Gå til innhold

Innspill til kjøp av bruksbil, import?

Peak
 Share

Anbefalte innlegg

Skal jeg ikke uttale meg om. Hadde en kort tid en 530d, men siden den ble vrak ganske fortm ble det aldrig sett noe på dette. Den siste var entusiasteid gjennom hele livet sitt, ikke sotet den, skiftet veivhusventilasjon ofte, så tenkte aldri tanken. Men du har swirl-flaps på automat-variantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg missforstod deg, men er det dempere bak dersom bilen har luftbelger?

Har et verksted jeg får en god deal av for senking bak.

Trodde de enkelt og greit bare slapp ut litt luft fra belgene og på den måten ble bilen lavere i rumpa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dempere på biler som har luft også. Demperne demper begge veier vet du.

De slipper faktisk på en måte ut litt luft. Men på systemet er det likt trykk uansett hvor høy/lav den er. Så det sitter en høydesensor på akselen på hver side, som manipuleres til å kjøre inn mer luft for å heve, eller mindre luft for å senke. Er tross alt nivåregulering, så jo mer du laster inn i den, jo mer luft trenger den. Tungvint forklart, men du skjønner vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv en 1999 530dat. Disse ligger noe høyere i pris, men er absolutt verdt det. Min bil har nå gått 315000 km og går som en klokke. Det som er med både 525d og 530d er dysene ved trimming. Dette koster en del og fikse men er ikke et stort problem. Har kjørt 65000 siden jeg kjøpte bilen for 3 år siden. De feilene som har vært er 1 dyse og kamaksel sensor. 525d og 530d er vel stort sett samme motor med common rail. Kjører min 530d helt ned imot 0,55 på langkjøring. En annen fordel med denne er lav premie på forsikring i forhold til bensinere.

Her har du en rimelig en http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45960764

Litt høyere pris men kulere http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45398825

Fordelene med disse er høy henger vekt, komfortabel med luft fjæring. En fantastisk motor med fiiin lyd. Solid motorblokk. Tung og stabil ( egenvekt ca 1700kg).

Rimelig enkel og skru på. Bra turbo som fungerer fra bunn til topp pga at den er variabel

Minus: Dyre dekk (225 er standard og helst minimum med høy lasteindex (96) ). 

Så det jeg mener at jeg ville heller kjøpt en preface 530d enn en 525d etter.

Lykke til med kjøp av bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det dempere på biler som har luft også. Demperne demper begge veier vet du.

De slipper faktisk på en måte ut litt luft. Men på systemet er det likt trykk uansett hvor høy/lav den er. Så det sitter en høydesensor på akselen på hver side, som manipuleres til å kjøre inn mer luft for å heve, eller mindre luft for å senke. Er tross alt nivåregulering, så jo mer du laster inn i den, jo mer luft trenger den. Tungvint forklart, men du skjønner vel..

Takk for svar, må nesten komme litt tilbake til dette etter jeg har handet tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, 520d og 525d har forholdsvis lik pris, minimal forskjell.

Betaler heller litt mer og får ekstra kraft fra diesel sekseren.

530d, kan også være et alternativ, men begge du linket til Nils Magnus vil jeg si, så rimelig "rånete" ut og vil trolig ha vært kjørt hardt, noe jeg definitivt vil unngå på en diesel bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men for å sitere bmw, Disse motorene har godt av å bli kjørt litt hardt en gang i uken. Hvis ikke så soter de så mye. Noe som er viktig å se etter er hvor mye røyk som kommer av bilen. På min har jeg renset innsug og egr ventil. Så denne sender ut omtrent null eksos, avgass målingen var 0,25 ved eukontroll i desember 2013.

Her har du en som er UTROLIG billig. Så kan du heller levere den inn å få den strøken for mellomlegg.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46234796

Desverre så er det ikke så mange 530d tilsalgs. Jeg letet i 1 år før jeg fant den riktige. Men på disse bilene er ikke 300 000km høy km. Alt kommer an på vedlikehold. Min har gått langt men er slitt som en bil som har gått kanskje 100 000

Den bilen jeg linket til har en del utstyr og.

