Gå til innhold

Høydesensor Xenonlys/nivåregulering


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Brukte vannpumpetang idag for å låse klipset. Det er ikke helt optimalt det klipset nei ](*,)

 

Ja da var systemet friskemeldt igjen. Det var fantastisk å få skikkelig lys igjen på mørke våte vestlandsveier.

Kjøpte en Kina-sensor på Ebay til 250,- med frakt, hadde ikke særlig tro på at det skulle klaffe men flaks som jeg hadde var dette den rette (696) men det var helt tilfeldig for jeg visste ikke forskjell på de når jeg kjøpte denne :smile:

 

Systemet mitt har nok også vært deaktivert for jeg ser nå at lyktene kjører en ekstra bevegelse opp. Først ned så litt opp (dette er nok standard bevegelse uavhengig av sensor) så til slutt kjører det et hakk til oppover og jeg antar den siste bevegelsen opp er etter beskjed fra sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje de blir styrt litt forskjellig ut ifra hvilken Lcm/Lwr modul bilen har? Dine blir styrt av en Lcm4 og mine av en Lwr2a.  Ikke vet jeg men det er uansett fantastisk å ha skikkelige lys igjen :-)

 

Men så dukka det selvsagt opp et nytt spørsmål.

For ca 2 år siden hadde jeg bilen på verksted for samme feilen. De feilsøkte men fant ingen feil. Jeg antar de tok en diagnose uten å få opp noen feilmeldinger fra Lwr. De tok deretter å justerte lyktene manuelt. Dette var før jeg fikk bilen tectylert så kontrollarm har nok bevegt seg men jeg vil vel tro at det var sensor som juksa den gangen også siden den var helt kaputt nå.

 

Det jeg tenker på er om lyktene nå går for høyt? Hvis systemet nå er iorden og i tillegg så er de justert opp manuelt så vil vel det si at de ender opp for høyt? Jeg skal ta en tur på et verksted å justert de skikkelig nå når sensor er OK men er det en enkel test jeg kan ta for å se om de er i høyeste laget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er forskjell på styring ja.. :)

Jeg justerer lysa selv jeg. Så lenge horisontal retningen er ok så tar jeg høyden selv. :)

Vis du kjører langs en lang vegg, så veggen er på høyre side av bilen, så skal lysa lyse ganske flatt rett frem. Det er sånn jeg har gjort det hittil, men jeg luurer på om de skal peke pitte litt oppover, da lyset på venstre side langs veggen lyser ganske langt ned. Lurer på og teste ut dette i kveld. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var igår når jeg kjørte langs en bygning etter reperasjonen at jeg reagerte på at "Lyslinja" fra høyre lykt  var veldig skrå oppover. Så det veldig godt på et hvitmalt bygg. Da skal de nok noe ned ja selv om det så langt ikke er noen som har dimma på meg hehe.

 

Post gjerne resultatet her når du har tatt testen på din bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk blinker ofte på meg når jeg møter dem i en høyresving, for da treffer lysa dem med den høyeste delen først.. Folk blinker faen meg for ingenting.. Selv når jeg kommer over en bakketopp, da er det jo helt naturlig at lysa blir høye ei lita stund.. Mange "sytere" der ute.. Og jeg tror lysa mine er litt for lave..

Ja skal prøve og ta bilde. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg ser det nå så er lyktene mine mye lavere en gjennomsnittett.. Men folk blinker likavel.. Men er det høyre eller venstre del av lysbildet som skal peke ned? På venstre side med meg går det ganske fort nedover, altså på den laveste delen av lysbildet. Høyresiden går rett frem. :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvor lenge var Adam i paradis. Dagen etter at jeg hadde skifta sensor og friskmeldt systemet så var det på an igjen med lykter som lyste rett i bakken.  Nå fikk jeg også feilmelding på frontsensor fra LWR i INPA.

 

Jekket opp og tok av hjulet for å se om jeg kunne se noe feil men ingenting. Tok stikket av og sprayet det med elektrorens og trykkluft. Så var det iorden igjen ei lita stund før det var rett i bakken igjen.  Etterhvert fant jeg ut at systemet ble deaktivert når jeg kjørte i venstresvinger.  Helt konsekvent samme sted i "testløypa" hver gang men jeg fant ingen feil. Begynte etterhvert å mistenke at Kina sensoren ikke var så godt kjøp allikevel.

 

Så siste gang jeg tok av hjulet for å sjekke kabler og stikk til sensor så smalt det kraftig i det jeg jekket opp bilen og det stod jeg med ei knekt fjær på høyre side foran. Dette bruddet var godt rusta så det var tydelig at det var gammelt. Synes nok at bilen har krenga mer enn normalt i rundkjøringer etc i den senere tid men har ikke grubla så mye over det. Fikk låne ei senkefjær av en kompis som har samme bil og har nå kjørt i 2 dager med den uten et feilslag på lysa.

 

Har et sett med nye Mtec fjærer i bestilling hos Bavaria som jeg håper kommer imorgen. Så nå håper jeg at jeg slipper å krangle mer med lysa :-)

 

Knekt Mtec fjær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...