Gå til innhold

Ny BMW, råd ang. serviceintervall. Bedre vedlikelhold.


Docile
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har vokst opp med BMW, elsker merket og nylig kjøpt min første :) En ny 318D Touring xDrive Msport 2014 (F31?) Sykt fornøyd med bilen, den er sexy som f. og en drøm å kjøre!

 

Aldri tidligere kjøpt ny-bil. På Bavaria ble jeg anbefalt å følge bilens innebygde vasler og longlife service på 30.000. km. Men jeg vil gjerne gjøre en innsats for å holde denne bilen i så god stand som mulig og ha service som evt. oljeskift og annet viktig litt oftere for å bevare bilen bedre. I tillegg er jeg interessert i å høre litt om erfaring med lakkforsegler. e.g. Ditec etc., har dette noe for seg eller er det bedre å sette bilen bort til skikkelig polering litt oftere.

 

Så her er hva jeg lurer på:

 

-Råd ift noe hyppigere vedlikehold/service - hva bør gjøres?

-Vedlikehold av lakk, polering og vask.

 

Referer gjerne til andre tråder med god info :)

 

Mvh

Pål

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen!

 

Har selv alltid tatt ekstra oljeskift midt mellom serviceintervallene på mine biler og skal også gjøre det neste uke på min -10 520d. 

 

Når det gjelder polering ville jeg lest på detailersclub.no som det nevnes her og kjøpt meg en god voks og kose litt med bilen selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder service på din bil vil jeg annbefale at du utfører service etter intervall på merkeverksted. Dette har med garantier å gjøre. Når du har bil med nybilgaranti ser jeg ingen som helst grunn til ikke å gjøre det slik. Du kan selvfølgelig utføre oljeskift innemellom, men husk: med en gang du utfører arbeid på en ny bil selv, gir du verkstedet/forhandleren påskudd til å hevde at evt feil kan være selvforskylt. Jeg vil derfor annbefale at du bruker utelukkende orginaldeler hvis du absolutt må fikle selv, slik at verkstedet ikke kan påstå noe ang dette. En annen ting som kan være lurt er å ikke oppgi navn og reg nr når du handler, heller oppgi biltype, motor osv så slipper du at det blir registrert i systemene. Husk at de fleste forhandlere kan lese historikk på handlede deler uavhengig hvor du handler. 

 

Når det er sagt vil jeg igjen nevne at du har 5 års nybilgaranti. La verkstedet ta seg av vedlikehold i denne tiden, så slipper du å sitte med ansvaret dersom det skal skje noe. Og skjer det noe ila denne tiden så får du alikevel dekket det. Men det er klart, skal du ha bilen resten av livet så vil du behandle den best mulig så et oljeskift innemellom kan være greit. Noe sier meg at du ikke har planer om det, så da ville jeg driti i det;) Selv så har jeg en eldre bil, uten garanti, så jeg gjør disse jobbene selv. Skifter olje hver 10 000 eller ca 1-2 ganger i året.

 

Ang vask og polering: vasker ca en gang i uka på selvask/bensinstasjon. Bruker sjelden avfetting (ett par ganger ila vinteren for å få av det verste), ALDRI børste, aldri andre duppeditter som varmvoks og slikt fordi det foregler møkka man ikke får av bilen ved denne type vask. I sommerhalvåret vasker jeg oftere for hånd/ svampvask. Polerer også for hånd to ganger i året. Tidligere eiere av min bil har også vært nøye på slike ting og resultatet er at bilen er meget blank og fin selv etter 12 år på veien:)   

 

Gratulerer med ny bil og kos deg med den. Selv en kjedelig jobb som polering er kos når du ser resultatet:)

 

PS: ikke poler bilen i sola:E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 En annen ting som kan være lurt er å ikke oppgi navn og reg nr når du handler, heller oppgi biltype, motor osv så slipper du at det blir registrert i systemene. Husk at de fleste forhandlere kan lese historikk på handlede deler uavhengig hvor du handler. 

 

 

At forhandlere kan se hvilke deler du har handlet andre steder virker noe rart, så sant du ikke mener forhandlere innen samme kjede? Det hørtes ut som et register som datatilsynet ville satt foten ned for ellers.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At forhandlere kan se hvilke deler du har handlet andre steder virker noe rart, så sant du ikke mener forhandlere innen samme kjede? Det hørtes ut som et register som datatilsynet ville satt foten ned for ellers.  

Det kommer litt ann på systemene det skønner du. Nå vet jeg ikke hvordan systeme til BMW er bygd opp, men erfaringsmessig så vet jeg at Toyota Norge samler historikk fra de forskjellige Toyota forhandlerne rund om i landet uavhenhig av hvem som er eierne. Det betyr at du som ansatt i Toyota kan hente ut historikk fra andre forhandlere over hele landet. Det er selvfølgelig ikke ALT som kommer med men fortsatt mye.

Men dette er vel heller ikke mitt poeng. Poenget er at det er en smal sak å finne historikk på bilen dersom du bruker merkeverkstedene, jeg mener, når du først bruker en leverandør er det vanlig å forholde seg til denne. Og når du har ny bil så hvorfor ikke gjøre ting etter boka så slipper du ansvarsfraskrivelse fra forhandlerne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For egen del vil jeg nok benytte meg av originalt merkeverksted kun grunnet garantiforhold og fordi jeg ønsker ha bilen mest original stand. Hva jeg velger utover garanti periode gjenstår se. Tidligere på biler uten garanti tid har jeg tatt vare på kvitteringer og ført logg over service og reparasjoner som jeg har fått utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...