Gå til innhold

Erfaringer med bakkeklaring på F10/F11 på "utfordrende" vinterføre?


StopAndGo
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Hadde planer om bilbytte allerede i fjor men av ulike grunner ble det utsatt men nå begynner nybillysten å gnage faretruende. Jeg skal bytte ut en Toyota Landcruiser 120, som jeg forøvrig har vært veldig godt fornøyd med. Men nå vil jeg tilbake til personbil igjen, mer bil mindre traktor kan man vel si. Som dere skjønner fra emnefeltet er det F10/F11 jeg har mest lyst på nå, men har ikke helt slått fra meg at også X3 kan være et alternativ spesielt nå med LCI-slippet. En X3 vil på mange måter bli et kompromiss men betydelig mer personbil enn cruisern. 

 

Det som gjør meg litt betenkt mht. F10/F11 er bakkeklaringen når det er mye snø og/eller dårlig brøytet og sporete veg. Fremkommeligheten bekymrer meg ikke da jeg uansett skal ha xDrive. Jeg skal se om jeg kan få lånt meg en bil hos forhandleren i nær fremtid for å få gjort noen erfaringer selv bl.a. på vegen til hytta, men jeg hadde satt stor pris på om det er noen av dere her som kunne delt noen erfaring omkring dette. Er bakkeklaringen en utfordring når det er "skikkelig" vinter med velkjent norsk vegvedlikehold? Jeg er selvfølgelig klar over at det er forskjell på en Landcruiser og en F10/F11, men slår den ofte nedpå/subber eller er det et ikke-problem som jeg egentlig bare kan glemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen F10 men jeg har aldri blitt hindret av høy snø om vinteren med min E90 325d, er sikkert greit å ha litt ekstra bakkeklaring om man skal opp en hyttevei eller liknende men i det daglige klarer jeg meg uten. Klarer meg forøvrig uten firehjulsdrift også, med gode dekk, BMW sine suverene vektfordeling og ett klasseledene antispinn system så kommer jeg frem over alt (og ja, jeg har virkelig satt bilen på prøve for å teste hvor godt man kommer fram)

Alt ettersom hvilke behov du har og hvilke veier du ferdes på, men jeg må si at X3 er en fin bil å trappe ned fra LC 120 med. Overgangen til en F10 kan brått bli vel stor om man er vant til en såpass grovbyggd firehjulstrekker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min f11 m- sport hadde store merker under front fanger etter å ha subbet nedi. Sikkert fra når man parkerer mot fortauskanter osv. (Har lakkert frontfanger i etterkant)

Så høy er den ikke, nå har det ikke vært veldig mye snø i Oslo i år, men jeg så at jeg måkte med undersiden av bilen en dag her når det var kommet en ti-femten cm og kjørte i hjulspora til bilene foran, så veldig høy er den ikke. Så er man vant med land cruiser hadde jeg dratt og prøveljørt x3 for å se om den blir personbil nok for deg. En kollega kjører mb glk og må ærlig inrømme at den henger godt på i svinger uten at det blir ukomfotabelt, og mistenker at x3 ikke er noe dårligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hadde planer om bilbytte allerede i fjor men av ulike grunner ble det utsatt men nå begynner nybillysten å gnage faretruende. Jeg skal bytte ut en Toyota Landcruiser 120, som jeg forøvrig har vært veldig godt fornøyd med. Men nå vil jeg tilbake til personbil igjen, mer bil mindre traktor kan man vel si. Som dere skjønner fra emnefeltet er det F10/F11 jeg har mest lyst på nå, men har ikke helt slått fra meg at også X3 kan være et alternativ spesielt nå med LCI-slippet. En X3 vil på mange måter bli et kompromiss men betydelig mer personbil enn cruisern. 

 

Det som gjør meg litt betenkt mht. F10/F11 er bakkeklaringen når det er mye snø og/eller dårlig brøytet og sporete veg. Fremkommeligheten bekymrer meg ikke da jeg uansett skal ha xDrive. Jeg skal se om jeg kan få lånt meg en bil hos forhandleren i nær fremtid for å få gjort noen erfaringer selv bl.a. på vegen til hytta, men jeg hadde satt stor pris på om det er noen av dere her som kunne delt noen erfaring omkring dette. Er bakkeklaringen en utfordring når det er "skikkelig" vinter med velkjent norsk vegvedlikehold? Jeg er selvfølgelig klar over at det er forskjell på en Landcruiser og en F10/F11, men slår den ofte nedpå/subber eller er det et ikke-problem som jeg egentlig bare kan glemme?

Jeg kjørte Landcruiser fra 2008 til 2011, før jeg gikk over til E60 de neste tre årene. Nå kjører jeg F11. Jeg har egentlig aldri savnet Landcruiseren, for å være ærlig. Landcruiseren er en vanvittig god bil til å være 4x4, men å kjøre 5-serie er noe helt annet når det kommer til normal kjøring på vei. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men her på Sørlandet er det kanskje 5 dager i året hvor jeg savner Landcruiseren - og det er det verdt når de resterende 351 dagene gir mer kjøreglede i en 5-serie.

F11 er en ganske lav bil, og jeg har hatt litt utfordringer med å komme meg over sletter der snøen har fokket seg opp. Er det over 15 centimeter høydedifferanse mellom hjulsporene og snøen i midten tar fronten nedi. Men hvor ofte er det egentlig man kjører på veier med mer enn 15 centimeter snø i veibanen? Stort sett vil dette i så fall være løssnø og i kortere perioder, slik at det ikke skader bilen. Ellers bør en jo være forsiktig med å parkere med fronten over fortauskanter også videre.

Jeg har også prøvd X3 noen ganger, men i mine øyne er det klasseforskjell mellom denne og 5-serien. Du får mye mer kjøreglede og ikke minst premiumfølelse i en 5-serie. Så da blir vel egentlig spørsmålet hvor stort behov du har for den ekstra klaringen, og om det er et must. Du kan like gjerne beholde Landcruiseren som å kjøpe X3 i mine øyne, synes faktisk LC120 er vel så tøff om man modifiserer den litt (se bilde). En lærer seg fort en helt annen måte å kjøre på når en går fra Landcruiser 120 til 5-serie.

post-62632-0-19029800-1392804599_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for interessante svar :smile:

 

Min f11 m- sport hadde store merker under front fanger etter å ha subbet nedi. Sikkert fra når man parkerer mot fortauskanter osv. (Har lakkert frontfanger i etterkant)
Så høy er den ikke, nå har det ikke vært veldig mye snø i Oslo i år, men jeg så at jeg måkte med undersiden av bilen en dag her når det var kommet en ti-femten cm og kjørte i hjulspora til bilene foran, så veldig høy er den ikke. Så er man vant med land cruiser hadde jeg dratt og prøveljørt x3 for å se om den blir personbil nok for deg. En kollega kjører mb glk og må ærlig inrømme at den henger godt på i svinger uten at det blir ukomfotabelt, og mistenker at x3 ikke er noe dårligere

 

GLK klarer jeg ikke å bli fortrolig med. Liker rett og slett ikke designet på bilen men det er jo selvfølgelig subjektivt. Skjønner jo også at du ikke mener at jeg skal kjøpe MB men klarte ikke la være å kommentere det O:) Om valget faller på noe annet enn BMW så blir det nok Audi. Audi har jeg hatt for en del år siden ('93 Audi 80) og var fornøyd med den, men den kan på ingen måte sammenlignes med dagens biler. Audi har hatt sine problemer etter den tid men er vel i dag en helt grei bil etter hva jeg skjønner. Prøvde en helt ny A6 Allroad for ett års tid siden, fin bil på mange måter men styringen på den jeg lånte var noe av det mest skuffende jeg har opplevd på en moderne bil. Men nok om Audi her inne er det jo BMW som gjelder  :bmw:  Valget står nok mellom F25 LCI og F11. Har kjørt både F25 og F11 tidligere, men F11 kun på sommerføre. Likte begge veldig godt egentlig, tatt biltypen i betraktning.

 

Jeg kjørte Landcruiser fra 2008 til 2011, før jeg gikk over til E60 de neste tre årene. Nå kjører jeg F11. Jeg har egentlig aldri savnet Landcruiseren, for å være ærlig. Landcruiseren er en vanvittig god bil til å være 4x4, men å kjøre 5-serie er noe helt annet når det kommer til normal kjøring på vei. Nå vet jeg ikke hvor du holder til i landet, men her på Sørlandet er det kanskje 5 dager i året hvor jeg savner Landcruiseren - og det er det verdt når de resterende 351 dagene gir mer kjøreglede i en 5-serie.

F11 er en ganske lav bil, og jeg har hatt litt utfordringer med å komme meg over sletter der snøen har fokket seg opp. Er det over 15 centimeter høydedifferanse mellom hjulsporene og snøen i midten tar fronten nedi. Men hvor ofte er det egentlig man kjører på veier med mer enn 15 centimeter snø i veibanen? Stort sett vil dette i så fall være løssnø og i kortere perioder, slik at det ikke skader bilen. Ellers bør en jo være forsiktig med å parkere med fronten over fortauskanter også videre.

Jeg har også prøvd X3 noen ganger, men i mine øyne er det klasseforskjell mellom denne og 5-serien. Du får mye mer kjøreglede og ikke minst premiumfølelse i en 5-serie. Så da blir vel egentlig spørsmålet hvor stort behov du har for den ekstra klaringen, og om det er et must. Du kan like gjerne beholde Landcruiseren som å kjøpe X3 i mine øyne, synes faktisk LC120 er vel så tøff om man modifiserer den litt (se bilde). En lærer seg fort en helt annen måte å kjøre på når en går fra Landcruiser 120 til 5-serie.

 

Flott LC 120 du hadde Walkabout, har sett den på LC-forumet. Liker LCen godt, og kjenner disse bilene "inn og ut" etter å ha hatt ett par stykker siden 2005. Men ønsker meg nå en bil som er mer moderne og morsom å kjøre. Nå kan man selvfølgelig si at det er ikke alle dager om vinteren at føret er så utfordrende, denne sesongen har det faktisk ikke vært noe snøfall å snakke om siden november. Men jeg er et friluftsmenneske som reker litt langs vegene for å komme dit jeg vil, også over noen litt værutsatte fjelloverganger. Slike ting får man jo ikke testet før man treffer på det og det gjør man neppe når man har bilen på prøve. Derfor er det veldig interessant med dine, og andres, betraktninger og erfaringer. Hjertet sier F11 mens hjernen driver og forstyrrer med at F25 er det opplagte valget for å slippe bekymringer. Men du er inne på noe vesentlig og det er premiumsiden av bilvalget. Jeg støtter deg full ut mht. premiumfølelsen og sannsynligheten er kanskje stor for at jeg overdramatiserer hele greiene. Bare komfortsetene er jo noe å drømme om i andre biler. Nei, jeg får vel bare ta en tur til forhandleren og låne meg en F11 og ta en tur på hytta. Klarer den hytteveien, som ikke er spesielt dårlig men viktig for meg at den takler, så blir vel valget litt enklere.

 

Satser uansett på at det blir BMW denne gangen og det frister faktisk litt å hente den på BMW Welt i München. Etter å ha vært der i høst bli aldri nybiloverlevering det samme igjen. Etter å ha opplevd BMW Welt og kjent på misunnelsen overfor de som hentet bilen der hadde vært moro å opplevd det en gang selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Såvidt jeg husker er bakkeklaringen på F11 140 millimeter, og bakkeklaringen på X3 er 210 millimeter. Ved xDrive på begge bilene skiller det da 7 centimeter. Fremkommeligheten vil være stort sett den samme. Eneste begrensningene en får ved en F11 er ved (ekstremt) mye snøfall, eller på bilskogsveier med over gjennomsnittet ulendt terreng.

Mine foreldre er i samme situasjon som deg, de luktet egentlig litt på X3 siden de ville ha en bil med xDrive og bakkeklaring, men det har de lagt helt fra seg etter å ha prøvd min F11 (som riktignok er fullspekket med alt utstyr), da premiumfølelsen var vidt forskjellig. "Dette ble som å kjøre en Rav4" sa min far til selgeren på Bavaria, som så lettere brydd ut :P X5 og X6 er jo alternativer som dessverre blir en god del dyrere igjen på grunn av motoriseringen, men der får man samme følelsen. Hvorvidt det samme kommer til å gjelde X4 er jeg usikker på, men gledelig er det imidlertid at faceliften på X3 har fått en betydelig oppgradering interiørmessig.

Du bør prøve en av hver, og sette de opp mot hverandre til ditt behov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Såvidt jeg husker er bakkeklaringen på F11 140 millimeter, og bakkeklaringen på X3 er 210 millimeter. Ved xDrive på begge bilene skiller det da 7 centimeter. Fremkommeligheten vil være stort sett den samme. Eneste begrensningene en får ved en F11 er ved (ekstremt) mye snøfall, eller på bilskogsveier med over gjennomsnittet ulendt terreng.

Mine foreldre er i samme situasjon som deg, de luktet egentlig litt på X3 siden de ville ha en bil med xDrive og bakkeklaring, men det har de lagt helt fra seg etter å ha prøvd min F11 (som riktignok er fullspekket med alt utstyr), da premiumfølelsen var vidt forskjellig. "Dette ble som å kjøre en Rav4" sa min far til selgeren på Bavaria, som så lettere brydd ut :P X5 og X6 er jo alternativer som dessverre blir en god del dyrere igjen på grunn av motoriseringen, men der får man samme følelsen. Hvorvidt det samme kommer til å gjelde X4 er jeg usikker på, men gledelig er det imidlertid at faceliften på X3 har fått en betydelig oppgradering interiørmessig.

Du bør prøve en av hver, og sette de opp mot hverandre til ditt behov :)

 

Ja blir nok til at jeg må prøve litt før avgjørelsen tas  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Ja blir nok til at jeg må prøve litt før avgjørelsen tas  :)

Fikk de svarene jeg trengte i påsken, trengte ikke å låne bilene. Holdt med å se på andre som bakset og slet med lave biler :smile: For min del, og til mitt bruk, vil nok ikke F11 fungere tilfredsstillende med sin relativt lave bakkeklaring. Det kommer til å bli for mange nervøse øyeblikk med angst for understell, spoliere og andre plastdetaljer.

Endret av Stop&Go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hvilke dårlige inntrykk du har av BMW forhandleren i Tromsø, er dette en helt ny butikk eller bare nye eiere i eksisterende lokaler?

 

Uansett veldig synd når du ikke har andre forhandler alternativer før du er i Trondheim vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype hvilke dårlige inntrykk du har av BMW forhandleren i Tromsø, er dette en helt ny butikk eller bare nye eiere i eksisterende lokaler?

 

Uansett veldig synd når du ikke har andre forhandler alternativer før du er i Trondheim vel.

Endret av Stop&Go
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...