Gå til innhold

Bytte motor i E46 (Dele erfaringer)

Auen
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann!

Faren til en kompis av meg fikk ødelagt motoren i sin 98-mod E46 (318i/M43) og tenkte å hogge den før 20. mars for å slippe årsavgifta. Jeg syns det er alt for gærent, siden det er en ganske pen bil. Så jeg leker litt med tanken på å overta den for vrakpant+årsavgift, (opp mot 6000,- blir vel det?) kjippe inn en ny motor, kjøre den litt og så selge den. Er det en god idé?

Situasjonen er altså slik;
Jeg har ikke sett bilen på oppmot et halvt år, men da jeg så den sist, så den veldig fin ut, foruten en liten bulk i panseret (får se om jeg gidder å gjøre noe med det). Den har visstnok vært totalskadet en gang tidligere, så har en mekaniker satt den i stand igjen, og jeg klarer i alle fall ikke å se noen spor etter det. Jeg får ikke sett den før 20. mars, fordi jeg studerer i Bergen for øyeblikket og bilen er hjemme i Porsgrunn, men jeg kan nok få dem til å sende bilder av hjulbuer (og andre utsatte steder).

Hvem er jeg som vil noe sånt? Jeg liker å skru på bil og har skrudd noe BMW, men aller mest gamle VW. Jeg er innstilt på å leie plass her i Bergen og bytte motoren selv. Har også en kompis med utstyr her, som sannsynligvis kan hjelpe litt. Jeg skjønner at det er mye mere arbeid enn på bobla og at å oppgradere til en I6-motor ikke er veien å gå.

Jeg ser det ligger ute motorer på bildelbasen.se som ligger under 10 laken, men med frakt og fortolling blir det jo fort mer. får jeg en ok motor til under 15 000,- totalt?

Jeg er ikke ute etter å tjene meg rik på bilen, men jeg syns ikke den er moden for pressa, også har jeg godt av litt praksis, fordi vi tar ikke på spesielt mye maskineri på maskiningeniør-linja. Også gidder jeg ikke å sitte igjen og ha tapt en formue på den. Da er det vel bedre å selge den i deler?

Hva sier dere? Bra eller dårlig idé?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike motorer får du omtrent gratis dersom du henter fra vrakbiler.

hvor mye du lærer på å skru ut den gamle motoren, og inn med en ny er jo en annen sak. :) Har du garasje hjemme er det jo ikke noe problemer å få låne seg en motorløfter og ta det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike motorer får du omtrent gratis dersom du henter fra vrakbiler.

Så sant, så sant. Har sett flere av de bli solgt her på forumet så lavt som 500 lappen mot henting ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass! Trodde jeg måtte ut med nærmere 10.000,- for en ålreit motor. Jeg bestemte meg på lørdag for å ta den, så jeg kommer til å ha noen spørsmål angående transport hit til Bergen, leie av mekkeplass, og muligens noen spørsmål relatert til motorbyttet. Er det greit at jeg tar det i denne kategorien, eller bør jeg opprette en ny tråd i en annen kategori?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører på her, jeg ;) Før jeg ordner transport av bilen fra øst til vest, må jeg ha et sted å skru her i Bergen. Jeg må i alle fall kunne leie én måned, så jeg har mulighet for at det skjer noe uventa, men gjerne med mulighet for videre leie. (Jeg liker jo å skru). Gjerne på et verksted hvor det et noen andre. Hvis ikke, så må jeg samle noen kompiser.

Er det noen som vet om noe i Bergen? Jeg betaler gjerne på forskudd og holder det ryddig rundt meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke like greit å sette av en helg eller to og gjøre det i grenland da ? slipper du frakte en bil som ikke kjører over fjellet osv og heller kjøre den bort når den er ferdig.

jeg leide sånn gjør det selv verksted på danmarksplass når jeg bodde der da det var vanskelig å oppdrive et sted å skru over lengre tid.  der gikk det an å avtale en sum for å stå f.eks en mnd. og der har han løftebukker og diverse tilgjengelig. (hvis det fortsatt er i drift det greiene da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Når jeg tenker over det, så er jo påskeferien helt knall. Så bør jeg vel bytte eksospakninger, clutch, sentreringslager, væsker (motorolje, servoolje, kjølevæske, girolje likesågodt, clutcholje) og ccv?

Er ikke det greit når jeg først har motoren ute? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da var motoren satt inn! Tenkte bare å dele erfaringene mine her :smile:

Det tok meg og én kompis 30 timer å bytte den. Dette er tid medregnet jakt på motorjekk, fordi vår sank. Det kunne ha gått mye raskere, men ingen av oss hadde bytta motor på noe annet enn bobler før, også ville vi heller gjøre det ordentlig. Koblingsstykkene for vannkjølinga under innsuget og bak på toppen var (og er visst nesten alltid) morkne, og sprakk opp helt. Ellers hadde jeg alt jeg trengte fra før vi startet (alt over "klemme" på tabellen). Pluss litt til. Jeg fulgte instruksjoner i Haynes-boka. Den er veldig generell og kortfattet og dekker de 6-sylindrede motorene også. Den ville m.a.o. at jeg skulle ta ut girkassa også, noe vi ikke gjorde, siden motoren er så liten. Vi flytta over innsug og sprut fra den gamle motoren, fordi den ikke ville gå helt rent med delene fra den nye. Andre ting å merke seg, var at man ikke skal koble fra AC-pumpa hvis ikke man er helt sikker på at det ikke er trykk! Vi trodden det var tomt, siden det er en gammel bil og forrige eier ikke har brydd seg så mye med sånt. Vi var heldige og slapp unna uten skader av noe slag. Videre sitter det et deksel imellom motoren og girkassa. Det er festa på girkassa med en skrue eller to i tillegg til å være "sandwitchet" mellom motoren og kassa. De glemte vi og dro dekslet skjevt, så vi ikke kom til med verktøy for å løsne dem. Den nye motoren starta på 5. omdreining første gangen, og virker frisk og fin!

Tenkte det kunne være moro å se alle utgiftene jeg har hatt med bilen, så jeg satte meg ned og noterte alt. Låsereleene har forsåvidt ikke noe med motorbytte å gjøre, men snarere med reparasjon av GM5/sentrallås.

Screen+Shot+2014-04-22+at+12.01.29.png

Også et lite stemningsbilde av den "nye" motorjekken  :smile:

Motorl%25C3%25B8ft.jpg

Tror ikke jeg klarer å selge den med det første, da. Trenger jo tross alt en bil for å kjøre til og fra bobleverkstedet. :grin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...