Lukk  Kjøretøyinformasjon Type Verdi VIN	 WBADP81010GS80736 Typekode	 DP81 Type	 530D (EUR) E-serien	 E39 (2) Series	 5 Type	 TOUR Styring	 LL Dører	 5 Motor	 M57 Displacement	 3,00 Strøm	 142 Drive	 POKKER Transmission	 AUT Farge	 BIARRITZBLAU METALLIC (363) Møbeltapetsering	 STANDARDLEDER / GRAU (N6TT) Prod.date	 05/03/1999 Lukk  AlternativerKode Beskrivelse (grensesnitt) Beskrivelse (EPC)S235A	 ANHAENGERKUPPLUNG, KOPF ABNEHMBAR	 Hengerfeste, avtakbartS320A	 MODELLSCHRIFTZUG ENTFALL	 Slettet, modell letteS386A	 DACHRELING	 TakskinnerS413A	 GEPAECKRAUMTRENNETZ	 Bagasjeroms nettoS428A	 WARNDREIECK	 Varseltrekant og førstehjelpsskrinS431A	 INNENSPIEGEL, Automatisch ABBLENDEND	 Innvendig speil med automatisk-dipS438A	 EDELHOLZAUSFUEHRUNG	 Fint treverk trimS494A	 Sitzheizung FUER Fahrer / Beifahrer	 Setevarme fører / passasjerS500A	 SCHEINW.WASCHANL. / INTENSIVREINIGUNG	 Headl.washer system / intensiv rengjøringS508A	 Ryggesensor (PDC)	 Park Distance Control (PDC)S522A	 XENON-LICHT	 XenonlysS534A	 Klimaautomatik	 Automatisk klimaanleggS609A	 Navigations PROFESSIONAL	 Navigasjonssystem ProfessionalP628A	 KOMMUNIKATIONSPAKET	 Kommunikasjon pakkeS629A	 AUTOTELEFON MIT kartenleser Vorn	 Bil telefon (GSM) w kortleser, foranKode Beskrivelse (grensesnitt) Beskrivelse (EPC)S670A	 RADIO BMW PROFESSIONAL	 Radio BMW Professional RDSS672A	 CD WECHSLER 6-fach	 CD-veksler for 6 CD-erS710a	 M Lederlenkrad	 M sportsratt, multifunksjonS785A	 WEISSE BLINKLEUCHTEN	 Hvite blinklysL801A	 DEUTSCHLAND-AUSFUEHRUNG	 Nasjonal versjon Tyskland / ØsterrikeS863A	 SERVICE KONTAKT-FLYER EUROPA	 Selgere EuropaS879A	 DEUTSCH / BORDLITERATUR	 Innebygde litteratur, tysk Lukk  Standard utstyrKode Beskrivelse (grensesnitt) Beskrivelse (EPC)S202A	 Steptronic	 SteptronicS283A	 LM Ræder / BMW STYLING II	 BMW LA hjul, BMW styling IIS520A	 NEBELSCHEINWERFER	 TåkelysS548A	 KILOMETERTACHO	 Kilometer speedo Lukk  InformasjonKode Beskrivelse (grensesnitt) Beskrivelse (EPC)S473A	 ARMAUFLAGE Vorn	 Armlene foranS540A	 GESCHWINDIGKEITSREGELUNG	 Cruise controlS555A	 Ferdsskriver	 Kjørecomputer V med fjernkontrollS602A	 Stereo anlegg osv. MIT TV	 On-board monitor withTVS694A	 CD-WECHSLER VORBEREITUNG	 Avsetninger for BMW 6 CD-vekslerSiste forumemner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det du sier Heggem at kjøper jeg en rustfri bil er det lettere å holde den slik, enn en som allerede har rust på seg.

Jeg vet at preface e39 med bensin (gjelder foresten e36,e46 også) ofte hadde problemer med kjølesystemet. Hendte min 528i og mine e36, etter litt søk... Så jeg at det var et populært topic.

Er dette ting som er forbedret ved facelift varianten?

Som nevnt i første post er det vesentlig for meg at bilene har M-Pakken, selv om det er rimelig få av disse til salgs.

Et alternativ kan være denne 525i - http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45995018&searchclickthrough=true

Har satt meg et budsjett til underkant av 90 000,-

Facelift ugaven har vel separat Ekspansjonstank i tilegg til at den står på motsatt side enn Prefacelift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt 96 mod 525 tds og har nå 528 touring manuell, kort fortalt ville jeg gått for en facelift bensiner min 525, eller en 525d.

Har et skrekk eksempel til deg ang forbruk, et vennepar hadde en meget pen 2001 520ia 2.2L full M-sport og pendlet 100km hver dag, den brukte så mye suppe at den solgte han for 100.000.- og kjøpte en sur "ny" volvo Diesel og lånet betalte seg helt selv kun på sparte drivstoff utgifter.

E39 er tunge biler og bruker suppe samme hva man vil tro, en diesel er klart en fordel dersom du kun tenker utgifter på drivstoff, min påstand (selv etter topp pakn havari på m52) er at gamle Diesler koster penger når først noe ryker på dem.

Ellers er E39 geniale biler, og man får mye E39 for 100000.- om dagen, di som ligger mot 150.000.- som ikke er 535,540 osv vil jeg påstå er overpriset uansett hvor bra di er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme veldig bra Haug :)

e30 tic - Ja jeg må si at de bruker hinsides med bensin, som tidligere sagt hadde jeg 528ia som jeg syntes var ekstrem på forbruk, ser nesten ut til at jeg får gå for diesel denne gangen.

Har egentlig tenkt tanken på en Fiat 500 gått 50 000km også, hehe! Får jo til samme pris!

Noen som har noe kjenskap til dem egentlig?

Har jo egentlig ikke bruk for så stor og tung bil, men en feilfri bil over et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...