Martin Bakkan Skrevet Desember 1, 2013 Skrevet Desember 1, 2013 Heisann! Har begynt å sklidd ut litt den spørsmålstråden min i teknisk-delen her så jeg lager med en liten prosjekttråd her isteden I slutten av juli kjøpte jeg min første BMW, og valget endet på en antrasittgrå 2001 modell e39 530DAT Noen bilder fra salgsannonsen: Utstyrslisten: Code Description (interface) Description (EPC) S210A DYNAMISCHE STAB. CONTROL (DSC) Dynamic stability control S216A SERVOTRONIC HYDRO STEERING-SERVOTRONIC S227A SPORTL.FAHRW. MIT NIVEAUREGULIERUNG Sport susp.+low-slung+ride-height ctrl. S248A LENKRADHEIZUNG Steering wheel heater S249A MULTIFUNKTION FUER LENKRAD Multifunction f steering wheel S302A ALARMANLAGE Alarm system S320A MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL Deleted, model lettering S354A GRUENKEIL-FRONTSCHEIBE Windscreen, green-tinted upper strip S386A DACHRELING Roof railing S403A GLASDACH, ELEKTRISCH Glass roof, electrical S417A SONNENSCHUTZROLLO HINTERE TUERSCH. Roller sun visor, rear door S428A WARNDREIECK Warning triangle and first aid kit S430A INNEN-/AUSSENSPIEGEL AUT.ABBLENDEND Interior/outside mirror with auto dip S441A RAUCHERPAKET Smoker package S473A ARMAUFLAGE VORN Armrest front Code Description (interface) Description (EPC) S494A SITZHEIZUNG FUER FAHRER/BEIFAHRER Seat heating driver/passenger S500A SCHEINW.WASCHANL./INTENSIVREINIGUNG Headl.washer system/intensive cleaning S508A PARK DISTANCE CONTROL (PDC) Park Distance Control (PDC) S522A XENON-LICHT Xenon Light S534A KLIMAAUTOMATIK Automatic air conditioning S536A STANDHEIZUNG Auxiliary heating S650A CD-LAUFWERK CD player S760A INDIVIDUAL HOCHGLANZ SHADOW LINE High gloss shadow line S773A EDELHOLZAUSFUEHRUNG Fine wood trim S785A WEISSE BLINKLEUCHTEN White direction indicator lights S842A KALTLAND-AUSFUEHRUNG Cold-climate version S850A ZUSAETZL. TANKFUELLUNG EXPORT Additional Export tank filling S863A SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA Dealer List Europe S888A DAENISCH / BORDLITERATUR On-board literature, Danish S896A TAGFAHRLICHTSCHALTUNG Daytime driving lights S925A VERSANDSCHUTZPAKET Dispatch protection pack Standard equipment Code Description (interface) Description (EPC) S202A STEPTRONIC Steptronic S266A LM RAEDER/RADIALSPEICHE 48 BMW light alloy wheel, radial spoke 48 S520A NEBELSCHEINWERFER Fog lights S548A KILOMETERTACHO Kilometre speedo S661A RADIO BMW BUSINESS Radio BMW Business (C43) S851A SPRACHVERSION DEUTSCH Language version German Information Code Description (interface) Description (EPC) S220A NIVEAUREGULIERUNG Self-levelling suspension S431A INNENSPIEGEL,AUTOMATISCH ABBLENDEND Interior mirror with automatic-dip Hittil har jeg ikke gjort det store med den, kun skaffet indre venstre baklykt og skiftet, va ukontakt i den gamle. I tillegg fikk jeg tak i utetemperatursensor på skroten da både den og kontakten var borte. Ser ut som