Gå til innhold

Bjørns Tesla Model S Performance


bb79
 Share

Anbefalte innlegg

Da er det bare og sette seg ned i en times tid da :) Da er denne sett ferdig og kan vel bekrefte at dette er enda en god video fra deg. Men var begge hundene samme rase? Den ene som hadde litt rødt øye kunne minne å ha litt 'flattryne' (bulldog osv) gener i seg, men er vel det røde øye som lurer meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sannelig litt av en ekspedisjon og det er jo litt artig at dere ganske sikkert er blandt de aller første som har gjennomført en slik tur i en elektrisk bil (om ikke første). 7 timers lading høres imidlertid helt forferdelig kjedelig ut hvis man ikke har stort annet å gjøre enn vente i bilen (det kan åpenbart ikke overdrives hvor viktig superladere er for hele elbilkonseptet). Hundene var søte (spesielt når de ikke var bilsyke) og godt stell fikk de også. Hva blir det neste med bilen? Europaturne?... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bare og sette seg ned i en times tid da :) Da er denne sett ferdig og kan vel bekrefte at dette er enda en god video fra deg. Men var begge hundene samme rase? Den ene som hadde litt rødt øye kunne minne å ha litt 'flattryne' (bulldog osv) gener i seg, men er vel det røde øye som lurer meg..

Begge var samme rase, ja. Men den ene hadde en liten defekt i øyet. Noe som gjør at den ikke kan brukes til utstilling. Og den gikk også for halv pris. Men jeg tror synet er helt god som den andre.

 

 

Nå skal jeg kose meg, har ventet på del to :D

Ha kald øl klar :)

 

Dette var sannelig litt av en ekspedisjon og det er jo litt artig at dere ganske sikkert er blandt de aller første som har gjennomført en slik tur i en elektrisk bil (om ikke først). 7 timers lading høres imidlertid helt forferdelig kjedelig ut hvis man ikke har stort annet å gjøre enn vente i bilen (det kan åpenbart ikke overdrives hvor viktig superladere er for hele elbilkonseptet). Hundene var søte (spesielt når de ikke var bilsyke) og godt stell fikk de også. Hva blir det neste med bilen? Europaturne?... :)

Ja, jeg har sagt til kona og folk flere ganger at dette ansees som en ekspedisjon. Frederic Hauge var forresten den første, men vi var nok en god nummer to som dessuten kjørte store deler av turen i vinterføre. Ja, vi har etter hvert blitt vant med å bruke ladetimene fornuftig. Vi spiser, slapper av og sjekker mail/facebook/etc. Men 7 timer er litt i det lengste laget.

 

Når vi har tilgang til 22 kW-ladere står vi ofte 1-3 timer. Og det holder til de aktivitetene jeg nevnte. Det er bare snakk om å planlegge litt, så blir ikke turen verken kjedelig eller tar lengre tid enn man skulle trodd.

 

Det er gode nyheter angående superladere da. Det har nylig blitt åpnet superlader i Wien, og to stykker øst i Tyskland. Om en uke åpnes den første i Danmark. Og flere i Danmark kommer på løpende bånd. Det er bare ca. 150 km mellom dem. Noe som tyder på at de regner med at folk ønsker å ligge i 130+ km på motorveien med Teslaene sine.

 

Ja, om ca. en måned skal vi på europatur. Jeg har vær utrolig lat med å redigere ferdig turen fra 2013. Men den skal jeg prøve å få ferdig i løpet av noen uker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var god underholdning som vanlig :grin:

Hadde håpet å få sett litt hvordan det var å kjøre gjennom de 19 tunnelene mellom Hamarøy og Fauske. Kan ikke fordra det selv når jeg er oppi der. Vurderer sterkt å kjøre gjennom Sverige i sommer, selv om det er 3 ganger så langt  :P

 

For å pirke litt, så heter det Bognes der du kjører av ferga. Skarberget er på nordsida der du kjører på ;-)

Ser frem til flere videoer fra deg i fremtiden, Bjørn. Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

For å pirke litt, så heter det Bognes der du kjører av ferga. Skarberget er på nordsida der du kjører på  ;-)

Ser frem til flere videoer fra deg i fremtiden, Bjørn. Stå på!

Du har helt rett! Jeg sier ofte mye rart som jeg ser i etterkant er helt feil :P

 

Har nå sett både del 1 og 2 rett etter hverandre ^^. Dette var meget gott filmet, og innholdet leverte som bare det!

Gleder meg allerede til neste video!

Takk for tilbakemelding :)

 

Jeg har lagt til en ny video. Denne gangen ble det ikke en roadtrip, men bare en video som viser ladingen av Tesla. Der kan man se at lading opp til ca. 80 % er det som lønner seg mest tidsmessig. Og trenger man å kjøre langt holder det med å lade til 95 %. De siste fem prosentene tar ufattelig lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laderen gir maks ca. 100 kW de første 15 minutter. Deretter synker effekten gradvis. Det er svært sjelden jeg står og lader i to timer på en superlader. Vanligvis bruker jeg 30-45 minutter og lader til 60-80 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Nemlig. Det dette stuntet i realiteten handler om er et forsøk på å få definisjonsmakten over elbilens fremtid. Spørsmålet er om de store bilprodusentene som spesielt BMW, VW og de tre store amerikanske er villige til å gi Tesla denne og/eller om de har et valg i det hele tatt. Så langt er det kun solgt ca. 1200 Tesla Model S' er i Tyskland mot ca. 6000 stk. i Norge. Tyskland har en befolkning på ca. 80 millioner mennesker mot Norges 5 millioner mennesker.

 

Så... dagen etter kan vi lese dette... :-k

 

http://gas2.org/2014/06/13/bmw-tesla-meet-talk-superchargers/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en veldig interessant artikkel som forklarer hvorfor Tesla nå frigir alle patentene. Den korte forklaringen er at det er viktigere å skape et nytt marked (altså elbilmarkedet) hurtig enn å bruke tiden på konkurrentene. Underforstått at hvis først elbilmarkedet tar av er markedet mer enn stort nok for alle som ønsker å selge elbiler.

 

http://www.vox.com/2014/6/12/5804168/tesla-is-freeing-all-of-its-patents-heres-why-thats-not-crazy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...