Gå til innhold

Diagnoseverktøy får ikke kontakt med bilen (E46 320dat)


oistein
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg opplever akkurat det samme problemet med min 2002 mod e46 320 DAT (facelift). 

DSC og bremselampa (håndbrekk) lyser gult. Den står nå på verkstedet, men de klarer ikke å få kontakt med bilen. 

Bilen har aldri hatt problemer med det elektroniske, og det har vært gjennomført diagnose på den flere ganger tidligere.

 

Noen som kan hjelpe? 

Jeg har hatt tilsvarende lamper på min e46 318i M43TUB. 

Hos meg var det "defekt abs-sentral", skiftet denne selv og det løste problemet! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tippe du har et kontinuitetsproblem på en kabel og eller at det er rust på en connector et sted. Også evt. short to earth eller short to B+.

Har ikke hørt om det med ABS/DSC du nevner og det høres litt rart ut og en kjempebrøler av en designtabbe i såfall. Tror ikke det er tilfelle.

 

Når ikke BMW selv får kontakt på vanlig måte så ville jeg satset pengene mine på feilsøking med digital multimeter, ikke analog.

 

DME operer på lav spenning og små økninger i resistanse kan forstyrre systemet. 

 

Du kan disconnecte ECM og sjekke for korrosjon på pin (grønn fra kobberet), vask det vekk hvis det er tilfelle. HUSK å vent noen minutter etter stopp av motor, koble fra minus pol på batteri. (Forstår eg deg rett så har du 2V spenningsfall=økt resistanse) Dette burde være maks 0.5V

 

Men batteriet må og være godt ladet. 12.15V indikerer 25% full batteri. 12.6 75% fullt. For lav spenning kan forstyrre systemet. Rart BMW ikke sjekket det.

 

 

Tror i grunnen mest på punkt en jeg skriver.

 

Takk for detaljert tilbakemelding! Mesteparten av kablingen er skjult, har du noen tips om hvordan jeg bør gå frem? Det er noe korrosjon i sikringsboksen (dryss som kommer ut når man tar ut sikringer), men går K-line (pin 7 OBD2) via denne? Altså hvor mange koblingspunkter er det på veien fra pin 7 på OBD2 til ECU? Mener du også at det skal være samme spenning på pin 7 som på batteriet..?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Løsning (svært forsinket innlegg!): Etter mye testing fant jeg ut at det var styrevinkelsensoren som fikk hele systemet til å konke. Koblet fra denne og OBD2-porten målte plutselig 12V (yes!!!) og virket dermed som normalt, slik at det kunne kjøres diagnose. Ny styrevinkelsensor installert og alt OK. Meget tidkrevende prosess å finne denne feilen, så hvis noen andre skulle ha samme problem, håper jeg de kan ha glede av denne tråden...bilen er forresten solgt for lengst og kjører nå en herlig rekkesekser:) 

Endret av oistein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra feilen ble funnet. Men som en kommentar til tråden så har jeg også vært borti det at diagnose systemet har vært umulig å benytte når ABS enheten er defekt. Og nå i dette tilfellet styrevinkel sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Gammel tråd men finner lite annet av relevans. Samme problem. Er en 2002 diesel facelift. Får ikkje kontakt med DDE og egs. Alt annet fungere. Eg har ca. 4v på pin 8 og 5 i obd. Men pin 7 og 5 er de 0v. Eg har koblet ifra lws og abs modulen. Ingen forskjell. Noen som har tips? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...