Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Hei, jeg har i år satt meg som mål å kjøpe en 1-serie cabriolet. Jeg er ingen bilmann, derfor bruker jeg forumet for om mulig få svar på mine spørsmål. Jeg har vært og prøvekjørt en 2009 og 2010-modell 1-serie. 2009-modellen sporer lite på veien, mens 2010-modellen drar til begge sider, også på vei som ikke har spor. Bilen er testet hos NAF på Jessheim med samme resultat. Jeg synes det minner litt om å kjøre traktor, fordi du må holde så hardt i rattet for å kompensere for at bilen dras til sidene. Hva kan dette skyldes? Jeg har fått info om at dekkene er 4 år gamle, like gamle som bilen. Forhandler mener at dette ikke er årsaken, siden bilen kun har gått 50 000 km. Jeg har snakket med en kollega som testet en A5 nær Gardermoen og den oppførte seg helt likt som BMWn jeg har testet, der var dekkenes alder årsak, for da han byttet til Continental sine supercontact dekk var problemet borte. Videre spurte jeg om problemet skyldes lodd som har falt av? Nei, mener selger, det skyldes av dette er lavprofildekk med høy dimensjon og m-pakken. Hva mener dere? I tillegg får jeg høre fra forhandler at 1-serie ikke har reservehjul fordi det ikke er plass til dette i bilene. Stemmer dette? PÅ NAF_testen fikk bilen anmerkning for slitte bremser, og nå sier selger at disse er skiftet. Hvordan kan jeg kontrollere at dette er gjort? På forhånd takk!
Otis Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 At dekk sporer kan være dimensjon på dekket er høyt, altså 18" eller mer og mye bredde, eller lufttrykket er feil, feil hjulstilling. Alder på dekket kan kanskje gjøre noe da dekket blir hardere. Ihvertfall ikke lodd som har ramlet av. Vet ikke noe om reservehjul. Du kan selv se på bremseskivene og se om de har rust på seg eller om det er en slitekant helt ytterst på skivene. Du kan kanskje komme til med en negl å skrape. Er de slitt så er de rustet og har nok mer enn 2 mm kant.
awt Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Det stemmer at 1-serie ikke kom med reservehjul. Det er nesten ingen biler som har dette i dag (noen har som ekstrautstyr riktignok), uavhengig av merke.
quandt1960 Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 BMW leverer ikke reservehjul lenger men RFT (run flat tires) eller mobilty kit. Dette er en 2009 og 2010 mod. så du trenger ikke bekymre deg for rust (meget lite sannsynlig), det er veldig rusttrege legerte skiver. I seg selv sporer RFT mye fordi dekkets vegger er ekstremt stive. Så stive at ikke alle dekkhus kan legge de om engang. Dermed er også bilen utsatt for sporing spesielt på norske veier med "skispor" i veien. Hvis det er M understell så er det ofte i tillegg forskjellig breddedimensjon framme og bak slik at det blir en liten forskjell i "imaginær" sporvidde. Bilen vil da ønske å dreie litt rundt sitt eget tyngdepunkt da RFT ikke ønsker å absorbere så mye energi fra siden. Bak sporer de mye og framme sporer de litt mindre, du opplever det som at du må korrigere på rattet. I tillegg til det så finnes det noen RFT som er snillere enn andre. Ofte leveres BMW med Bridgestne Potenza og i de senere år har de gått over til Pirelli P Zero da de angivelig skal være litt snillere på sporing men det er ingen revolusjon det er snakk om. Mange kunder har reklamert på sporing hos BMW faktisk og der har BMW valgt å bare legge om til vanlige og gi folk mobility kit. I midlertid anbefaler en del folk å bytte om til vanlige dekk som kan punktere. De har tynnere sidevegger og er mer snillere på sporing. Jeg leste fra en BMW tekniker i Tyskland at her må en være litt obs på at M sport understell er tunet for RFT der bilen har blitt levert med det fra fabrikk. Går mest på low speed compression på demperen og størst utslag merker en på vinterdekk (piggfritt). Bilen føles stivere over humper med vanlige piggfire enn med sommer RFT. De piggfrie vanlige dekkene sporer imidlertid ingenting. Har selv opplevd dette og blitt veldig overrasket men forskjellen er ikke graverende. Humper bare litt mer med vanlige dekk i lav fart fordi demperen demper litt mindre da vanlige dekk er mykere og tar en del av støyten først. Sier dette av erfaring da jeg har kjørt mye med alle seriene til BMW. Kjører per dags dato E91 med org. M understell og blandet dekkdimensjon Mitt beste tips er å lære seg å kjøre med sporing og finne "sporet" der du ikke trenger å korrigere så mye. Evt. kan du legge om til vanlige dekk og kjøpe deg mobility kit. Det er ingen jekk nemlig Alt jeg skriver her er med forbehold at det er org. BMW felger/dimensjoner og at hjulstillingen er sjekket og ok. Bilen kan og spore av f.eks feil castervinkel etc, du bør forsikre deg om at hjulstillingen er innenfor anbefalte verdier. Men det du skriver her er ofte helt vanlig med BMW M sport understell i kombo med norske elendige veier.
Øyvind L. Skrevet April 11, 2014 Skrevet April 11, 2014 Sjekk om det er RunFlat dekk på den. RunFlat sporer mye når de bli slitt. Sett på vanlige dekk og det forsvinner. Blir en helt annen bil da.
Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 BMW leverer ikke reservehjul lenger men RFT (run flat tires) eller mobilty kit. Dette er en 2009 og 2010 mod. så du trenger ikke bekymre deg for rust (meget lite sannsynlig), det er veldig rusttrege legerte skiver. I seg selv sporer RFT mye fordi dekkets vegger er ekstremt stive. Så stive at ikke alle dekkhus kan legge de om engang. Dermed er også bilen utsatt for sporing spesielt på norske veier med "skispor" i veien. Hvis det er M understell så er det ofte i tillegg forskjellig breddedimensjon framme og bak slik at det blir en liten forskjell i "imaginær" sporvidde. Bilen vil da ønske å dreie litt rundt sitt eget tyngdepunkt da RFT ikke ønsker å absorbere så mye energi fra siden. Bak sporer de mye og framme sporer de litt mindre, du opplever det som at du må korrigere på rattet. I tillegg til det så finnes det noen RFT som er snillere enn andre. Ofte leveres BMW med Bridgestne Potenza og i de senere år har de gått over til Pirelli P Zero da de angivelig skal være litt snillere på sporing men det er ingen revolusjon det er snakk om. Mange kunder har reklamert på sporing hos BMW faktisk og der har BMW valgt å bare legge om til vanlige og gi folk mobility kit. I midlertid anbefaler en del folk å bytte om til vanlige dekk som kan punktere. De har tynnere sidevegger og er mer snillere på sporing. Jeg leste fra en BMW tekniker i Tyskland at her må en være litt obs på at M sport understell er tunet for RFT der bilen har blitt levert med det fra fabrikk. Går mest på low speed compression på demperen og størst utslag merker en på vinterdekk (piggfritt). Bilen føles stivere over humper med vanlige piggfire enn med sommer RFT. De piggfrie vanlige dekkene sporer imidlertid ingenting. Har selv opplevd dette og blitt veldig overrasket men forskjellen er ikke graverende. Humper bare litt mer med vanlige dekk i lav fart fordi demperen demper litt mindre da vanlige dekk er mykere og tar en del av støyten først. Sier dette av erfaring da jeg har kjørt mye med alle seriene til BMW. Kjører per dags dato E91 med org. M understell og blandet dekkdimensjon Mitt beste tips er å lære seg å kjøre med sporing og finne "sporet" der du ikke trenger å korrigere så mye. Evt. kan du legge om til vanlige dekk og kjøpe deg mobility kit. Det er ingen jekk nemlig Alt jeg skriver her er med forbehold at det er org. BMW felger/dimensjoner og at hjulstillingen er sjekket og ok. Bilen kan og spore av f.eks feil castervinkel etc, du bør forsikre deg om at hjulstillingen er innenfor anbefalte verdier. Men det du skriver her er ofte helt vanlig med BMW M sport understell i kombo med norske elendige veier. Hei, takk for et meget bra og oppklarende svar! quandt1960 reagerte på dette 1
Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 Sjekk om det er RunFlat dekk på den. RunFlat sporer mye når de bli slitt. Sett på vanlige dekk og det forsvinner. Blir en helt annen bil da. Takk for tips - dette skal jeg sjekke. Jeg skal prøvekjøre bilen i morgen igjen.
Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 Det stemmer at 1-serie ikke kom med reservehjul. Det er nesten ingen biler som har dette i dag (noen har som ekstrautstyr riktignok), uavhengig av merke. Ok, takk for raskt og informativt svar!
Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 Sjekk om det er RunFlat dekk på den. RunFlat sporer mye når de bli slitt. Sett på vanlige dekk og det forsvinner. Blir en helt annen bil da. Dette rådet tar jeg til meg. Samtidig er det en lettelse å få bekreftet at dette er noe reelt og ikke bare en følelse jeg hadde da jeg kjørte.
Cab3serie2009 Skrevet April 11, 2014 Forfatter Skrevet April 11, 2014 At dekk sporer kan være dimensjon på dekket er høyt, altså 18" eller mer og mye bredde, eller lufttrykket er feil, feil hjulstilling. Alder på dekket kan kanskje gjøre noe da dekket blir hardere. Ihvertfall ikke lodd som har ramlet av. Vet ikke noe om reservehjul. Du kan selv se på bremseskivene og se om de har rust på seg eller om det er en slitekant helt ytterst på skivene. Du kan kanskje komme til med en negl å skrape. Er de slitt så er de rustet og har nok mer enn 2 mm kant. Takk for svar, skal sjekke dette med bremsene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå