bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Er da fullt lovlig med chiptrim sålenge man opplyser og godkjenner det, så å si at det er ulovlig blir bare feil. Men det er forsåvid ikke relevant i denne saken uansett, så er jo ikke vits å blande det inn.. En bil som blir solgt med en annen(dårligere) motor enn det selger har oppgitt er jo svindel, så selger burde vært kjapt ute med å refundere pengene å ta tilbake bilen før han blir sittende igjen med både advokatutgifter og prikk på rullebladet. Det er jo ikke verdt å f.eks aldri slippe inn i USA , eller ikke få jobben man ønsker seg bare fordi man var uærlig og vrang ved bruktbilsalg til en månedslønn eller 2. Enig i det du skriver Daniel80. Men trim er ulovlig helt til det er informert. Nå er ikke jeg guds barn når det kommer til slikt:) Greit nok at selger ikke har informert kjøper om det. Men kjøper har også en jobb å gjøre når han først skal handle av privat personer. Jeg personlig hadde ikke dratt så langt unna hjemmefra for å handle før jeg var sikker på at all info fått av selger hørtes troverdig ut. Samt at det var riktig å kjøpe den bilen. Så noe skyld må kjøper også ta på sin kappe, dette er en evig lærepenge trådstarter vil huske på så lenge han lever. Verden har blitt slik, at man må dobbel sjekke hver eneste ting når det kommer til kjøp av bruktbil av privat personer. Jeg selv lever av å selge biler, og jeg selv dobbel sjekker hvert eneste punkt på ett kjøretøy før jeg bestemmer meg for å kjøpe inn ett kjøretøy ment for videre salg. Om det er fra der jeg kjøper inn bilene mine, eller om det er innbytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Uansett så har du loven bak deg, som de andre forum gutta har skrevet, så har du 2 år på deg, ikke 3 dager. Det blir litt feil formulert. Fristen varer i opptil to år (den absolutte klagefristen), men mangelen må uansett gjøres gjeldende innen rimelig tid (den relative klagefristen). Det følger av § 32 første ledd at kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. I dette konkrete tilfellet vil du derfor måtte reagere innen "rimelig tid", all den tid mangelen allerede er oppdaget. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Det blir litt feil formulert. Fristen varer i opptil to år (den absolutte klagefristen), men mangelen må uansett gjøres gjeldende innen rimelig tid (den relative klagefristen). Det følger av § 32 første ledd at kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. I dette konkrete tilfellet vil du derfor måtte reagere innen "rimelig tid", all den tid mangelen allerede er oppdaget. Bingo. Du finpusset på det jeg skrev Walkabout Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Selvfølgelig har jeg ansvar som kjøper også, men to identiske motorer er vel ikke mulig å se forskjell på og hjerne? Dette tok jeg på diagnose da det dukket opp og avslag holder i massevis for meg! Jeg tror ikke at noen kjøper en gammel bil og forventer nesten en helt annen motor og helt annen hjerne i bilen? Feil finnes i alle biler, men f.eks en starter eller bensinpumpe som har sagt natta er jo overhode ikke det samme som en helt annen motor og hjerne? Bruker gjerne alle penga på en Bmw som man ønsker seg, eller jeg da hvertfall... Også Chip er lovlig hvis bilen er 10 år eller mer, har tatt kontakt med biltilsynet osv! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Enig i det du skriver Daniel80. Men trim er ulovlig helt til det er informert. Nå er ikke jeg guds barn når det kommer til slikt:) Greit nok at selger ikke har informert kjøper om det. Men kjøper har også en jobb å gjøre når han først skal handle av privat personer. Jeg personlig hadde ikke dratt så langt unna hjemmefra for å handle før jeg var sikker på at all info fått av selger hørtes troverdig ut. Samt at det var riktig å kjøpe den bilen. Så noe skyld må kjøper også ta på sin kappe, dette er en evig lærepenge trådstarter vil huske på så lenge han lever. Verden har blitt slik, at man må dobbel sjekke hver eneste ting når det kommer til kjøp av bruktbil av privat personer. Jeg selv lever av å selge biler, og jeg selv dobbel sjekker hvert eneste punkt på ett kjøretøy før jeg bestemmer meg for å kjøpe inn ett kjøretøy ment for videre salg. Om det er fra der jeg kjøper inn bilene mine, eller om det er innbytte. Er fullt ut enig i det du sier, men er da litt vanskelig med akkurat en slik situasjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmw cab Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Er fullt ut enig i det du sier, men er da litt vanskelig med akkurat en slik situasjon? Sant Sant Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Sant Sant Tro meg, det er en sur lærepenge, men dette er noe jeg ikke kommer til å glemme nei! men men... får nesten se om det faktisk er verdt å dra den til en rettsak eller evt selge bilen! Kjedelige greier dette asza! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjalle Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Dessverre er man stort sett sjangseløs hvis man blir lurt av en bilselger her i landet,mange innslag i tv2 hjelper deg beviser det,regel nr 1 er å ikke stole på noen uansett,og aldri forskuddsbetale.Det kryr av folk som ikke er født med samvittighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Dessverre er man stort sett sjangseløs hvis man blir lurt av en bilselger her i landet,mange innslag i tv2 hjelper deg beviser det,regel nr 1 er å ikke stole på noen uansett,og aldri forskuddsbetale.Det kryr av folk som ikke er født med samvittighet. Ja merket det.. Skulle være sommerbil da osv også gjør man slikt mot en annen er drit kjedelig... men men, en lærepenge jeg aldri glemmer hvertfall! