StevieG Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 fikk byttet batteri på verksted på min 320d e91 07mod for ca 1,5 år siden. Problemet mitt er at i kuldeperioder som nå, vil ikke bilen holde på strømmen. batterilampa (den røde) kommer opp etter oppstart, og av og til blir bilen gal og varsler om feil på abs, dekktrykk osv... må lade bilen i allefall annen hver dag. ved tempraturer fra +5 er det aldri noe problemer med batteriet. har prøvd å målt litt i dag og finner ut følgende : Bilen hadde 10,7v på batteriet før oppstart (å jeg kjørte en langtur på ca 16 mil i går..) bilen startet greit i 5 minus, selv med kun 10,7v på batteriet. prøvde så å måle ladinga og bilen ladet kun 10,7v fortsatt (målt på + polen i motorrommet).. ruset så motoren opp til 1000 o/min da spratt ladinga opp til 14,8-15,1v og ble der uavhengig av turtall (testet kun fra tomgang og opp til 3000 o/min) hadde forøvrig på alt av normale stømforbrukere. Har nå hatt ute batteriet fra bilen og ladet det helt opp å prøvd en slik batteritester fra biltema. i følge batteritestern er det ikke noe galt med batteriet. er et "lukket" batteri av typen sønnak, så jeg får ikke målt batterisyren eller sjekket væskenivået. Har nå ladet opp batteriet igjen med en liten lader som gir 14,7v, men ser ikke ut som batteriet vil ta i mot mere en 13,4v ca. kan manglende koding etter batteribytte være årsaken? Verkstedet som byttet batteriet har et noe frynsete rykte med de påstår at de har kodet om bilen, og tatt betalt for det. men umulig for meg å sjekke ut dette siden jeg ikke har utsyr til det. noen som ut i fra denne informasjonen har en ide` om hva som er galt? laderegulator? batteri? manglende koding? ...strøm er noe jeg ikke forstår meg på -på forhånd takk! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StevieG Skrevet Januar 19, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 19, 2014 batteriet er forøvrig av typen sønnak SA852 85AH 800A, og er ikke et av batteriene som sønnak selv foreslår til min bil på sine nettsider.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Det kan vel være spenningsregulatoren på dynamoen. Det skal være mulig å bytte bare den komponenten.. Men det kan jo også være så enkelt som en dårlig jording en plass.. Ang omkoding fra bmw, og software oppdateringer osv har jeg selv blitt utsatt for bmw sin elendige oppførsel ifbm dette flere ganger.. Oppdateringene og omkodingen har tilsynelatende ingen påvirkning på bilen, men de tar meget godt betalt for dette uten å forklare det nærmere.. Selv på direkte forespørsel får jeg bare svada svar om hva disse oppdateringene jeg betaler tusenvis av kroner for egentlig gjør.. > Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Høres ut som dårlige børster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Januar 19, 2014 Share Skrevet Januar 19, 2014 Ut i fra opplysningene du gir ville jeg tippet dårlige børster. Hva km stand på bilen din? Hvis du måler spenningen over polene fra du starter bilen til motoren blir skikkelig driftsvarm og spenningen går nedover og nedover....bytt børster/spenningsregulator(som regel i samme enhet) på dynamoen. Eller bytt dynamo. Men hvis ladingen er konstant og du har lav spenning, kan det være noe galt med en celle i batteriet. Dagens batterier er jo såkalt vedlikeholdsfrie, men varer ikke evig. I gamle dager kunne man etterfylle syre/destillert vann på batteriet hvis nivået gikk under platene. Hvis syrenivået er under platene i en celle på et vedlikholdsfritt batteri, får du ikke gjort noe med det. Batteriet må byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StevieG Skrevet Januar 20, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 20, 2014 Ut i fra opplysningene du gir ville jeg tippet dårlige børster. Hva km stand på bilen din? Hvis du måler spenningen over polene fra du starter bilen til motoren blir skikkelig driftsvarm og spenningen går nedover og nedover....bytt børster/spenningsregulator(som regel i samme enhet) på dynamoen. Eller bytt dynamo. Men hvis ladingen er konstant og du har lav spenning, kan det være noe galt med en celle i batteriet. Dagens batterier er jo såkalt vedlikeholdsfrie, men varer ikke evig. I gamle dager kunne man etterfylle syre/destillert vann på batteriet hvis nivået gikk under platene. Hvis syrenivået er under platene i en celle på et vedlikholdsfritt batteri, får du ikke gjort noe med det. Batteriet må byttes. Bilen har rullet 123.000. Hadde i dag en spenning på 12,5v før oppstart, startet så opp og målte ca 11,5v, lot så bilen putre på tomgang i ca 3-4min, ingen forskjell !! økte omdreiningene på motoren med ca 100-200 o/min og lot motoren gå ned til tomgang igjen, da spratt spenninga opp til 14,7-14,9v. der ligger den helt stabilt fortsatt etter en halvtime på tomgang. er akkuratat så bilen må ha et lite knepp på gassen for å komme skikkelig igang med ladingen, men kun når det er kaldere en +5 ?!?! Har fått time på verksted på torsdag for å bytte batteri. venter til etter det med å gå løs på dynamoen.. -Takker for hjelpen så langt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 20, 2014 Share Skrevet Januar 20, 2014 A Utifra hva du beskriver så vil jeg tro det er tull med ibs, om e9x har det. Batteriet med 12,5 volt er bra. Såfremt det ikke var rett etter lading eller en kjøretur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 21, 2014 Share Skrevet Januar 21, 2014 A Utifra hva du beskriver så vil jeg tro det er tull med ibs, om e9x har det. Batteriet med 12,5 volt er bra. Såfremt det ikke var rett etter lading eller en kjøretur. Har kjørt med IBS frakoblet uten problemer, så tviler på det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StevieG Skrevet Januar 23, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2014 Da har jeg fått bilen igjen fra verksted. Verkstedet sier at bilen ikke var kodet til det batteriet som sto i bilen + at batteriet var dårlig. i tillegg lå det inne ca 1 mill feilkoder. fikk da satt inn et nytt 90ah batteri og slettet feilkodene. Nå er bilen seg selv igjen Stiller meg forøvrig meget skeptisk til Bilxtra-verkstedet (var de eneste som hadde tid..) som byttet batteriet mitt forrige gang for 1,5 år siden, som tydligvis tar betalt for koding uten å gjøre en dritt. i tillegg var ikke klemmen på minus polen dradd til, dette merket jeg ved en tilfeldighet selv etter et par uker.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StevieG Skrevet Januar 24, 2014 Forfatter Share Skrevet Januar 24, 2014 hmm.. bilen var i orden i ca 12 timer med nytt batteri, så jeg var nok litt tidlig ute med å friskmelde den.. skrudde ut dynamoen før i dag, forøvrig en veldig enkel og grei jobb. tok ca 30 minutter. Børstene var korte, men syns det virket så de hadde greit press mot sleperingen, heller ingen slakke i akslingen på dynamoen. uansett, prøver først å bestille en ny spenningsregulator/børster og rengjøre sleperingen. Spenningregulatoren koster ca 1100,- og ny dynamo koster 6000,- så jeg prøver det billigste først legger ved noen bilder av dagens gode gjerning : Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå