Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Ja... man bør kanskje planlegge litt hva man skal gjøre når bilen må lades på slike langturer, men så lenge varmeapparatet virker kan man sikkert ta en kopp kaffe samtidig som man ser en film, hører på musikk eller bare leser siste nytt her inne på den store skjermen i midtkonsollen... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser egentlig ikke problemet med slike lade-pauser, så lenge man har beregnet nok tid til dem. Etter 30-40 mil kan det være sunt med en liten 30-45min pause der man slapper av og leser på ipaden i midtkonsollen :) Bare å legge innpå noen filmer eller lese litt bimmers. Verre er det om man spontant må ta en lang hastetur, men det skjer vel så og si aldri for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvor ofte jeg egentlig hadde trengt å lade en elbil. Jeg kjører daglig 5 minutter til toget, og 5 minutter hjem igjen. (+-4 km)

En gang i uka er jeg kanskje i Oslo , noe som da blir ca 30 km hver vei.

 

8km x 5

+ 30km x 2

= 100km i uka.

 

Altså kunne jeg ladet en i3 hver 14. dag.

 

Problemet er når jeg først har vært på jobb, og så plutselig må en tur til Fredrikstad på kvelden (122km). Der er jeg da fra f.eks. 1830 til 20.00 før jeg kjører hjem igjen.

Da ville jeg hatt et problem.

 

Dette problemet løser jo Tesla med lenger rekkevidde, gitt at det ikke har gått 14 dager siden jeg ladet sist.

 

"Dessverre" bor jeg også slik at det ikke er bommer på veiene jeg kjører til daglig, det er gratis parkering for alle på togstasjonen, og det er ingen kollektivfelt, heller ikke inn til Oslo.

Da blir det heller uinteressant med elbil til 300.000 (i3), og helt vanvittig med en Tesla til 700.000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personelig ser jeg svart på hele elbilene. Se det enorme verditapet på en ny helt ok 5 serie, en bilserie som har hatt en relativ linjær og ikke overaskendes utvikling med tanke på motor, forbruk og generell teknologi.

 

Det som derimot er skummelt for forbrukeren som har kjøpt elbil, er jo akkurat utvikling. Tenk hvor langt elbilene er komt om 10 år, for 10 år siden var jo de ikke eksisterende omtrent. Det ender jo fort opp i at dagens biler blir totalt utdaterte dersom det fortsetter i en brøkdel av hva det har gjort så langt. Ser man derimot på helheten av evolusjonen av data o.l, så går det jo bare fortere og fortere framover.

 

Diskusjonen rundt kollektivfelt o.l har ikke jeg tatt til meg ivertfall, det er vell ikke noe å legge lokk på at dette er en dårlig løsning og kommer nok til å bli faset ut ettersom prosentandelen av bilmarkedet øker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samtidig er prisfallet på en Tesla max 700.000 (ca nypris) over bilens levetid.

 

En tilsvarende motorisert bensin/dieselbil har et tilsvarende pristap første 3 år.

 

Altså er Teslaen en gavepakke til kjøperne med tanke på verditap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja... man bør kanskje planlegge litt hva man skal gjøre når bilen må lades på slike langturer, men så lenge varmeapparatet virker kan man sikkert ta en kopp kaffe samtidig som man ser en film, hører på musikk eller bare leser siste nytt her inne på den store skjermen i midtkonsollen... :)

Jeg bruker ca. 2-3 timer mellom hver supercharger. Nå har det blitt rutine for meg at jeg plugger i laderen. Deretter filmer og fotograferer jeg en 5-10 minutter. Så stikker jeg på do en 5-10 minutter. Til slutt spiser jeg hvis jeg er sulten. Og vips har 30-45 passert og Teslaen har fått 200-300 km ekstra.

 

Varmeapparatet kan være på hele tiden mens du sitter i bilen. Vil du ha den kjørende mens du er ute av bilen er det bare å slå den på via mobilappen. Enkelt og greit :)

 

 

"Dessverre" bor jeg også slik at det ikke er bommer på veiene jeg kjører til daglig, det er gratis parkering for alle på togstasjonen, og det er ingen kollektivfelt, heller ikke inn til Oslo.

Da blir det heller uinteressant med elbil til 300.000 (i3), og helt vanvittig med en Tesla til 700.000.

Du har et godt poeng der. For mange nordmenn vil ikke elbil verken være lønnsomt eller praktisk. Det vil alltid finnes bensin-/dieselbiler. Akkurat på samme måte som det fortsatt finnes bensindrevne motorsager, gressklippere og modellfly.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan legge til at jeg også har snakket med noen som sparte 7500 i måneden i dristoff og bompenger ved å kjøpe elbil. Da hadde jeg ikke nølt et sekund.

Akkurat kollektivfeltkjøringen vil nok forsvinne snart, men bompenger skal det nok litt til at de gjør noe med. "Drivstoffet" er jo som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting mange glemmer med el-bil og lading. Med bensin/diesel og vanlig daglig kjøring, så er man innom bensinstasjon en gang i uka. Det tar ca 5-10 minutt per gang. Med el-bil så kobler man i kabelen når man parkerer hjemme og det er behov for lading. Da er bilen ladet når man skal dra igjen. I praksis sparer man endel tid, spesielt for de som må kjøre litt omvei for å komme til "billig" bensinstasjonen.

 

En annen sak når man ser på langturene er at ja, tesla må lade dobbelt så ofte som en tilsvarende motorisert ICE, eventuelt tre-fire ganger så ofte som en bil med mye mindre motor. Hvis man regner timelønn for den perioden, så vil en full tank, 70 liter, koste ca 1000spenn, og det må betales av lønn, altså etter skatt. Jeg synes ikke 500kr/t, eller 250kr/t for den saks skyld, er spesielt dårlig betalt for å sitte i en varm bil og surfe på nett. Tar man med at man uansett bør ha et dobesøk og spise ett eller annet på en lang tur, så vil jeg si at det er i aller høyeste grad mye betalt for lite sjau.

 

-Morgan-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Well said, Morgan :) Which leads to my next video... På turen fra Oslo til Trondheim via Molde så brukte jeg 50 kr til ferge og 50 kr til lading hjemme. Men til gjengjeld tjente jeg 1500 kr på å ta to oppdrag for Easybring. Samme tur med bimmeren hadde kostet over 3000 kr. Som videoene mine viser så må jeg uansett ha et dobesøk og en matbit. Uansett om jeg kjører på batteri eller oljebrenner.

 

Turen til Trondheim skulle jeg ta uansett fordi min niese hadde bursdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...