMG modeller i en tråd om en gammel 190 uten motor ;)

Er noe eget med og starte opp en m103 som har gått 500000 og likevel går klokkerent:)

Ingenting var som svevet på den gode M52B25 maskinen som hadde gått 700 000 km som vi hadde inne en gang. Ingen ulyder og silkemyk gange, riktig nok godt vedlikehold men BMW sekserene står ikke tilbake for Mercedes sine. BMW er verdens kjent for sine rekkeseksere og Mercedes for sine dieselmotorer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...