Fredrik Skrevet November 20, 2013 Share Skrevet November 20, 2013 Nei det er slettes ikke tøvete, det er min mening og hvordan jeg har erfart å kjøre biler med disse motorene. Dessuten så er BMW motorene mye mer elastiske og byr på mer kjøreglede. Det som derimot blir tøvete er å komme med F10 M5 og AMG modeller i en tråd om en gammel 190 uten motor Det var et eksempel Fredrik og det er du gammel nok til å forstå også. Dette er en lost case for din del (helt åpenbare mangler på erfaring), men vi kan sikkert bli enige om at alle de tre aktuelle motorene er gode motorer... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 20, 2013 Share Skrevet November 20, 2013 Det var et eksempel Fredrik og det er du gammel nok til å forstå også. Dette er en lost case for din del (helt åpenbare mangler på erfaring), men vi kan sikkert bli enige om at alle de tre aktuelle motorene er gode motorer... Du trenger ikke å svare som om jeg er en 10 åring, den hersketeknikken kan du pent legge til side. Dette er ikke noen lost case nei, men det kommer jeg sterke tilbake til siden Javisst er de alle noen kjempe gode motorer og jeg har heller aldri sagt at sekserene til Mercedes er dårlige, men de slet veldig med kvaliteten og driftsproblemer i denne perioden og det er ikke bare Broom Benny som sier dette. Når man leser litt i AMS og rapporter fra ADAC som er gjort på sent 80 og tidlig 90 tall så bekreftes dette, men som sagt så kommer jeg tilbake til dette senere Artig prosjekt trådstarter har satt i gang, skjønner absolutt han vil ha en BMW motor i Mercedesen sin. BMW er jo bare en av verdens beste motorbyggere, med sine 60 utmerkelser i "Engine of the Year". Mot Mercedes sine eehh....9 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Du er åpenbart litt følsom for motargumenter i diskusjonene og anklager derfor folk over en lav sko for å bruke hersketeknikker når de ikke er enige med deg, men jeg synes faktisk at du generelt bare får svar på tiltale (no offence). Du skriver som om du har førstehåndskjennskap med alt som har med BMW å gjøre, men tatt din ganske unge alder i betraktning er dette lite trolig selv om du nesten alltid konkluderer med at BMW er best (noe du også får ganske mye kritikk for). Denne diskusjonen er et godt eksempel på dette. Du refererer bl.a til en bunke gamle AMS magasiner og bruker disse som en slags dokumentasjon på hva som er sant eller ikke sant med biler fra 80 og 90-tallet. Dette er vel og bra, men jeg synes at det er et poeng også å ha kjørt bilene (spesielt da de var nye). Det gir et bedre bilde av hvordan de var og det er ingen tvil om at M103.30 motoren fra Mercedes-Benz var en av de aller beste bensinrekkesekserne på 80-tallet. BMW´s M50 motor kom ikke på markedet før i 1990 og da uten Vanos. Den motoren er ekstremt spiss i karakteren (maksimalt dreimoment ved rekordhøye 4700 rpm) og er ikke anerkjent som en spesielt god motor tiltross for at den har mye effekt. Mercedes-Benz hadde på dette tidspunktet allerede oppgradert M103 motoren til M104 og den motoren hadde både et større slagvolum og betydelig mer effekt. I 1993 ytet denne motoren i R129 hele 231 HK og 315 Nm... en perle av en rekkesekser. Dette er også den korte historien når det gjelder M103/104 motoren... en perle av en rekkesekser. Den var både kraftig og økonomisk for sin tid. Den gjorde bl.a en svært fin figur i S-klassen. Dette er mer enn man kan si om M50B25 motoren som aldri ble installert i 7-serien. Etterfølgeren M52B28 gjorde imidlertid en tilsvarende fin figur i E38. M20B25 motoren er både for gammel og svak i denne sammenhengen, men da den var på høyden nesten 10 år tidligere gjorde den en veldig fin figur i E30. M103.26 som var MB´s pendant ble ikke anerkjent som like god og solgte derfor dårlig i forhold til M102 motoren (spesielt 2,3 liter varianten). Derfor ble det solgt svært få 190E 2,6 modeller, men desto flere 190E 2,3 modeller. Tilsvarende også når det gjelder W124... det ble solgt få 260E, men desto flere 230E og 300E... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oddis Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 M20 vil bli en tørst motor i en såpass tung bil som 190n. Den mangler moment ved landeveiskjøring og åpner slusene på forbruket ved 4000rpm. Med mindre du putrer rundt så er ikke dette motoren.. Selvfølgelig et rått lydbilde, men det spørs hvor mye du er villig til å betale for rå lyd. Jeg ville kun vurdert M50B25 og oppover. Evt S-sekser om du virkelig vil bruke kroner. Vanos hjelper greit på momentet/forbruket på vanlig kjøring. Aner ikke hva salgs alternativer som finns fra MB av motorer... men en M50B25 komplett med kasse burde være rimelig fra 4500-7000/8000kr. M20 et par tusen under. S50 seksere starter på ca i underkant av 20 med kasse. Enda lavere uten. Litt avhengig av kmstand og tilstand. Koed.no er et fint sted å sjekke bruktpriser, så trekker du unna 20-30% avanse så får du ofte markedspris. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mikael-B Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Huh, 190 tung...? egenvekt på rundt 1150kg.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik 90 Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Snipp!Du fortsetter i samme spor som du har gjort her de siste årene Fredrik, du er eldst og har best peiling. Det er forsåvidt også greit men jeg mener overhode ikke jeg har førstehåndskunnskap om BMW, men som jeg har gjort i denne saken så støtter jeg meg på de erfaringene jeg har gjort med de aktuelle bilene og motorene. Ja jeg har fått kritikk noen ganger, men kun av forumets andre Mercedes entusiaster som skriver her på Bimmers da deres eget forum er kjedlelig Jeg har kjørt en del 300E og 300CE ettersom jeg har hatt kamerater med disse bilene jeg har ingenting vondt å si om bilen eller motoren. Det jeg i utgangspunktet ville fram til er at jeg synes BMW motoren (M50) har en finere lyd og er mer kultivert. Jeg synes også BMW motoren er noe mer elastisk og spenstigere tross mindre effekt Også er jeg i mot myten om at Mercedes sekserne er så gode som alle skal ha det til, ingen dårlig motor men de er ikke noe bedre enn BMW sine motorer.Å bruke bilmagasinet AMS som kilde er veldig nyttig, da det trolig er ett av de mest seriøse og selvstendige bilmagasin i verden. Det er ikke alltid sannheten er slik man vil ha det til, både for meg som BMW mann og for deg som Mercedes mann Hvis alle skal som du mener ha eiet bilene først før vi diskuterer dem så hadde det ikke blitt mye til diskusjonsforum.... Men dette får bli siste svar, nå er vi langt off topic... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Fredrik... la oss stoppe mens leken er nogenlunde god. Jeg har intet ønske om å ødelegge for deg eller trådforfatter ved å dreie denne diskusjonen ut på et sidespor. Mitt poeng er at jeg var som deg i 1989/90. Jeg var i begynnelsen av 20 årene, kjempeinteressert i biler og jeg hadde allerede den gangen praktisk erfaring med både BMW og Mercedes-Benz. Jeg hadde sogar kjøpt en helt ny 190E 2,3. Dette var helt bevisst fra min side etter å ha prøvekjørt både 190E 2,6 og E30 325i. Tidligere hadde jeg hatt en E30 320i (samt to stk. W201 190E 2,0) og det var ingen tvil om at jeg skulle ha en sterkere motor, men spørsmålet var om det skulle være en sterk rekkefirer eller en klassisk rekkesekser. To momenter ble avgjørende. Man merket tydelig at E30 var en eldre og enklere konstruksjon enn W201. Ergo falt valget på W201. Man merket også at M103.26 motoren i forhold til M102.23 motoren hadde et dårlig kompromiss mellom effekt og drivstofforbruk. Rekkefireren var helt enkelt en bedre motor selv om den var marginalt svakere. Jeg var også i markedet for å kjøpe en