Gå til innhold

defekt nivåregulator på xenon?


Kattlikzm
 Share

Anbefalte innlegg

Morn!

har lagt merke til at e46en min ikke justerer xenonlysene når man starter bilen.

er original xenon fra fabrikk. Snakk om en 2000 modell med 6000k xenon. Mer enn det vet jeg ikke.

Noen som vet hva problemet kan være? Bilen er også senket forresten - kan det ha noe med saken å gjøre?

Edit: Var visst ingen feil allikevel :-)

Hadde også en mistanke om at jeg hadde defekt ballast. Viste seg å bare være den ene xenon pæra som var gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forstillinga og bakstillinga sitter det en sensor med en arm(i plast), som "måler" hvordan bilen står, og justerer ut fra det. Er boksen(sensoren), eller armen ødelagt - så blir det ingen måling, og heller ingen justering.

 

Kan selvfølgelig være noe annet også, men tipper dette er synderen.

 

Disse det er snakk om:

 

flv.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at du mener at dette har virket før? Hvis det er snakk om at de ikke kjører ved start når bilen står stille, så tror jeg ikke det har noe med følerne på hjulopphenget å gjøre. Den funksjonen blir vel styrt av lysmodulen? Jeg ville startet med å sjekke sikringer og feilkoder på lysmodulen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har eid bilen i 1,5 år nå, og nei den har aldri fungert under mitt eie. Vet at alle sikringer (i sikringsboksen) er på plass. 

 

Vet at den ene xenonpæra ikke lyser. Vet ennå ikke om det er selve pæra eller ballasten.

Kan defekt ballast ha noe med saken å gjøre? eller er det kun sensoren som styrer justeringen ved oppstart? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en sensor som er gåen burde lysa lyse rett ned og et par meter forran bilen. Nå kan det jo være at noen har justert dem opp igjen pga dette. På min lyste de rett ned når sensoren fremme gikk, men den justerte fortsatt ved start. Ikke like mye selvsagt siden lysa allerede sto i bunn.

Ballast og pære har ikke noe med dette og gjøre, men du kan begynde med og bytte om på pærene fra høyre til venstre, bare for og sjekke om dem virker.

Ellers er det nok lurt og sjekke feilkoder for og finne feilen.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er en sensor som er gåen burde lysa lyse rett ned og et par meter forran bilen. Nå kan det jo være at noen har justert dem opp igjen pga dette. På min lyste de rett ned når sensoren fremme gikk, men den justerte fortsatt ved start. Ikke like mye selvsagt siden lysa allerede sto i bunn. Ballast og pære har ikke noe med dette og gjøre, men du kan begynde med og bytte om på pærene fra høyre til venstre, bare for og sjekke om dem virker. Ellers er det nok lurt og sjekke feilkoder for og finne feilen. Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

 

Har ikke rørt e46en på et par måneder nå, så jeg husker litt lite om den bilen :P. Det jeg husker derimot er at xenon pæra blinket i et par dager før den sluttet å fungere. Siden da har den aldri fungert. Får håpe det er bare pæra som er gåen, og ikke ballasten. Fant ingen DIYs om ballast bytte.

 

Og når det gjelder justeringen av lyktene, så vet jeg at lyktene ikke peker rett ned slik du nevner. De står i en fast posisjon hvor begge er i lik høyde. Lyktene er brukbare i vanlig trafikk, men vil som sagt ikke justeres ved oppstart. Er veldig viktig å få dette fikset, da dette er en 2er feil på EU kontrollen (nye regler). Håper dette er en billig reparasjon. Begynner å bli lei skyhøye verksteds kostnader nå :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte nå nylig en sånn sak du kobler til i den diagnose inngangen. Den tingen er en bluetooth sender, og sender deg bilens info på en Android app kalt Torque. Lurer på om den gjør susen? Men hvis ikke må jeg få tatt den vanlige tradisjonelle diagnose testen :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke den er så avansert at den leser feilkoder på LCM osv. :)

Har du orginale lykter, eller er det noe aftermarket greier? Tenker da på om alt av høydejustering ikke er til stede eller tilkoblet osv. :)

er originale lykter ja :). Eller tror jeg? Kan man sjekke dette på VIN koden? Husker ikke hvordan man gjør dette, men kan sende deg regnr på PM om du kan sjekke det for meg?

Regner med at 2000 e46 kom med xenon?  Ser ihvertfall veldig originalt ut :)

 

Har en liten mistanke om at tidligere eier har glemt å plugge inn kabelen når han senket bilen. Han byttet noen deler bak dekket ihvertfall :P.

 

Må legge om til vinterdekk så snart det blir litt varmere (avskiltet fordi jeg ikke brukte den no særlig :P). Regner med at jeg ser den kabelen? har du et bilde som viser hvordan den skal se ut? :)

 

Edit: Og hvilket hjul er denne sensoren koblet til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk xenon i 2000 vil jeg tro ja. :) Tenkte mer på om det var uorginale lykter som kanskje ikke hadde høydejusteringsmotorer.

På E39 så sitter sensorene på høyre side, fremme og bak. Vil tro det er likt på E46. :)

Ser vertfall om der er en arm som går ned på et stag, og da ser du sensoren og om ledningen er tilkoblet eller ikke. Men vil tro den er tilkoblet, går jo ikke an å glemme og koble den til :P

 

Tenker du finner feilen om du sjekker feilkoder. Enten på LCM eller på LWR (Muligens det heter HVAC) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk xenon i 2000 vil jeg tro ja. :) Tenkte mer på om det var uorginale lykter som kanskje ikke hadde høydejusteringsmotorer.

På E39 så sitter sensorene på høyre side, fremme og bak. Vil tro det er likt på E46. :)

Ser vertfall om der er en arm som går ned på et stag, og da ser du sensoren og om ledningen er tilkoblet eller ikke. Men vil tro den er tilkoblet, går jo ikke an å glemme og koble den til :P

 

Tenker du finner feilen om du sjekker feilkoder. Enten på LCM eller på LWR (Muligens det heter HVAC) :)

har absolutt ingen anelse på hva LCM/LWR/HVAC betyr :P, men skal prøve å få tatt en diagnose test :)

Kommer til å oppdatere tråden når jeg har fått fikset feilen, slik at fremtidige medlemmer kan bruke søkefunksjonen ;)

Tusen takk for hjelpen Alpejohn :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCM er modulen som styrer lys på bilen, LWR/HVAC er modulen som styrer høydejustering av lys, vertfall på E39, muligens det er litt annledes på E46, det tør jeg ikke påsta da jeg ikke har hatt noe med dette og gjøre på E46. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 hadde xenon som opsjon helt fra starten i 98. Forøvrig holder jeg også en knapp på at plastarmen er falt av/knekt, evt at sensoren som armen sitter på er defekt. (Den plastarmen er svært lett å glemme om man først har koblet den fra). Det sitter 1 slik sensor på hver aksel. Lett å se når man fjerner hjulet. (Husker ikke hvilken side).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E46 hadde xenon som opsjon helt fra starten i 98. Forøvrig holder jeg også en knapp på at plastarmen er falt av/knekt, evt at sensoren som armen sitter på er defekt. (Den plastarmen er svært lett å glemme om man først har koblet den fra). Det sitter 1 slik sensor på hver aksel. Lett å se når man fjerner hjulet. (Husker ikke hvilken side).

ok tusen takk!

 

Edit: Er det forresten slik at hvis én sensor er defekt, så vil alle streike? altså hvis én går vil ikke xenon justeres ved oppstart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...