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albino Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Dessverre er man stort sett sjangseløs hvis man blir lurt av en bilselger her i landet,mange innslag i tv2 hjelper deg beviser det,regel nr 1 er å ikke stole på noen uansett,og aldri forskuddsbetale.Det kryr av folk som ikke er født med samvittighet. Det er da mange som får igjennom tvilsomme krav på heving av kjøpersummen eller betaling på verkstedregning! Denne saken burde jo være ganske enkel da dette er direkte svindel! Kanskje du burde vurdere en politianmeldelse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmersdruged Skrevet Februar 18, 2014 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2014 Det er da mange som får igjennom tvilsomme krav på heving av kjøpersummen eller betaling på verkstedregning! Denne saken burde jo være ganske enkel da dette er direkte svindel! Kanskje du burde vurdere en politianmeldelse? Vurderer en politianmeldelse, har snakket med forbrukerrådet og de mener at jeg har en god sak som han sa det, men samtidig som jeg fikk en kommentar istad her om å tenke om det er verdt det også? Retten osv er jo ikke gratis det heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albino Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Vurderer en politianmeldelse, har snakket med forbrukerrådet og de mener at jeg har en god sak som han sa det, men samtidig som jeg fikk en kommentar istad her om å tenke om det er verdt det også? Retten osv er jo ikke gratis det heller.. Hvis du anmelder han vil det neppe gå til rettsak. Han vil kunne få en bot for svindel, det kan foreksempel ende i forliksråd eller saken kan bli henlagt! Hvis det så skulle skje at det nærmer seg rettsak så er det bare å trekke anmeldelsen så slipper du det! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Jeg blir nesten litt målløs når jeg leser enkelte innlegg her inne som overhodet ikke har grobunn i virkeligheten. Skal man gi råd i situasjoner som dette bør man i det minste være så trygg på lovverket/rettspraksisen/"you name it" før man kommer med rådgivende ord. Hvorfor skal selger anmeldes til politiet (hvorfor skal politiet blandes inn i det hele tatt?)? Jeg kan ikke ved første øyekast se at selger har opptrådt i strid med straffelovens kapittel 26 og politiet gir ikke bøter ved slik svindel. Skal saken ende opp i forliksrådet (som etter mitt syn er eneste rette innstans for denne saken) må den selv klages inn. Forutsetningen for at saken skal komme opp her er imidlertid at selger må ha fått muligheten til å rette feilene/manglene du reklamerer på og at dere har forsøkt å løse saken i minnelighet. Klagegebyret for å få en sak opp i Forliksrådet er per dags dato kr. 860,- og tilfaller selger om han taper. Ender saken i forlik vil du selv stå ansvarlig for saksomkostningene. Hva slags dokumentasjon sitter klager på i denne saken? Hvordan vet du at det er montert en motor som ikke samsvarer med bilens identitet? Hvordan vet du at hjernen er fra en 7-serie? For alt vi vet kan jo omprogrammeringen av hjernen ha skadet denne. Skal du ha en god sak er ihvertfall god og troverdig dokumentasjon nødvendig. Ettersom du har delt saken med oss ville det vært interessant å få sett salgsannonsen og hva som er nevnt av feil og mangler under kommunikasjon og i salgskontrakt. eriksen76 og CrZyWiz reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Albino Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Jeg blir nesten litt målløs når jeg leser enkelte innlegg her inne som overhodet ikke har grobunn i virkeligheten. Skal man gi råd i situasjoner som dette bør man i det minste være så trygg på lovverket/rettspraksisen/"you name it" før man kommer med rådgivende ord. Hvorfor skal selger anmeldes til Politiet (hvorfor skal Politiet blandes inn i det hele tatt?)? Jeg kan ikke ved første øyekast se at selger har opptrådt i strid med straffeloven og Politiet gir ikke bøter ved slik svindel. Skal saken ende opp i Forliksrådet (som etter mitt syn er eneste rette innstans for denne saken) må den selv klages inn. Forutsetningen for at saken skal komme opp her er imidlertid at selger må ha fått muligheten til å rette feilene/manglene du reklamerer på og at dere har forsøkt å løse saken i minnelighet. Klagegebyret for å få en sak opp i Forliksrådet er per dags dato kr. 860,- og tilfaller selger om han taper. Ender saken i forlik vil du selv stå ansvarlig for saksomkostningene. Hva slags dokumentasjon sitter klager på i denne saken? Hvordan vet du at det er montert en motor som ikke samsvarer med bilens identitet? Hvordan vet du at hjernen er fra en 7-serie? For alt vi vet kan jo omprogrammeringen av hjernen ha skadet denne. Skal du ha en god sak er ihvertfall god og troverdig dokumentasjon nødvendig. Ettersom du har delt saken med oss ville det vært interessant å få sett salgsannonsen og hva som er nevnt av feil og mangler under kommunikasjon og i salgskontrakt. Hvis det er som kjøper sier at selger har lagt fram kvitteringer for overhaling av motor som han hevder står i denne bilen men som han egentlig har byttet i sin E34 så er det jo svindel og ikke mangel på informasjon! Det er sikkert sant som du sier at dette ikke er en sak for politiet men heller for forliksråd eller forbrukerrådet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 18, 2014 Share Skrevet Februar 18, 2014 Kjøper har bare antydet at motoren er tatt fra E34´en til selger og det er naturligvis ingenting å dra videre. Ettersom kjøper har fått fremvist kvittering på overhaling av motor er det det han må forholde seg til, med mindre han ikke kan dokumentere at motoren kommer fra en annen bil og at det strider i henhold til salgsannonse/kontrakt/all form for kommunikasjon. Ettersom jeg ikke er kyndig nok vil jeg anta at en "overhaling", kan og vil innebære bruk av andre komponenter, f.eks fra en donorbil. Walkabout reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå