Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Skal bytte ut min E46 til fordell til større bil så jeg har sett på 5 serie stasjonvogn da dem er litt større. 

Tanken var en 530dat 2004-2006 modell. etter noen timer på nettet så har jeg lest meg opp til veldig mye negativt angående E61 blandt annet mye elektrisk feil, airbag lys, Kompressor til nivåregulering, panoramatak lekker, kabelbrudd i bakluke og punktert-dekk-varsler kommer opp. 

Er det noen som har erfaring med disse modellene som kan si at det finnes E61 der ute uten alle disse feilene ? 

Ser for meg at en elektrisk feil kan koste shorta.. 

Isåfall er det mindre feil på 2005 å 2006 modellen kontra 2004 modellen ? 

Gjerne kom med tilbakemelding om hva annet jeg ska se etter når jeg skal kjøpe en E61 :)

Skrevet

Som alle stasjonsvogner så er kablene til bakluka en kjent sak (på 46 også) samt split luke funktionen og viskeren. (god vedlikehold om vinteren er nøkkelen her.)

På de med nivåregulering så er det ikke nytt at kompressoren kan ta kvelden, men også noen trykkluftsrør kan ryke bak der, men disse er ikke i løssalg fra bmw så hele kompressoren byttes som regel.

Kan også være noe problemer med "diversety" enheten som sitter inni "spoileren" på bakluka, denne er antenne til radio og fjernstyrt sentrallås, og kan korrodere grunnet utsatt posisjon sammen med lange vintere i saltlake uten gjevnlig vask.

Har vert noe problem med panoramataket som lekker, og da inn i sidene av bagasjerommet hvor det ligger styreenheter, dette er defekt drenering om jeg ikke husker feil.

Har ikke vert så mye borti dekkvarslingsproblemer i seg selv, annet enn at folk ikke har resatt den etter lufttrykksjusteringer eller dekkskifte.

Ville vel helst gått for en 06 framfor en 04, da de tidligste gjerne er de med flest feil på, og i løpet av noen år så har de løst barnesykdommene.

That said, 530D er en fantastisk bil å kjøre!

Skrevet

Takk for raskt svar! Trur det blir en 530 :) alle biler har feil men syntes det spesielt var mye på E61 men får håpe jeg er heldig og kjøper en bil med minst mulig feil :)

Har selv prøvd en 535 2005 modell chippa vell og merke og det en en helt syk kjøremaskin ! Har det ikke vært for den høye prisen har jeg sikkert gådd for en 535 men dem blir for dyr og kjøpe. 

Skrevet

Jeg har ikke hatt noen av disse feilene på min, men jeg har riktignok ikke panoramasoltak. Jeg har forøvrig hatt rust på bakluke, og nå har jeg mest sannsynlig en gåen IBS-sensor.

Vil anbefale å gå for en faceliftet bil når du først skal handle om du har mulighet til det.

Skrevet

Jeg har alltid anbefalt de som spør om dette å gå for LCI viss de har mulighet til det, men nå har disse bilene rullet noen år. Så de flest feilene barnefeilene har etterhvert blitt utbedret, vertfall i mitt tilfelle.. Kan hende jeg er litt partisk da jeg planlegger å selge også :D 

Fortsatt vil jeg påpeke at LCI har bedre interiør finish, kjappere/mer komfortable automat girkasser og at det generelt er mindre sannsynlighet for sporadiske feil på nyere biler.   

Skrevet

Må si meg enig med awt og Gustav. Ta en titt på f.eks. 525d LCI ja. Selv kommer jeg nok også på neste bil til å velge nyest mulig med lavest mulig km og mest mulig utstyr. Jeg kjøpte derfor en 2010 520d med lav km til samme pris som en eldre E61 med større motor. Denne har samme hk og lik oppgitt 0-100 som 525d pre-facelift. Det skjedde veldig mye med motor og drivlinje i mars 2007 (om jeg ikke husker feil. 520d fikk ny motor først i 09.07, men kosmetisk facelift likt med de andre). Da er også diversityantenne noe bedre beskyttet og dekslene som gir rustproblem på bakluke forbedret. 

Alle E61 har nivåregulering.

Opplever ikke at E61 har mange feil sammenlignet med andre BMW-modeller.

Skrevet

Takk for veldig nyttig informasjon :) skal ta å se litt på lci :) Ville ha kjøpt en facelift viss jeg hadde budsjett til det, men desverre blir dem litt for dyr .. 

Skrevet

Antenne forsterker er fremdeles utsatt virker det som på LCI. Min ble skiftet for kundens regning i 2012.

Rust på bakluka hadde min også. Garanti

Ledningsbrudd var det og. Reklamasjonsrett.

Ellers OK.

Skrevet

Takk for veldig nyttig informasjon :) skal ta å se litt på lci :) Ville ha kjøpt en facelift viss jeg hadde budsjett til det, men desverre blir dem litt for dyr .. 

LCI = Life Cycle Impulse = facelift. Ellers er problematikken rundt panoramasoltak, antenneforsterker og kabelbrudd like relevant for LCI som pre-LCI.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...