mr.r0nning Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Hei. Har funnet noe rust på den ene bakskjermen. Hvor hjulbuen bak møter bakfangeren kan man se at det har boblet litt. Det har ikke kommet gjennom. Noen som har forslag til utbedring? Behandlingsmetoder eller bytte av skjermen? Håper på svar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 hvor mye veier en laks? ta bilde er det bare småtjafs så sandblås, epoxy, evt sparkel (maler på epoxy med kost selv, så slipper jeg å sparkle sånt), våtslip, evt grunning for rett bakfarge og vannbasert base + 2k klarlakk på boks. (ikke vær gjerrig her, styr unna biltemalakk og slikt tull) Våtslip med 1500>3000 spessielt over skjøtene og poler det opp igjen med maskin. prisoverslag dersom du gjør det selv, ca 1100,- med alt dersom du har utstyr fra før. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 E46/E39 og reparasjon av rust er som å svømme mot strømmen. Ikke før har man fjernet rusten et sted eller f.eks byttet en skjerm dukker det bare opp nye rustbobler et annet sted. Problemet er at rusten kommer innenfra og når man oppdager den er det egentlig for sent å gjøre noe (les: stålet er som regel rustet igjennom den andre veien). Stort sett alle karosseriplatene er utsatte (kanskje ikke taket). Rust som derimot er et resultat av en skade etter f.eks stenslag kan man imidlertid fjerne på normal måte iom. at stålet som regel er helt under rusten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 E46/E39 og reparasjon av rust er som å svømme mot strømmen. Ikke før har man fjernet rusten et sted eller f.eks byttet en skjerm dukker det bare opp nye rustbobler et annet sted. Problemet er at rusten kommer innenfra og når man oppdager den er det egentlig for sent å gjøre noe (les: stålet er som regel rustet igjennom den andre veien). Stort sett alle karosseriplatene er utsatte (kanskje ikke taket). Rust som derimot er et resultat av en skade etter f.eks stenslag kan man imidlertid fjerne på normal måte iom. at stålet som regel er helt under rusten. Grunnen til dette er forsømt vedlikehold av eiere, dersom man gjør en god jobb med oljebehandling/tectylbehandling slipper man unna 90% av dette. Jeg putler en del med slike rustjobber på biler jeg kjøper, og gud hjelpe meg så mye arbeid som kunne vært spart hadde dem tatt det som dukker opp i hipp og happ. Det tar lang tid før det blir rust, men når det først blir rust vokser det enormt raskt. Da må man være kjapt ute skal man stoppe det. Spessielt på litt eldre biler er oljebehandling vanvittig effektivt, siden det ikke bare beskytter, men også kveler og stopper påbegynt rust. Utvendig så er det jevnling påføring av voks, og fjerning av piggdekkstøv som er store faktorer til normalt vedlikehold med stor innvirkning på bilens levetid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Dessverre så er det ikke fullt så enkelt. Det er vel dokumentert at rustproblemet på bl.a E46 og E39 skyldes at det samler seg fuktighet i grunningen under lakken. Ergo er det helt tilfeldig når og hvor rusten dukker opp. Det eneste som er helt sikkert er at disse bilene på et eller annet tidspunkt vil få problemer med rust; selv biler som er gjennomført godt vedlikeholdt. Jeg har selv vært veldig opptatt av problematikken i de godt og vel 10 årene jeg hadde min E46 fra 2003. Jeg klarte med fornuftig vedlikehold å holde rusten borte i ca. 8 år, men plutselig bare boblet rusten frem. Det gikk også ekstremt hurtig. Fra jeg kunne se en antydning til en liten boble ved hjulbuen på den ene forskjermen til det var et hull tvers igjennom forskjermen gikk det knapt et år. Årsaken er at rusten utvikler seg innover/nedover mer eller mindre skjult under lakken... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Dessverre så er det ikke fullt så enkelt. Det er vel dokumentert at rustproblemet på bl.a E46 og E39 skyldes at det samler seg fuktighet i grunningen under lakken. Ergo er det helt tilfeldig når og hvor rusten dukker opp. Det eneste som er helt sikkert er at disse bilene på et eller annet tidspunkt vil få problemer med rust; selv biler som er gjennomført godt vedlikeholdt. Jeg har selv vært veldig opptatt av problematikken i de godt og vel 10 årene jeg hadde min E46 fra 2003. Jeg klarte med fornuftig vedlikehold å holde rusten borte i ca. 8 år, men plutselig bare boblet rusten frem. Det gikk også ekstremt hurtig. Fra jeg kunne se en antydning til en liten boble ved hjulbuen på den ene forskjermen til det var et hull tvers igjennom forskjermen gikk det knapt et år. Årsaken er at rusten utvikler seg innover/nedover mer eller mindre skjult under lakken... Likevell, som jeg nevner vil oljebehandling stoppe mye av dette. Når det er hull innover, så kryper oljen regelrett inn mellom grunningen og lakken og sprer seg dit den kommer. En god olje kryper opp til 30cm. Jeg har har selv eksperimentert mye med dette, har en skjerm stående ute på 4. året med ei rustboble som var 3cm i diameter ved start som ikke har økt en millimeter igjennom de 4 årene med bare noen spray fluidfilm som hjelpemiddel. Poenget med dette er ikke bare å forhindre, men det at man kan holde slikt i sjakk i lang tid med de rette hjelpemidlene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 OK... en slik behandling kan sikkert forhindre en rustskade å utvikle seg videre like dramatisk som jeg opplevde. Allikevel vil jeg mene at når skaden allerede har skjedd ved at rusten har utviklet seg igjennom stålet er det bare et spørsmål om tid før lakken gir etter i form av regulære rustbobler og/eller brune rustflekker. Problemet når det gjelder E46 og E39 er at dette kan skje på steder som normalt ikke er spesielt utsatt for rust. Jeg har f.eks sett en tilsynelatende fin E39 plutselig begynne å ruste på C-stolpen. Helt håpløst... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 E46 fikk vel 12 års rustgaranti 01.01.04. Noe som kan hentes her (Så fremt det ikke er importbil)? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albino Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 E46 fikk vel 12 års rustgaranti 01.01.04. Noe som kan hentes her (Så fremt det ikke er importbil)? Skal være 12 års rustgaranti på biler produsert etter 01.01.04. Tror også det gjelder importbiler! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 12 års rustgaranti fom. 1.1.2004 høres bra ut, men det følger helt sikkert noen forpliktelser med når det gjelder inspeksjoner og evt. etterbehandlinger på eiers regning (f.eks PVC beskyttelse). Husk også at skiftet av årsmodell for BMW´er er 1. september og ikke årsskiftet. Ergo er f.eks en bil som er en 2004 modell, men produsert i november 2003 ikke omfattet av den nevnte garantien. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Står litt her http://www.bmw.no/no/no/owners/service/warranty.html Men de har tatt bort punktet som stod tidligere ang rustgaranti, mener det stod biler registert etter 01.01.2004. Min er registrert i april 04, jeg fikk godkjent bytte av bakluke på garanti i fjor. Forøvrig finnes det ikke antydning til rust på resten av bilen, noe som kanskje skyldes at bilen vaskes i selvvask 1gang i uka hele vinteren igjennom siden den var ny.. Baklemmen ble byttet Pga liten boble øverst mot delte vinduet bak på siden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albino Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Står litt her http://www.bmw.no/no/no/owners/service/warranty.html Men de har tatt bort punktet som stod tidligere ang rustgaranti, mener det stod biler registert etter 01.01.2004. Min er registrert i april 04, jeg fikk godkjent bytte av bakluke på garanti i fjor. Forøvrig finnes det ikke antydning til rust på resten av bilen, noe som kanskje skyldes at bilen vaskes i selvvask 1gang i uka hele vinteren igjennom siden den var ny.. Baklemmen ble byttet Pga liten boble øverst mot delte vinduet bak på siden. Var BMW vanskelige på dette, eller var det lett å få til? En liten boble er jo ikke akkurat gjennomrustning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Desember 2, 2013 Share Skrevet Desember 2, 2013 Dessverre så er det ikke fullt så enkelt. Det er vel dokumentert at rustproblemet på bl.a E46 og E39 skyldes at det samler seg fuktighet i grunningen under lakken. Ergo er det helt tilfeldig når og hvor rusten dukker opp. Det eneste som er helt sikkert er at disse bilene på et eller annet tidspunkt vil få problemer med rust; selv biler som er gjennomført godt vedlikeholdt. Jeg har selv vært veldig opptatt av problematikken i de godt og vel 10 årene jeg hadde min E46 fra 2003. Jeg klarte med fornuftig vedlikehold å holde rusten borte i ca. 8 år, men plutselig bare boblet rusten frem. Det gikk også ekstremt hurtig. Fra jeg kunne se en antydning til en liten boble ved hjulbuen på den ene forskjermen til det var et hull tvers igjennom forskjermen gikk det knapt et år. Årsaken er at rusten utvikler seg innover/nedover mer eller mindre skjult under lakken... Nei, du tar feil. Det er ikke i grunningen det samler seg fukt. men 3M Kitet. Derfor er det ikke spesielt vanlig å finne rust "på alle paneler" som du så fint kaller det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 3, 2013 Share Skrevet Desember 3, 2013 Det er sikkert noen variasjoner, men det er jo bare å se deg om og/eller lese i diverse BMW fora så skjønner man jo at det er noe om snakken. Jeg vet ikke hvor mye som er skrevet om E46/E39 og rust bl.a her inne, men det er mye (dog mindre de siste par årene iom. at E46 og E39 begynner å bli en gamle modeller som færre har). Jeg har i tillegg snakket med flere BMW verksteder samt et par lakkerere og de sier det samme. Jeg trodde også at probolemet var isolert til kittet som blir brukt rundt falsene på dørene, men dette er dessverre ikke korrekt. Det er imidlertid der problemet normalt først dukker opp og der de fleste først ser at deres bil også ruster (inkl. min egen E46). Er man uheldig begynner rustboblene også å komme andre steder på dørene samt på forskjermene. Deretter kan rusten i prinsippet dukke opp hvor som helst. Det kan virke som om nyere modeller har noe mindre rust enn eldre modeller. Ergo fikk BMW med årene bedre kontroll på problemet. Dette er bra, men det er ingen garanti for at man ikke finner rust på disse modellene også. Jeg har dessverre sett eksempler på dette også. Slik ser det forøvrig normalt ut når den første rusten dukker opp rundt falsen på fordørene. Husk også at garantien krever at man følger opp evt. påkrevet vedlikehold av rustbehandlingen. Er dette ikke gjort stiller man svakt mhp. reklamasjoner. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mcgyver Skrevet Desember 3, 2013 Share Skrevet Desember 3, 2013 Var BMW vanskelige på dette, eller var det lett å få til? En liten boble er jo ikke akkurat gjennomrustning?Den var i falsen, og ingen tegn fra ytre påvirkning. Derfor kom den innenfra, ble da godkjent.Tror vel og det er enklere Pga norsksolgt bil, samt alle servicer er holdt på Bmw. Dvs at alle rustkontroller som vel er på service 2, er utført. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå