Gå til innhold

Noen som kan hjelpe (meg)? Kjøp av E61.

fish
 Share

Anbefalte innlegg

Har fått forespørsel av ei venninne om å gi råd og veiledning til kjøp av bruktbil. Hun har lyst på X3, mens "gubben" mener det er for dyre deler og dyrt vedlikehold med BMW.

Bilen hun har lyst på er denne;

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45228752

Hva er for og imot? Er dette en "rimelig" bil å eie? Motor, er den grei og driftssikker?

(Sjefen min har en -01/02 X3 2,5 bensin. Hun har hatt motorhavari (50.000,- rep), defekt soltakmekanisme (20.000,- rep) og nå sist defekt vindusheis (4000,- rep). Er dette en mandagsbil og bare tilfeldig? Vanskelig å anbefale X3 når jeg har hørt om disse problemene). 

Det "gubben" ser på er typ: Audi A6 Quattro, Volvo V70 og XC70, og Passat.

Det dem er ute etter er en diesel 4-trekker til rundt 150000kr.

Edit: Annen bil er nå vurdert. Hva tror dere om denne? E61 525d

http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=45945229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo. Min far har hatt en 06 mod x3 2.0d fra 06 frem til nå, gått ca 140000km per dags. Ikke opplevd problemer med den utover vanlig service. 2.0 dieselmotorene har vel som kjent hatt litt turboproblemer etter hvert og hørt noe om clutch som også blir slitt(sikkert veldig bruksavhengig). I noen tilfeller har også swirlflaps blitt med inn i motor som resulterer i havari. Tok bort de her om dagen og de var slarkete og på tide å ta bort. Men søk på google, da kommer masse erfaringer rundt bilen opp.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde 07 mod nylig

turbo,clutch,lekk av vann inn i bilen via dører.

dyre bremser etc.

ikke en bil jeg anbefaler videre.

dessverre.

5 serie 4x4 ville jeg heller valgt.

bedre komfort like så god plass.

helt klart en mye bedre bil

¨Min mening så klart sikkert mange som har hatt god erfaring fra X3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E83 er egentelig veldig gode biler, iallfall de litt senere årsmodellene har flere ganger blitt kåret til noen av de beste bruktbilene man kan kjøpe. 2,0 literen er forøvrig en motor jeg ikke har hørt for mye positivt om, bensinvarianten eller sekserne er heller mer skuddsikre motorer. Men igjen så vil jeg anbefale å se på litt nyere utgaver da de fleste av barnesykdommene er kurert på disse, X3 var en helt ny modell i 2004 og ble laget på en helt ny produksjonslinje så at noen feil oppsto er helt naturlig.

Hvis han typen hennes er redd for høye driftsutgifter og deler så burde han holde seg LANGT unna A6 (Har hatt en 2006 modell selv, drittbil av dimensjoner), V70 og XC70. I denne prisklassen er X3 en langt bedre og mer driftsikker bil, deler er heller inne dyrere på BMW enn de nevnte modellene over her. Hvor får folk det ifra det at BMW deler er dyrt? Har de aldri kjøpt deler til Japanske biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er galt med v70?Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Er egentelig ingenting som er galt med V70 Mk2, men bilen lider av noen kvalitetsmangler og problemer på de første årgangene som man finner i denne prisklassen. En kamerat og nabo jobber som mekaniker på Volvo og har den aktuelle V70en, det som forekommer er lekkasje mellom motor og gir, 2,0 T er ømfintlige for å trekke tung og resultatet er at automatkasse havarer. Bilene sliter konstant endeledd og foringer i hjuloppheng og oljeforbruk forekommer på dieselmotorene. Var selv i markedet for en slik Volvo for noen år siden, nydelig bil å kjøre og har riktig med plass men motoren (2,0T 180 hester) var både dau og umåtelig tørst. For å få firehjulstrekk må man over på 2,5T og den er enda tørstere og D5 eventuelt som ikke er å finne i denne prisklassen til en lagelig Kilometerstand.

V70 Mk3 (2007-) er en MYE bedre bil og hadde disse vært i denne prisklassen så hadde jeg anbefalt denne over alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig så er det ikke så stor forskjell på BMW eller Volvo her til lands.

Så en v70 med 4x4 og d5 er kurant. Ikke se deg blind på kilometer.

Om det absolutt ikke er et must med 4x4,så ta en kikk på v70 med 2,4d og 126hk. Men den kommer kun i manuell da. Men der er mye bil for pengene. Ikke så mange som vet det, men det er nøyaktig samme motor som på 163hk og 185hk. Så med chip blir det plutselig 220hk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker sånne som anbefaler/avskriver biler basert kun på biltester, å ikke på grunnlag av egne opplevelser..

Jeg anbefaler å høre på de som har hatt egne opplevelser med bilen det er snakk om. Jeg har mange bekjente med nyere V70'ier, ingenting galt med de som jeg har fått høre. Drivverk og understell på audi er vel noe helt for seg selv, om jeg skjønner det rett.

Edit; Glasstak på Bmw er det jo også veldig mange som sliter med. Til og med at det knuses under kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørt alle de fire biler med 4x4 , som trådstarter nevner. Av disse er det x3 som kjører best. Men prisklassen gir deg godt brukt bil kjørt type 150-200.000 km.

Må regne med betydelige repp. Utgifter hvis ikke forige eier har tatt disse.

Audi a6q fra 2006 , får man neppe til 150k.

Anser x3 07 ( facelift) med lavest mulig km , som beste kjøp ( forutsatt at man virkelig bruker bilen til det den er laget for, kjøre på røffe veier, trekke henger etc.) - men de er noe opp i pris.

Volvo ,som nr 2 , hvis man fant. En med manuell kasse (05/06) med. Men obs , dette med passaten er biler som i utgangspunktet kun trekker på ett hjul, FWD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Nå blir jeg sikkert hengt men mitt inntrykk er at E6x særlig de tidligere modellene er det mye feil og tull med, dette er faktisk en BMW jeg aldri ville ha eiet. Dette er basert på de to vi har hatt i familien (bla mine foreldre sin som har vært i familien i 8 år nå, dessverre langt ifra feil fri), samt ett par kamerater (E61 520d, masse elektrisk tull og E60 530d med totalhavari) og hva jeg har hørt øvrig. Tror faktisk aldri jeg har hørt om noen som ikke har hatt problemer med E6x de har eiet, når dette er sagt så er det i hovedsak pre LCI biler dette er snakk om.

På en annen måte så er E6x fantastiske biler som den dag i dag ser moderene ut, er up to date å kjøre samt byr på kjøreegenskaper A6, V70 og E klasse bare kan drømme om. En sikkelig god bil med herlig motor som bruker lite og går helt greit, har nok plass som familiebil og god fremkommlighet på vinterveier. Akkurat den forhandleren der ville jeg styrt unna, der er de noen luringer og ikke opplyser om de feil og mangler som er på bilene de selger. En kamerat hadde en sak med dem uten at jeg skal gå nærmere innpå det her..

Men dette er iallfall mitt ærlige inntrykk og min mening om modellen, andre kan selvsagt ha en annen erfaring og oppfatning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Fredrik90. Du er glad i å svartmale det skal du ha.

E6x er ikke dårlige biler. Men de har kjente feil.

Slik som kabelbrudd i bakluke om det er touring. Eksosmanifold som sprekker. Antenneforsterker som går i stykker. Rust på bakluke, om det er touring.

Men en bil fra 05 som har gått nesten 200k. Den har nok fått sine feil rettet for lenge siden.

Mine feil kom før 100k.

Så jeg er mer bekymret for å kjøpe en bil som har gått 200k om den ikke har vært skikkelig vedlikeholdt. Men det gjelder alle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...