Gå til innhold

Flushing av motor

Trond H. Olsen
 Share

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med flushing av motor?

Tenkte jeg skulle ta å gjøre det til helgen siden eg må ta et oljeskift uansett.

Det finnes jo flere typer væsker som man hiver i oljen før man tapper den.

For å rense godt opp tenkte eg å tappe den gamle oljen, hive på mineral olje(for god renseeffekt) sammen med flushevæsken.

Men hvordan er det å hive på helsyntetisk etter at mineraloljen er avtappet? Mener å ha hørt at selv små rester av mineralolje kan lage krøll i bunnpannen. Eller er det bare hvis en motor har gått med mineralolje hele tiden og plutselig får helsyntetisk?

Eller skal eg holde meg på den safe siden å bare hive flushen opp i gamleoljen?

Motoren det gjelder er en M57D30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært inne på samme tanken flere ganger men jeg ville vært forsiktig med å blande oljer. Hvis du vil flushe gjennom en gang så bruk i det minste samme olje som du skal ha på etterpå. De har litt forskjellig kjemisk sammensetning som regel som kan gi uheldig separasjon/flokkulering. Oljen i seg selv er ikke problematisk å blande men kjemikaliene som er lagt til kan kanskje være det.

Men hvis det er nyere motor så er det strengt tatt ikke behov å flushe da løspartikler vil havne i filteret og sette seg i bunnpannen. Det som ikke er løst har satt seg såpass fast på metalloverflaten at du ikke vil få det løs med å bare flushe gjennom.

Du kan sende inn en oljeprøve i egnet beholder til Invicta AS og det koster 650 spenn å kjemisk analysere oljen. Det vil fortelle deg en hel del om motorens tilstand og om det er behov å gjøre noen tiltak. Som regel er det ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du søkt?

Var en tråd om dette emnet for en stund siden, som det ble diskutert litt frem og tilbake i.. Prøvde selv og gjøre det.

Prøvde å søke men fikk ingen treff.

Men ser no ka eg gjorde feil, for eg var i en annen forumdel når eg søkte.

Fikk en del treff når eg søkte på hele forumet og ikkje bare i den kategorien eg var i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 year later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...