Gå til innhold

Santhos Garage - E36 325i og E39 530D


santho96
 Share

Anbefalte innlegg

LSD.

 

:clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:  :clap:

 

 

188 mm LSD fra 325 med samme eier siden 1994/1996, voksen som har sendt bort bilen på service og ikke skrudd noe selv. Dvs lite herjing, så håper diffen er i god stand. 

Fikk også med 2 mellomakslinger, slik jeg får montert 188 mm diff når jeg har 168mm originalt. :)

 

----

 

Test monterte WORK VS MX 8,5x18" og 9,5x18" med ET 19 på E36en med originalt ET 42. Felgene stikker endel utenfor, dette hadde jeg regnet med.

Det står på 265 dekk bak nå, skal ha 225 kanskje 215 bak i stedet. Tror dere at dekket går innenfor bua og jeg slipper valsing ? Veldig lite gira på å valsehjulbuene.

Det går vel an å få frest ned senteret 10-15 mm (slik innpresset blir type 30-35) så går de fint på E36 ?

Noen som har fått frest opp høyere innpress ? Hvor ? Burde jo utføres med veldig bra utstyr. Har sendt en mail til østfold felgteknikk.

 

Har funnet et firma som kan pulver lakkere senterene hvit. Hva tror dere om polert kant, hvit senter og svart/gull logo i senteret på en sølv farget e36 ? :D

 

Bilder:

12178298_1193810883979098_1415922423_n.j

12179930_1193810900645763_1341957646_n.j

12179736_1193810923979094_333341535_n.jp

12179414_1193810907312429_874384246_n.jp

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du får frest av så mye, for det er somregel ikke mere enn 6-7mm fra planet og inn til starten av anleggskonen. Bør ha minst 5mm der, dersom det skal være trygt. Annen ting er jo klaring mot bremser, men det er vell ikke ett problem her.

 

Fremme tror jeg det går fint, bak må du ivertfall legge inn kanten, trolig også valse litt utover.

Endret av HSD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som HSD sier så får du nok ikke frest av så må nei.. 225/35 dekk bak og valse inn kanten bak så tror eg du nærmer deg noe :) mine felger stikker 10,4mm mer ut en det disse gjør og får de innenfor (så de ikke subber) med 225/35R17 dekk med litt vals og litt camber ;)

Link til willtheyfit:
http://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=40&diameter=18&wheelwidth=9.5&offset=19&width2=225&aspect2=35&diameter2=18&wheelwidth2=9.5&offset2=24#content (med 5mm frest av felgen og 225/35 dekk)

http://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=40&diameter=18&wheelwidth=9.5&offset=19&width2=225&aspect2=35&diameter2=17&wheelwidth2=10&offset2=15#content
dine VS mine, visste ikke om du har 40 eller 35 profil no, men gir deg en pekepinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på du får frest av så mye, for det er somregel ikke mere enn 6-7mm fra planet og inn til starten av anleggskonen. Bør ha minst 5mm der, dersom det skal være trygt. Annen ting er jo klaring mot bremser, men det er vell ikke ett problem her.

 

Fremme tror jeg det går fint, bak må du ivertfall legge inn kanten, trolig også valse litt utover.

 

Hmm, det er sant. Hva mener du men starten på anleggskonen ? 

Er veldig lite gira på å valse hjulbuene! Det er jo gamle buer, og de er i grunn bra for rust nå. Men da jeg kjøpte bilen var det litt overflate rust i kanten. 

 

 

som HSD sier så får du nok ikke frest av så må nei.. 225/35 dekk bak og valse inn kanten bak så tror eg du nærmer deg noe :) mine felger stikker 10,4mm mer ut en det disse gjør og får de innenfor (så de ikke subber) med 225/35R17 dekk med litt vals og litt camber ;)

Link til willtheyfit:

http://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=40&diameter=18&wheelwidth=9.5&offset=19&width2=225&aspect2=35&diameter2=18&wheelwidth2=9.5&offset2=24#content (med 5mm frest av felgen og 225/35 dekk)

http://www.willtheyfit.com/index.php?width=265&aspect=40&diameter=18&wheelwidth=9.5&offset=19&width2=225&aspect2=35&diameter2=17&wheelwidth2=10&offset2=15#content

dine VS mine, visste ikke om du har 40 eller 35 profil no, men gir deg en pekepinn :)

 

Dekka som står på nå er 265/35-18. 

Hadde håpt på å kanskje få frest av en 5-10mm og deretter justert camber og fått de innen for bua. Men den kanten i hjulbue er ganske brei, og uten å brette den opp tror jeg det vil bli vanskelig :/

 

---

 

Liten update fra helgeturen! 

188mm LSD diff, 2 mellomakslinger og zkw lykter (står på sote film nå). 

Noen som vet hvor man får taki bare pakninga til difflokket ? Eller bruker folk pakningsmasse der ?

 

Diffen kommer fra en 325i, og har 3.15 utveksling. 

-LSD  :headbang:

IMG_9711_zps3gxbs3ic.jpg

IMG_9717_zpscgsewjk0.jpg

-Trenger en vask og kanskje et strøk hammerlakk.

IMG_9719_zpskqa37tog.jpg

-ZKW lykter med lamin-x sotefilm.

IMG_9720_zpsxujuwywy.jpg

IMG_9721_zpsxwfqhy9j.jpg

-2 x mellomakslinger. 1 kommer garanter fra 325, andre var mer usikkert.

IMG_9722_zpsg7mdlxhr.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tipper E36 hvertfall!

 

Selvfølgelig, hva ellers  :devil:

 

 

få bare opp no bilder du! :D

 

Det kommer nå!

--

Da er årets vinterprosjekt kjøpt inn! 

Har alltid hatt tanken på å hente ut litt mer effekt av bilen, siden den er såpass på kostet og i god stand. Har tenkt tanken på kompressor på 318is motoren (M42B18), men tenker at når jeg først skal bruke så mye penger må jeg grei å hente greit med effekt også. Har vært mye frem og tilbake siden jeg studerer, men jeg kom over en E36 325i (med M50B25 NV) delebil! Det var mye frem og tilbake, og etter mye tenking ble det til at jeg kjøpte den som delebil og planen blir da å bygge om 318is til 325i. Dette skal selvfølgelig godkjennes på biltilsynet, søknad ble allerede sendt inn før jeg hentet bilen siden jeg allerede hadde en ferdig skrevet søknad da jeg drømte meg bort med de samme planene for rundt et år siden. 

 

Har sett at flere har bygget om bilene sine fra 318is til 325i, så jeg tror ikke det skal skape så altfor mange problem. Det eneste jeg har sett er at noen flytter over ledningsnettet mens andre ikke gjør det ? Det jeg lurer på er om det er nødvendig å flytte over (er de ulik) ? 

Kan det ha noe med at 320 f.eks har likt elnett som 325i ? Mens 318is og 325i har ulikt elnett p.g.a 4 sylindret og 6 sylindret ? 

 

Stay tuned, mye som kommer til å skje gjennom vinteren!

 

Bilder: 

C0550046-3575-49FF-9975-3A1EA00F9641_zps

AE88BB0D-A885-4074-B839-0489FF002B38_zps

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft, det blir bra :)

 

Satser på det :)

 

 

ja det var på tide! mye bedre å bygge kompressor på 325 motoren! ;)

Samme tenker jeg! Men en ting om gangen, godkjenning først :D

 

 

spennende! :D

 

Blir godt å få 6er motor i bimma :)

Ellers har jeg funne ut at jeg ikke trenger å flytte over ledningsnettet. Salgsmld på donorbilen er ordnet, så det er dokumentasjon på alle deler som blir brukt under ombyggingen ordnet. Skal også prøve å få de oversize HR stabstag jeg kjøpte for en tid tilbake inn i vognkortet/godkjennes med de under ombyggingen siden de er levert med Tüv papir :)

 

Blir mest sannsynlig å selge Work Vs felgene da de ble litt større enn jeg hadde sett for meg samt de ikke passet så bra uten valsing. Kanskje jeg venter med finværs felger til over vinteren, har tenkt tanken på BBS RC090 med 8" hele veien, klassiske felger :) Kom gjerne med forslag! 

Om noen er int i Work felgene er det bare å ta kontakt er int i bytte handel også (ser for meg 17" helst). 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ikke så mye som skjer her pga eksamensperiode! 

Men en liten oppdatering kan jeg komme med: 

-WORK VS felgene blir solgt denne helga. Ønsket er å få taki BBS RC090 i fremtiden men per dags dato prioriterer jeg ombyggingen og motoren jeg skal sette i bilen. 
-Dbilas Innsuget er solgt til en kar på forumet som holder på å bygge opp en unik 318Ti Compact. 

-Venter fortsatt på svar fra SVV angående ombygging til 325i
 

Ellers har jeg tenkt mye på om jeg burde overhale 325 motoren før jeg setter den over i mitt karosseri. Skal værtfall ta en komp test og lekkasje test før jeg tar ut motoren fra 325. Vurderer å bytte toppakningen til en Coopering pakning samt ARP bolter, topp dekselpakning og bunnpannepakning. Noe annet andre anbefaler å bytte når jeg først har tatt ut motoren fra bilen og skal bytte toppakning ? Kom gjerne med tips til alt som burde byttes under toppakning bytte og gjerne nyttige linker (DIY) når det kommer til motorarbeid på M50b25 motorene :) Har tenkt på å bytte clutch også, men skal få testa kjørt bilen og kjent etter hvordan den som er montert nå fungerer først. 

 

Noen bilder av bilen fra sommeren 2015: 

IMG_9650_zpspsgysfdy.jpg

 

IMG_9656_zpsztnkcifq.jpg

IMG_9662_zps9xdgwidq.jpg

IMG_9664_zpsxvx3aho5.jpg

 

 

Endret av santho96
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synst den fortjener noen zkw lykter, litt lavere framme og sideskjørt :) og evt svart ringer i grillen.

 

Har kjøpt zkw lykter, blir montert etter motorbyttet :) 

Skal justere høyden riktig etter jeg har fått godkjent motorbyttet i vognkortet!

Sideskjørt skal jeg ha, men venter litt med det siden det er en jobb som er fort gjort å gjør i etter tid. Så derfor vil jeg prioritere penger på ting som er nødvendig nå! Skal også montere skjørta skikkelig når jeg først monterer (pakning og borrehull, grunning rundt hull og propper i kanalen). 

 

Svarte ringer i grillen ???? Skal lakke opp igjen nyrene værtfall i svart. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...