Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I slutten av 2012 fikk jeg feilmelding om partikkelfilter på E61 525D .  Et autorisert BMW-verksted fikset problemet etter å ha forsøkt å tvinge frem en regenerering av partikkelfilteret, oppdatert programvaren, grisekjørt (i henhold til BMW-spesifikasjoner) bilen på motorveien, og tilslutt  regenerert en gang til.  Denne uken dukket feilmeldingen opp igjen, og jeg har derfor søkt kunnskap på nettet.  Et nytt filter koster over 18.000 fra GS Bildeler, å fjerne filteret og oppgradere programvaren koster endel tusen, å rense filteret mekanisk virker ikke alltid, og en væske man kan kjøpe på Mekonomen (?) virker ikke nødvendigvis.  Råkjøring for å få opp temperaturen og dermed starte en regenerering virker visstnok ikke da feilmeldingen alltid vil dukke opp etter 10 minutter.  Mulig jeg kan få slettet feilmeldingen av noen med riktig utstyr, og deretter råkjøre litt?

Ting som defekt EGR og swirlflaps dukker opp i utenlandske fora som grunner til at partikkelfilteret tetter seg.  Det vil si at man kan sette på et nytt filter, og det vil tette seg igjen etter en stund uansett.

Noen som har erfaring med disse tingene?

Synes det er rart at feilmeldingen dukker opp 10 dager etter siste langtur.  Filteret burde ha regenerert seg på den turen.

Skrevet

Send en PM til Trf-Racing(Terje) her på forumet. Er det en person som kan fortelle eller gi deg tips så er han rette mannen :)

Skrevet

Takk :)

Har nå lest endel av/om TRF på forumet og tar kontakt med ham. Fjerning av DPF, AGR, og Swirlflaps står på menyen.

Den væsken jeg nevnte er altså noe som skal helles i tanken og senke antenningstemperaturen til dieselen. Aner ikke om den virker. Kan jo også rense partikkelfilteret i kaustisk soda, men virker nesten håpløst å måtte demontere og rense én gang i året.

Bilen er forresten helt original.

Skrevet

Det er heller ikke uvanlig at termostat er defekt og at man kjører rundt med for lav temp slik at regenerering ikke starter. Har nylig selv skiftet termostat da jeg oppdaget at temp lå på mellom 65-75 grader.

Skrevet

Partikkelfilter? Mener du da katalysatoren? For de jeg har vært borti er av kjeramikk.. og da kan man knuse innmaten og kjøre med hul potte bare.. Gir i endel tilfeller også litt ekstra effekt, men det kan bli problemer på EU-kontroll med avgass målinger da...

Skrevet

En kompis hadde også tett filter, han gjorde det reint manuelt, funket knall det. :)

Takk for tips :)  Hvordan gjorde han det reint manuelt?

Skrevet

Det er heller ikke uvanlig at termostat er defekt og at man kjører rundt med for lav temp slik at regenerering ikke starter. Har nylig selv skiftet termostat da jeg oppdaget at temp lå på mellom 65-75 grader.

Har "brutt meg inn" i "bilens hjerne" en gang via nullstilleren til triptelleren, av rein nyskjerrighet.  Skal prøve å finne oppskriften fra den gang og se på temperaturene.  Hva bør de ligge på?  Er naturlig nok forskjell på økonomikjøring på vinteren og 30 grader på Våler.  Takk skal du ha! :)

Edit: Fant oppskriften her: 

Skrevet

Partikkelfilter? Mener du da katalysatoren? For de jeg har vært borti er av kjeramikk.. og da kan man knuse innmaten og kjøre med hul potte bare.. Gir i endel tilfeller også litt ekstra effekt, men det kan bli problemer på EU-kontroll med avgass målinger da...

Partikkelfilter er et fysisk filter i eksosanlegget etter turboen og før katalysatoren.  Når det har samlet opp nok sot så blir det tettet igjen og gir høyere motstand i eksosanlegget.  BMWer med et slikt filter skal innimellom regenerere filteret (rense filteret for sot) ved å slippe noen dråper diesel inn i eksosanlegget.  Disse dråpene skal antenne i partikkelfilteret og dermed rense filteret for sot (gjøre soten om til aske som forsvinner ut enden på eksosanlegget).  Problemet med tett filter oppstår når temperaturen ikke er høy nok og kjøringen ikke jevn nok over lang nok tid til at bilen starter regenerering. Det virker med andre ord som om systemet ikke fungerer særlig bra ved norsk vinterkjøring.  NB!  Jeg har ikke særlig peiling på dette, har bare lest litt på Internett.

Skrevet

Tenkte å dele informasjon om hvordan jeg går frem for å løse dette problemet da det kan være nyttig for andre forumbrukere i fremtiden.  Husk at jeg langt i fra er noen ekspert!

Etter å ha postet det første innlegget i går så dro jeg ut for å kjøre bilen varm og dermed prøve å regenerere partikkelfilteret.  Er spent på om feilmeldingen dukker opp i dag, for jeg har lest at hvis feilmeldingen først er kommet så kommer den alltid på etter 10 minutter uansett, frem til den blir slettet av noen med utstyr til slikt.  Vet heller ikke om regenerering starter i det hele tatt når feilmeldingen først er kommet, og om gårsdagens tur dermed var bortkastet.

Kjørte bilen driftsvarm, og hadde deretter så mange akselerasjoner som mulig i 45 minutter på landeveier og motorvei.  Med en 3-liters turbodiesel fra BMW så er det ikke så lenge man kan holde gasspedalen inne om gangen før fengsel venter med mindre man har en bane til rådighet.  Deretter var hastigheten jevnt 100 (på GPS) i 100-sone så lenge jeg klarte: 16 minutter.  Prøvde å presse motoren resten av turen hjem for å holde temperaturen oppe.  Total kjøretid 90 minutter.

Liker ikke råkjøring som dette på offentlig vei, og liker enda mindre å plage motoren slik.    Det er forresten ikke spesielt økonomisk med diesel hvis man må gjennom en tur kun for regenerering en gang i uka.

Fortsettelse følger.

Skrevet

Takk for tips :) Hvordan gjorde han det reint manuelt?

Han demonterte eksosrøret og spylte med nor spesialgreier.

Han hadde grusomt høyt mottrykk på tomgang, ble knapt trykk etter vask. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Skrevet

Partikkelfilter er et fysisk filter i eksosanlegget etter turboen og før katalysatoren.  Når det har samlet opp nok sot så blir det tettet igjen og gir høyere motstand i eksosanlegget.  BMWer med et slikt filter skal innimellom regenerere filteret (rense filteret for sot) ved å slippe noen dråper diesel inn i eksosanlegget.  Disse dråpene skal antenne i partikkelfilteret og dermed rense filteret for sot (gjøre soten om til aske som forsvinner ut enden på eksosanlegget).  Problemet med tett filter oppstår når temperaturen ikke er høy nok og kjøringen ikke jevn nok over lang nok tid til at bilen starter regenerering. Det virker med andre ord som om systemet ikke fungerer særlig bra ved norsk vinterkjøring.  NB!  Jeg har ikke særlig peiling på dette, har bare lest litt på Internett.

Det er riktig slik du forklarer ang. regenerering av DPF (diesel partikkel filter), måten det gjøres på er at det skjer en innsprøyting betydelig senere enn normalt, noe som fører til en kraftig temperaturøkning gjennom turbolader og inn i partikkelfilteret slik at filteret brennes rent for sot. Når det er sagt så skal en være klar over at under normalt hardkjør (kanskje sjelden på norske veier..) så vil det også være en temperatur høy nok til å brenne rent partikkelfilteret. 

Det som skjer i praksis ved mye "daukjøring" er at filteret tetter seg mer og mer uten at det renser seg naturlig, når mottrykket blir høyt nok så starter det en aktiv regenerering ved nettopp å sprøyte inn diesel sent i forbrenningstakten. Det er imidlertid visse vilkår som må oppfylles for at en slik regenerering skal starte. Et av punktene er at motoren har en viss driftstemperatur. Når en vet at det har vært problemer med termostater som gir for lav driftstemperatur så kan en jo spørre seg om det kanskje kan forårsake at regenerering aldri starter. En annen ting er kjøretid, om en kjører veldig mye småkjøring så vil heller ikke regenerering bli gjennomført.

Skrevet

Driftstemperatur skal normalt ligge på 90 +- noen grader.

Når det gjelder regenerering har jeg lest at man kan høre når dette pågår. Det blir en dypere brumming, litt grovere i målet tror jeg en beskrev det som.
Etter at jeg hadde byttet hovedtermostat lot jeg bilen gå varm på tomgang og sjekket at jeg fikk riktig temp. Deretter kjørte jeg mindre en 2 mil til inn til sentrum og da kunne jeg høre den dype brummingen. Lettere å høre når man kjører i stille gater og lyden reflekteres i husvegger. Når jeg hørte dette, tok jeg turen ut på motorvei igjen, ca 3 mil, og da jeg kom tilbake til sentrum var den vanlige motorlyden på plass igjen.

Dette indikerer at det kanskje ikke er nødvendig å kjøre mil etter mil over fartsgrense for å starte regenereringen.

Skrevet

Ang kjølevæske temperatur og termostat problemer se: http://bimmers.no/topic/775464-motortemp-e6061/?hl=%2Be60+%2Btermostat#entry2807206 

Normal driftstemp er ca 88 grader. Sjekk at du har korrekt kjølevæske nivå, da jeg har opplevd at det kan påvirke litt. Jeg oppnår over 85 grader etter 30 min på motorvei med cruisen på 90 km/t når det er rundt 0 grader ute. Jeg kjører ikke gris, og høyt turtall hjelper deg ikke med å oppnå høyere temp.. Viss du sliter med å komme over 80 grader selv etter en time med jevn belastning og bilen bruker generelt lang tid på å bli varm ellers, så vil jeg anbefale deg å skifte agr og hoved termostat først som sist sammen med all kjølevæska. Når det er -30 grader vet jeg ikke åssen temperaturen skal oppføre seg, men ved -20 oppnår jeg fortsatt 87-88 grader, men det tar en del lengre tid.    

Skrevet

Takk for mange gode svar! :)

Jeg kjørte nesten tom tanken i dag etter å ha "hacket" den skjulte menyen i instrumentpanelet for å se på motortemperaturen.  Etter endel vanlig kjøring så ble det en god del pådrag, og opp en lang, bratt bakken bikket måleren 80 grader en stakket stund.  På vei hjem tok jeg det med ro, og temperaturen sank da til 72-73 grader.  Vel hjemme lot jeg bilen gå på tomgang til temperaturen hadde stabilisert seg på 76-77 grader i +6.5 grader utetemperatur.  Da virker det som om termostaten(e) må byttes da bilen ikke blir varm nok til å starte noen regenereringsprosess.

Takk igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...