W124 300TE. Den var eid av Hallvard Flatland (et veldig fint eksemplar), men vi klarte ikke å bli enige om prisen. Jeg valgte deretter å moderere ambisjonene og landet på en helt ny W124 230E. I 1991 var det for første gang siden 1964 en internasjonal bilutstilling i Norge. Den var lokalisert til Norges Varemesse på Sjølyst i Oslo... 15-20 minutters gange hjemmefra. Den store nyheten på utstillingen var BMW E36 som samtidig også hadde norgespremiere. Jeg hadde gode kontakter og var derfor en av de aller første som kjørte E36 325i i Norge. Tidligere hadde jeg vært en av de aller første som kjørte Mercedes-Benz R129 500SL samt Porsche 944 Turbo og 928 S4 i Norge. Jeg var som sagt veldig interessert i biler allerede den gangen for snart 30 år siden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Min erfaring med M103 er at de har en motorgange som ikke helt kan sammenlignes med BMWs M30 og M20, disse bråker mer, har en ikke fullt så jevn og harmonisk gange som M103n. M103n er mer jevn over registeret, og bedre drag fra bunn. Det de skal ha minus for er motorstyring. Nå i de senere år, nå som motoren begynner å dra på årene og feilene dukker opp, får dette motoren til å forbruke mer bensin, gå dårligere og virke litt halvdårlig. Dette er det både vanskelig å oppdage for hvermansen og ikke noe enklere å finne ut av feilen for de erfarne. BMW sine M30 motorer har sine problemer de også, slitte kamaksler, slitasje oppå ventilstammer og problemer med vippearmer. Jeg ble mildt sagt imponert over å høre M103n starte opp første gang jeg så en på nært hold. Så avstemt og fin. Skulle jeg valgt å sette inn en BMW motor i en W201 så hadde jeg gått for M50 uten tvil! Dette er en motor som faktisk fortjener å bli sammenlignet med M103/M104. M30 og M20 begynte vel å bli litt vel gammeldags allerede i starten av 80 tallet hvor Opel og Mercedes briljerte med sine storseksere! Det BMW skal ha poeng for var at de gav kundene "rimelige" modeller med forholdsvis små motorvolum og sekser. Det er nok derfor de fleste forbinder BMW med nettopp rekkesekseren. For å få dette i en Opel måtte man være godt lønnet og kjøre Senator eller Monza og ha 2.6i, 2.8s eller 3.0i, dersom man ønsket Mercedes med sekser måtte man ha 2.6 eller 3.0. Opel og Mercedes hadde bare 4ere under dette til sine kunder. Min favorittlyd fra en sekser kommer ikke fra noen BMW.. Den kommer fra en Senator 3.0i CD. Ikke så røff som BMW sekseren. At du var en av de første som kjørte 500SL i Norge er litt morsomt Fredrik! Da den kom var den mildt sagt noe veldig stort og eksklusivt! Faren til en venn av meg bestilte og fikk den aller første 500SL som kom til landet kjøpt og betalt for ikke mindre enn 1.8 millioner. Altså mer enn hva en leilighet på Aker Brygge kostet. Bilen har forøvrig gått rett over 40 000km siden da Så kan vel kalle den godt påpasset og lite brukt! Eieren av bilen kunne fortelle at politiet stoppet han i trafikken for å beskue bilen og lot han få lov til å dra på på motorveien for å mette politiets nysgjerrighet på bilens prestanda! Hva jeg personlig ville gjort med 190n var å lempe inn en OM606, skrudd opp dieselmengden på pumpa og kjørt opp turbotrykk. OM606.910 som i utgangspunktet er en sugemotor får du kjøpt originale turbomanifolder til, motoren er bygget for turtall og med en maksjustering av pumpa har du over 200 hester. Motoren skal tåle ca. 400hk, dette oppnås ved å sende pumpa til finland, sette den på plass og justere opp turbotrykket. OM606 passer rett på 190 girkasse og motorfester fra 190D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomaz Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Helt enig. OM606 er vel den gromme typen av 3,0 diesel til Merce ? Kunne tenkt meg en En w124 med den motoren. Trenger man ikke å bytte noen deler for å få ut så mye hk ? Sent from space using Tapatalk - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FredrikE24 Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 I utgangspunktet er det kun mer luft og diesel som skal til. Det sies at sugeutgaven(OM606.910 som sitter i min bil) tåler 400hk, hvorvidt dette stemmer eller ei kan jeg ikke bekrefte. Jeg synes selv det høres litt vel mye ut! Veien opp til de 400hkene skal i bunn og grunn være at dieselpumpa modifiseres til å gi mer diesel og turbo settes på. Dette inkluderer nok også litt porting i toppen.. Dieselpumpa fikses på i Finland såvidt jeg vet.. Dieselmecken. Blacksmoke Racing har en OM606.962(orignalt turbo hentet fra W210) under huven på 123 bilen, og første sesong var motoren "uåpnet". Selvfølgelig river et slikt oppsett istykker drivlinja.. Det krever modifikasjoner av både mellomaksling og stikkaksler. En OM606.910 med original pumpe som er oppjustert på maks med originale 300 Turbodiesel deler fra W210 skal gi rett over 200hk. Hadde jeg ikke studert og hatt penger til å styre slik så skulle jeg mer enn gjerne prøvd, men idag er jeg ute etter driftsikkerhet og det å få motoren til å vare lengst mulig. Da holdes det originalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Det BMW skal ha poeng for var at de gav kundene "rimelige" modeller med forholdsvis små motorvolum og sekser. Det er nok derfor de fleste forbinder BMW med nettopp rekkesekseren. For å få dette i en Opel måtte man være godt lønnet og kjøre Senator eller Monza og ha 2.6i, 2.8s eller 3.0i, dersom man ønsket Mercedes med sekser måtte man ha 2.6 eller 3.0. Opel og Mercedes hadde bare 4ere under dette til sine kunder. Dette er helt klart et veldig viktig poeng hvis man vil forstå hvordan BMW på deler av 70-tallet og 80-tallet bygget opp det imaget de levde stort på igjennom 90-tallet og nesten hele 2000-tallet. Det at man også kunne få de folkelige og relativt rimelige modellene med en rekkesekser var et suverent triumfkort vis a vis konkurrentene. Det man evt. kan kritisere BMW for i denne sammenhengen er at modellseriene E30 og E28 ikke var like moderne og sofistikerte som pendantene W201 og W124. BMW´s modeller var en teknisk videreutvikling av hhv. E21 og E12. Ergo var E30 og E28 ikke state of the art da W201 og W124 kom i hhv. 1982 og 1985. For mange var dette mer avgjørende enn muligheten for å få en bil med en rekkesekser innenfor familiebudsjettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Morsomt at fredrik krangler mot fredrik... sent from my microwave using tapatalk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Morsomt at fredrik krangler mot fredrik... sent from my microwave using tapatalk Dette er litt på siden av trådens tema, men jeg vil gjerne understreke at jeg ikke er uvenner med Fredrik og jeg synes heller ikke at vår lille diskusjon kan kalles en krangel. Vi har vært uenige før her inne uten at dette har resultert i uvennskap. Jeg synes i likhet med ganske mange andre at Fredrik generelt kan mye om BMW samt at han oppviser en fin form for entusiasme rundt biler generelt. Det er jo slike typer som på mange måter er ryggraden i et forum som bimmers. Alt jeg hefter meg ved er at han har en tendens til å mene at BMW på den ene eller andre måten alltid er best. Det er jeg ikke nødvendigvis enig med ham i... Fredrik 90 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kristiansan'årn Skrevet November 21, 2013 Share Skrevet November 21, 2013 Det jeg egentlig mente, er at to stk med samme fornavn diskuterer. Eks: fredrik har noen gode poeng her, men jeg mener at fredrik har mest riktig... ^^ sent from my microwave using tapatalk Fredrik reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aalgaard Skrevet November 24, 2013 Share Skrevet November 24, 2013 Tror dette blir kult jeg Tøft med noe utenom det vanlige! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå