Gå til innhold

Bytte motor i E46 (Dele erfaringer)

Auen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Faren til en kompis av meg fikk ødelagt motoren i sin 98-mod E46 (318i/M43) og tenkte å hogge den før 20. mars for å slippe årsavgifta. Jeg syns det er alt for gærent, siden det er en ganske pen bil. Så jeg leker litt med tanken på å overta den for vrakpant+årsavgift, (opp mot 6000,- blir vel det?) kjippe inn en ny motor, kjøre den litt og så selge den. Er det en god idé?

Situasjonen er altså slik;
Jeg har ikke sett bilen på oppmot et halvt år, men da jeg så den sist, så den veldig fin ut, foruten en liten bulk i panseret (får se om jeg gidder å gjøre noe med det). Den har visstnok vært totalskadet en gang tidligere, så har en mekaniker satt den i stand igjen, og jeg klarer i alle fall ikke å se noen spor etter det. Jeg får ikke sett den før 20. mars, fordi jeg studerer i Bergen for øyeblikket og bilen er hjemme i Porsgrunn, men jeg kan nok få dem til å sende bilder av hjulbuer (og andre utsatte steder).

Hvem er jeg som vil noe sånt? Jeg liker å skru på bil og har skrudd noe BMW, men aller mest gamle VW. Jeg er innstilt på å leie plass her i Bergen og bytte motoren selv. Har også en kompis med utstyr her, som sannsynligvis kan hjelpe litt. Jeg skjønner at det er mye mere arbeid enn på bobla og at å oppgradere til en I6-motor ikke er veien å gå.

Jeg ser det ligger ute motorer på bildelbasen.se som ligger under 10 laken, men med frakt og fortolling blir det jo fort mer. får jeg en ok motor til under 15 000,- totalt?

Jeg er ikke ute etter å tjene meg rik på bilen, men jeg syns ikke den er moden for pressa, også har jeg godt av litt praksis, fordi vi tar ikke på spesielt mye maskineri på maskiningeniør-linja. Også gidder jeg ikke å sitte igjen og ha tapt en formue på den. Da er det vel bedre å selge den i deler?

Hva sier dere? Bra eller dårlig idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike motorer får du omtrent gratis dersom du henter fra vrakbiler.