innerskjermen har løsnet en gangså den har forsvunnet da. De indre baklyktene er forresten ganske matte, er det noe som kan poleres opp ? Desverre så var jeg uheldig å kjørte på ett rådyr her forrige uke, så jeg holder på å skaffe en delebil for delene til å reparere. Forsikringen dekte ikke skadene, så da må jeg ordne det selv! Må ha ny lykt, panser, forskjerm og fordør på førersiden. Fangeren tror jeg har berget, men grøftelyset er knust og den ene PDC-sensoren er slått inn, håper denne henger i ledningen på innsiden slik at den er grei å få tak i å sette på. Har muligens fått napp på en 02-03 modell 520D med havarert topp jeg kan ta deler fra. Denne skal også ha svart sportskinn så jeg får skiftet det samtidig også, bedre enn grå/grønne komfort stoler Er de angeleyesene jeg har orginale? Slik at det bare er å bruke en ny lykt, og ikke 2? Liker fargen på lyset mye bedre som det er isteden for hvit/blå som mange har. Har også noen planer med bilen som skal utføres når jeg får tid og råd (mest det siste ) - Svart sportskinn intr. - Svarte interiørlister - Sport/M-ratt - Hvitt lys i instrumentpanel (Mulig med rød nål om jeg får det til) - Lys i utvendige dørhåndtak (koblet på "kupelyset" i døra) - Lys i fothus (samme som over) - Dynavin D99+ Android eller AVIN AA-B5X5 - Nytt stereoanlegg, har Hertz MLK165 som jeg vil ha fram, noen andre som har satt i 6,5" i fordørene? Disse er ca 8cm dype så er litt spent på hvor mye som må modifiseres) Skal kun ha 8-10" sub i sideveggen bak bakhjulet i bilen så det ikke går utover lasterommet. - Nye sommerfelger (8,5-9x19 fram og 10-11x19 bak, burde passe det?) - Lett senk (coilovers fram, programmering bak? Er nivåregulering på denne, så kan vel gjøre dette med INPA eller noe slik?) Det er vel det jeg kommer på i nuet, oppdaterer mer etterhvert som jeg får gjort noe
Martin Bakkan Skrevet Desember 4, 2013 Forfatter Skrevet Desember 4, 2013 Da er delene fra delebilen sendt til lakk, skulle få dem igjen på lørdag Om noen skulle hatt noe fra e39 er deletråden HER!
Martin Bakkan Skrevet Desember 7, 2013 Forfatter Skrevet Desember 7, 2013 Og delene ble ferdig som avtalt, så bra ut! Regner med jeg begynner og montere ikveld eller imorgen Panse, dør, skjerm og takvinge
Martin Bakkan Skrevet Desember 8, 2013 Forfatter Skrevet Desember 8, 2013 Da er panser, skjerm og list på plass! Ble en lengre kveld enn jeg håpet, men det var "litt" småtteri bak skjermen som måtte byttes og rettes også. Er egentlig ganske førnøyd med resultatet ettersom det er første gangen jeg setter sammen bil med nylakkerte deler osv. Som det vises på bildet mangler jeg fremdeles å skifte døra og å få på listene, men det får bli siden en dag.
Evopower Skrevet Desember 8, 2013 Skrevet Desember 8, 2013 Da kom du jo billig ut av det, i forhold til å kjøpe nye deler. Og så er det nylakkert, noe som gjør at du slipper å bekymre deg for rust der i fremtiden.
Martin Bakkan Skrevet Desember 9, 2013 Forfatter Skrevet Desember 9, 2013 Ja billig og billig, hadde vært billigere å ikke kjøre på rådyret Billigere enn å sette bort alt vertfall! har en kompis som jobber på oppretterverksted, han anslo skaden til +/- 50k :S Var vist litt rust under fugen i framkant på panseret, lakkereren slipte bort dette og la på ny limstreng fram også så delene er vel tipp topp
Martin Bakkan Skrevet Desember 21, 2013 Forfatter Skrevet Desember 21, 2013 Da har jeg hatt ei økt igjen, skiftet interiøret til det fra delebilen untatt dørtrekk, klokken ble halv 1 natt til fredag før jeg ga meg. Har også lakkert listene inni bilen svarte, det ble en helt ny bil inni vertfall! på god vei dit jeg vil ha den Det som mangler i inni nå er dørtrekk, ratt, spiller og stereo. Dørtrekka som var med bilen må jeg vurdere om jeg vil ha inn. er ikke så fine, også har forrige eier kappet hull til høytalere i bakdørtrekka.. Rattet blir et slikt: http://galleryplus.ebayimg.com/ws/web/390627057619_1_0_1/1000x1000.jpg Spiller ligger an til en Avin AA-B5X5: http://avinusa.com/bmw-5-series-e39-x5-e53-android-gps-navigation-system.html#.UrV6TuIljEc Stereo har jeg deler av, Hertz MLK165 i framdører og en 10" sub i bagasjen ett sted den ikke tar plass
Martin Bakkan Skrevet Desember 27, 2013 Forfatter Skrevet Desember 27, 2013 Da har jeg sånn smått startet med tilpassingen av 6,5" høyttaler i framdører. Var slett ikke så lite jobb som jeg håpet, trangt inni der Skal ta ett sammenligningsbilde av orginale og ettermonterte høytalere senere i kveld. Kappet ut endel fram: Kappet ut endel bak: Magneten bak: Prøvemontering: Hadde håpet å bare utvide hullet og ta på nye festehull, men når jeg må gjøre om så mye så må jeg lage en ny plate å sette fast høyttaleren med, kapper til en aluplate og limer fast tenker jeg. Må ikke bygge ut så mye at membranen tar i dørtrekket. Starten på pappmal til aluplata: Skal gjøre litt mer ikveld, mulig jeg blir ferdig med en kasse vertfall (håper jeg)
Martin Bakkan Skrevet Desember 27, 2013 Forfatter Skrevet Desember 27, 2013 Da har jeg fått til litt mer men er på langt nær ferdig, oppdateringspause mens limet tørker litt Er litt forskjell i størrelsen på gammel og ny Hadde de i min forrige bil, knallfornøyd! Meeget bra komponentsett om de får guffe nok! Kappet ut plate av alu etter malen: Lakkert og prøvemontert: Delvis limt: Mangler litt enda! Dette er jo kun toppen, må nesten tette bunn også kom gjerne med kommentarer, hjelper godt på motivasjonen!
Mariuskv Skrevet Desember 28, 2013 Skrevet Desember 28, 2013 Blir sikkert svært bra lyd i dette ja! Lyst å lage til noe slikt i min bil og...
Martin Bakkan Skrevet Desember 29, 2013 Forfatter Skrevet Desember 29, 2013 Ny runde ikveld, satser på å få ferdig baksiden (idag også ) Høytaler fastskrudd: Stikker ut litt mer en org, ca 1-1,5cm Skal gå mot vinduet og mekanismen såvidt jeg ser. Bruker plata som ble til overs etter aluplata til framsiden: Banking, måling, banking, sjekking, mer tilpassing, osv Nå er det kaffepause mens jeg venter på at lakken tørker
Martin Bakkan Skrevet Desember 29, 2013 Forfatter Skrevet Desember 29, 2013 Da var den første kassen ferdig. ble litt ekstra knot med ledningene, men syns selv det ble bra til slutt Knekte ved ett uhell plata som var der, så lagde ei ny: Lodda ledningene og hadde på krympestrømpe Limte fast ledningene så det er luftett Kassen ferdig limt: Hva synes folket?
hsd Skrevet Desember 29, 2013 Skrevet Desember 29, 2013 Ser knallflott ut, får langt mere for pengene med 6.5 iforhold til 5.25 siden membranarealforskjellen er stor og prisen ofte lik Anbefaler derimot en slik pakke : http://www.judysbilstereo.no/demping/gladen-aero-pro-2-dors-dempemattekit-professional Da får høgtaleren langt bedre leveforhold, og slipper å kaste bort energi på å rasle i paneler og dørblekk. Mindre flexing, mere midbass. Veistøy holdes ute, og lyden holdes inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå