Gå til innhold

BMW og motorfeil

Kjell Z3
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for linkene, dette hadde ikke jeg fått med meg.

Jeg hater korrupsjon mer enn noe annet - det er første steget på veien mot å ødelegge et samfunn innenfra. Spyr av det.

Dette med halvkorrupte biltestere i AMS overasker meg ikke. Har abonnert på det bladet siden 2004 når "Drive" ble lagt ned, og synes i perioder det er mye partiske og rare avgjørelser. Spesielt favoriseringen av Volvo er fæl, men det har jo svenske bilblader drevet med siden 70-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90 : Hvorfor skulle forsikringsselskapet jukse med staatistikken sin ? De viser bare til antall saker/kostnader på bilene de forsikrer....

Skal man bare velge å se det som er positivt for BMW ?

Klarere tall kan man ikke få.

Som tidligere sagt er motorfeil og stopp langs vegen langt fra det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredrik 90 : Hvorfor skulle forsikringsselskapet jukse med staatistikken sin ? De viser bare til antall saker/kostnader på bilene de forsikrer....

Skal man bare velge å se det som er positivt for BMW ?

Klarere tall kan man ikke få.

Som tidligere sagt er motorfeil og stopp langs vegen langt fra det samme.

De jukser nok ikke men jeg synes en bilorganisasjon på størrelse med ADAC er en del med troverdig, spesielt når statistikkene dems går ut fra hvilke biler som trenger mest veihjelp pga havari. Nei det er dessverre ikke alt som er positivt med BMW, som tidligere nevnt så bruker de for mye plastikk i kjølesystemet, plast lufteskruer er høl i huet, automatkasse er langt ifra like solide og pålitelige som Mercedes sine og understell slites generelt fort på BMWer kontra andre merker. M57 dieselene har Swirlflaps problemene og sprukkene manifoiler som det er en skam at BMW ikke selv ordnet opp i og x20d motoren har slitt med tette dyser og turbohavari. Men de fleste bilprodusenter har sine problemer og svin på skogen, ingen er perfekte.

Min erfaring med BMW er følgende:

2002 E39 520I hadde jeg i 2 år og 35 000 km, byttet radiator på 112 000 km pga sprekk.

2007 E90 325d har jeg nå hatt i 3,5 år og 50 000 km, kun fyllt diesel og byttet olje

1994 E34 520I har jeg hatt i 2 år og 25 000 km, byttet en bremsekaliper ellers bare fyllt bensin og byttet olje.

Øvrige erfaring fra andre merker:

2000 Passat 1,8T hadde jeg i 0,5 år og 7000 km, byttet luftmasse måler, dynamo, termostat og bensinpumpe

1993 Audi 100 2,6 hadde jeg i 1,5 år og 20 000 km, defekte katalysatorer ellers bare velstand

2006 Audi A6 2,4 hadde jeg i 1 år og 20 000 km, girkassehavari, enormt oljeforbruk, defekte vindusviskere, defekt bensinmåler, byttet samtlige coiler og en oljeklekkasje

Så for min del så har BMW vært veldig bra, driftsikkert og ikke ruin for lommeboka :) Jeg hører dere sier at BMW tydligvis ikke er bra men jeg kan basert på mine egene erfaringer ikke kjenne meg igjen i dette dessverre, alle burde egentelig bare kjøpe seg en Leaf så blir verden ett bedre sted å bo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du nevner radiator så må jeg tilføre en glemt sak på lista mi.

Her er mine erfaringer med BMW motorer og problem.

BMW.
M52B28 vannpumpe røk og Vannlekasje i termostathus. Hadde den 5 år
M20B20 ingen feil. Hadde den1,5 år (Byttet motor. Den første røk. Tom for olje. Min feil.)
M43B16 Problem med tomgang. Hatt i 3,5 mnd
M62tüB44 Lmm røk. Hatt 1 år.

Og noen andre merker jeg har vært borti.
C20XE (Opel Astra GSI) ingen feil. Hadde i 7 år.
Chevrolet V8 6,5 Turbo diesel. (Big dooley) Motor stoppet nå og da pga dieselpumpen som er et vanlig kjent problem. Hadde i 2 år.
Ford V8 7,3 diesel. (Triple e C 734 XL) Ingen fei. Hatt i 22 år. Kjøpt ny i 1992.

Var sprekkt radiator på 740`n min som jeg oppdaget dagen etter jeg hentet den. Så M62tüB44 bytta jeg også radiator på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforstår litt. Jeg mener ikke at BMW ikke er en bra bil, men nå for tiden tror jeg det er greit å velge riktig motor.

Dette er ikke for å sverte BMW på noen måte, jeg er fremdeles mer glad i BMW enn Mercedes.

Jeg mener at med et sånn resultat er det på tide at BMW tar seg sammen og får bedret dette i årene fremover, ellers vil det på sikt straffe seg for dem.

Da jeg for ca 2 år siden var fast bestemt på å kjøpe meg en 2002-2003 mod. 745 i ringte jeg på 5 biler på finn.no, det var alle bilene som var kjørt under 170.000 km.

Fire av dem hadde noe med motor og en med gir. Annonsene var fine men ved nærmere telefonsamtaler fikk jeg ut av dem at noen "småting" var galt. Det var oljelekkasjer eller motorlys som lyste, den med giret hadde oljelekkasje, det var byttet bunnpanne og pakning på kassen men fremdeles lekkasje.... Jeg fant rett og slett ingen bil som hadde motor/gir som var helt i orden. Dette har skremt meg bort fra 645i som jeg også kunne tenkt meg. Denne motoren har også en konstruksjonsfeil på et kjølerør i motoren som er veldig dyrt å utbedre. Neste generasjon 650i og 750i skal være bedre, i alle fall er kjølerøret utbedret...  Det blir vel ikke solgt så mange av dem i England heller at det ville gjort så mye på statistikken, men jeg syns det er veldig dårlig av BMW å levere en sånn motor, Mercedes sin V8 blir jo regnet som bombesikker selv om den jo har vært litt mer gammeldags.

Ellers har jeg sett i flere undersøkelser at Jaguar gjør det bra, jeg blir overrasket hver gang fordi det liksom ligger i meg at de er dårlige... Men det som er helt sikkert er at de har dårlig kvalitet på skinnsetene, etter 50.000 km ser de ut som 200.000 km. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt følgende BMW motorer:

M20B20 fra ca. 60000 kjørte kilometer til ca. 120000 Km. Ingen problemer med selve motoren.

M52B25 fra ca. 80000 kjørte kilometer til ca. 120000 Km. Ingen problemer med selve motoren.

M47D20 fra ca. 16000 kjørte kilometer til ca. 340000 Km. Ingen problemer med selve motoren.

Husk at det er forskjell på konstruksjonsfeil, slitasje og ren uflaks. Murphy's lov (...hvis noe kan gå galt, så vil det også gjøre det... og fortrinnsvis på det værst tenkelige tidspunkt) gjelder for biler og motorer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hva du mener med en firesylindret BMW dieselmotor. BMW har siden 1998 utviklet 5-6 forskjellige dieselfirere med tildels helt ulik teknikk. Noen har hatt problemer med høytrykkspumpen andre med turboen, men felles for alle motorene er at de gjennomgående er svært solide konstruksjoner. I forhold til hvor mange som faktisk har disse motorene er det relativt få feil vi egentlig hører om, men det er selvfølgelig alvorlig nok for de som er så uheldige å oppleve feil med deres motor. Mitt inntrykk av M47D20 motoren, som er den eldste motoren i denne sammenhengen, er imidlertid svært positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vært heldig Fredrik. Jeg har lest mange historier om E60 530D motoren bl.a og swirl flaps.

Kjedelig å måtte legge ut seks-sifret for ny motor...

Hvorfor har han vært heldig? er man heldig om man klarer å kjøre en BMW motor mer en 300 000 km med vanlig fornuftig vedlikehold? Hva har problematikken til M57TUD30 med M47D30 å gjøre, man skal ikke tro på alt man leser selv om det i dette tilfellet er riktig (med tanke på Shwirlflaps problemene). Finnes enda flere med M57TUD30 som aldri har hatt problemer med sin motor, men disse hører man ingenting ifra fordi folk er laget sånn at man kun roper høyt om noe er negativt..

Egentelig så kunne det vært artig å høre TRF sin mening, få har vel bedre kjennskap til BMW motorer enn han om jeg har forstått det riktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja… rope høyt når noe er negativt vil jeg ikke si jeg gjør - men det er forskjell på småfeil og feil som gjør hele bilen til en eneste stor avskrivning...

det har vært flere reportasjer om motorras på nyere BMW dieseler…. gjør det at BMW er noe dritt? Nei - men det må gå ann å diskutere negative sider ved merket også uten at folk skal stikke to fingre i øra og gå "LaLaLaLaLa"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja… rope høyt når noe er negativt vil jeg ikke si jeg gjør - men det er forskjell på småfeil og feil som gjør hele bilen til en eneste stor avskrivning...

det har vært flere reportasjer om motorras på nyere BMW dieseler…. gjør det at BMW er noe dritt? Nei - men det må gå ann å diskutere negative sider ved merket også uten at folk skal stikke to fingre i øra og gå "LaLaLaLaLa"...

Jeg sier ikke at akkurat du roper høyt men det er jo en en kjent sak at vi mennesker er slik at er man fornøyd så sier man som ofte ingenting mens hvis noe er dårlig så har man lettere for å videreformiddle dette :) Det er kjent ja at det har vært problemer rundt Shwirlflaps og det har flere ganger vært ymtet frampå at dette burde BMW ordne opp i selv, noe jeg også mener. Er en fin balanse av å stikke fingeren i ørene og det å argumenterer imot påstander man ikke er enig i ;)

Har du noen link til de reportasjene som du henviser til? greit å få det dokumentert når vi først har temaet opp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel swirl flaps, lange olje skift intervaller og ingen intervall på bytte av åndings filter som er synderen til motor havari !

Hadde dette blitt fulgt opp så hadde nok statestikken gått ned.

Forresten venninde havarerte turbo i går på e91 320d gått 130000km ca.

Sent from space using Tapatalk -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor forskjeld på hva som ryker på biler i tyskland og Norge også.

4 cyl dieselmotor i 1-3-5 serie er som regel greie, bortsett fra 122hk "18" motoren med dårlig reg kjede, men samme motor i x3 er en helt annen historie, koks, veivhusventilasjon og turbohavarier over en lav sko.

Det dette indikerer er ikke at motorene i x3 er dårligere, men kjøremønster.

Stort sett så er det mye feil med småkjørte biler som ikke får lov å gå seg skikkelig varme og bli blåst ut av.
Hjelper ikke at det Norske klimaet gjør ting tøffere for bilene.

Dette gjør at biler i tyskland stort sett er mer driftsikre enn i Norge.

MEN dette er problemer alle merker sliter med, og noen merker er bedre på å beskytte ræva si enn andre.

Volvo 1,6D har stort sett turbohavari på 140K om man ikke bytter partikkelfilter på 120K, MEN dette er i serviceintervallen på de, så om det ikke skjer er det brukerfeil.
Er dog mange som kvir seg for å ha en service på 18 tusen når bilen gjerne er 5-6 år og gått 120K.

Når man har ekstreme serviceintervaller, og mange er sløve med de attpåtill, samt at bilen blir brukt til å kjøre 5 minutter om gangen skaper dette mye problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at akkurat du roper høyt men det er jo en en kjent sak at vi mennesker er slik at er man fornøyd så sier man som ofte ingenting mens hvis noe er dårlig så har man lettere for å videreformiddle dette :) Det er kjent ja at det har vært problemer rundt Shwirlflaps og det har flere ganger vært ymtet frampå at dette burde BMW ordne opp i selv, noe jeg også mener. Er en fin balanse av å stikke fingeren i ørene og det å argumenterer imot påstander man ikke er enig i ;)

Har du noen link til de reportasjene som du henviser til? greit å få det dokumentert når vi først har temaet opp her :)

http://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=214342

Dette var bare et kjapt søk, han er ikke alene ;)

Hvis du leser den tråden vil du se en haug med eiere av 3.0 liters BMW diesel som kravler ut av veggene for å melde om det samme...

Har inntrykk av at bensinerne til BMW er greie, men diesel det er litt russisk rullett om du er uheldig.

Ser at du selv har 3.0 liters diesel fra BMW og kanskje av den grunn blir litt defensiv.. og det er greit… ;)

Jeg har også en 3 liter, men den går ikke på fandens drivstoff og morroa starter der turtallet ditt slutter :P  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...