Gå til innhold

Oljeskift e39 manuell

fatso91
 Share

Anbefalte innlegg

Ingen som krangler, bare noen som ikke kan lese. Og kverulerer, for å være vanskelig.

Jeg ville uansett googlet, og faktisk skaffet den beste oljen til kassen. Det kan være forskjellen mellom en småsliten kasse, og en som føles som ny. Prisen er stortsett den samme, men følelsen etterpå er ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

automat( atf) kan også fylles på manuell kasse. den smører somregel bedre. somme manuell kasser til bmw skal ha atf olje. 

Skal bytte olje på min manuelle girkasse (E46-318i) og opplever et virrvarr av informasjon om oljetyper generelt.

Min kasse har gul lapp påført MTF LT-1. Ifølge GS og Bavaria skal denne ha BMW MTF LT-1 eller LT-2 olje.

På Castrols oljevelger kommer Transmax Z opp som korrekt oljetype, men dette er jo en automatkasse olje.

I andre forum er det mange som skryter av forskjellige fabrikater (særlig Redline) ATF oljer på manuelle kasser, så

hvor viktig er egentlig denne spesifikke oljentypen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte olje på min manuelle girkasse (E46-318i) og opplever et virrvarr av informasjon om oljetyper generelt.

Min kasse har gul lapp påført MTF LT-1. Ifølge GS og Bavaria skal denne ha BMW MTF LT-1 eller LT-2 olje.

På Castrols oljevelger kommer Transmax Z opp som korrekt oljetype, men dette er jo en automatkasse olje.

I andre forum er det mange som skryter av forskjellige fabrikater (særlig Redline) ATF oljer på manuelle kasser, så

hvor viktig er egentlig denne spesifikke oljentypen?

Du har rett i at Redline får, med riktighet mye skryt. Dog er det ikke ATF folk anbefaler, men denne: http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=50204

Det er også den Redline selv anbefaler til BMW girkasser. Olje beregnet for manuelle girkasser har noen stoffer, som synkroniseringsringene har godt av. Det har ikke en ATF olje, som er beregnet for automat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skifte på min 530i nå som skal ha MTF-LF2 iflg etiketten, tror jeg skal gå for RedLine MTL, har brukt Redline D4 ATF nå på den andre bilen som har ATF etikett og det har fungert bra i alle temperaturer, Redline anbefaler D4 ATF til manuellkasser med ATF lapp.

Jeg vet ikke hvilken olje som er på kassa nå, men den er tung å gire når den er kald, håper dette blir bedre med Redline MTL, Hvis ikke det fungerer blir det D¤ ATF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at Redline får, med riktighet mye skryt. Dog er det ikke ATF folk anbefaler, men denne: http://www.redlineoil.com/product.aspx?product=50204

Det er også den Redline selv anbefaler til BMW girkasser. Olje beregnet for manuelle girkasser har noen stoffer, som synkroniseringsringene har godt av. Det har ikke en ATF olje, som er beregnet for automat.

Hva kan det komme av at Castrol på de skandinaviske oljevelgerne anbefaler Transmax Z (ATF olje), mens de på engelsk og tysk oljevelger anbefaler Syntrans B 75W (MTF olje)? Lavere driftstemperaturer i Skandinavia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skifte på min 530i nå som skal ha MTF-LF2 iflg etiketten, tror jeg skal gå for RedLine MTL, har brukt Redline D4 ATF nå på den andre bilen som har ATF etikett og det har fungert bra i alle temperaturer, Redline anbefaler D4 ATF til manuellkasser med ATF lapp.

Jeg vet ikke hvilken olje som er på kassa nå, men den er tung å gire når den er kald, håper dette blir bedre med Redline MTL, Hvis ikke det fungerer blir det D¤ ATF.

Min girkasse fikk nå sist Redline MTL(byttet fra Castrol av ukjent type), og den var ikke til å kjenne igjen etterpå(den har trillet over 200 tkm). Så tror nok du blir meget fornøyd :) Mekonomen skaffer dette til en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kan det komme av at Castrol på de skandinaviske oljevelgerne anbefaler Transmax Z (ATF olje), mens de på engelsk og tysk oljevelger anbefaler Syntrans B 75W (MTF olje)? Lavere driftstemperaturer i Skandinavia?

Det er ikke godt å si, siden Syntrans er litt tynnere. Jeg mener at hovedpoenget med å velge en olje, beregnet for manuelle girkasser. Er at de ikke har stoffer som på sikt kan skade synkroniseringsringene. 

Sitat fra Redline:

"Safe for brass synchros, as it lacks the reactive sulfurs found in most GL-5 oils that cause damage"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...