Gå til innhold

Dynamic drive failure E61


Nosipusk
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte i går en 2004 525D E61 som har gått 91.000

Når jeg kjørte den i går kveld fikk jeg plutselig opp flere feilmeldinger, som blandt annet : dynamic drive failure, active steering failure, abs lamper begynte å lyse, speedometer sluttet å funke etc...

Lar bilen stå litt, så er alt i orden igjen.

Har lest på andre forum at dette stortsett skyldes batteri eller dynamo, men er det noen her som har noen personlige erfaringer?

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, problemene dine skyldes mest sannsynlig for lav spenning fra batteriet.

Du har kanskje "utforsket" bilen med tenning på uten motor igang, bilen drar mye strøm med tenning på.

Koble til lader I motorrom på rød pluggkontakt og jord (minus) over støtdemperfestet.

Prøv å lade batteriet over natta, og mål spenningen en times tid etter at du har fjernet lader. Bilen må være I dvalemodus, (dvs ikke åpne dører eller noe før du måler). Har du under 12,6V har du sannsynligvis dårlig batteri. 12,72V er 100%, Dårlig batteri fører tll mange rare feilmeldinger på disse bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke usansynelig det. :)

Hadde ikke vært så dumt og sjekket feilkoder også, og eventuelt sletta alt som ligger inne.

Hvor bor du? Kanskje du bor i nærheten av noen her på forumet som har diagnoseutstyr, og kan sjekke for deg. 

Sjekk diagnosetråden, der er en liste med mange brukere rundt om i landet, kan jo ta kontakt med en av dem og høre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey!

Jeg bor i Rakkestad, Østfold :)

Men har fått bilen med garanti så skal la forhandler få sjekke dette, jeg var bare interessert i å vite hva det var som forårsaket dette og om det var trygt å kjøre over påske med det ihvertfall!

Takker for god hjelp! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, problemene dine skyldes mest sannsynlig for lav spenning fra batteriet.

Du har kanskje "utforsket" bilen med tenning på uten motor igang, bilen drar mye strøm med tenning på.

Koble til lader I motorrom på rød pluggkontakt og jord (minus) over støtdemperfestet.

Prøv å lade batteriet over natta, og mål spenningen en times tid etter at du har fjernet lader. Bilen må være I dvalemodus, (dvs ikke åpne dører eller noe før du måler). Har du under 12,6V har du sannsynligvis dårlig batteri. 12,72V er 100%, Dårlig batteri fører tll mange rare feilmeldinger på disse bilene.

Jeg ladet bilen og da har jeg ikke fått noen feilmeldinger bortsett fra level control, og en gang som den dro dårlig men ellers bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 months later...

Hei,

i fjor opplevde jeg at bilen begynte å gi "dynamic drive failure". I løpet av de to neste kjøreturene kom det flere feilmeldinger opp, bl.a. "control system failure". Etter å ha hatt bilen på verksted i en uke, hvor de først mistenkte dårlig batteri, viste det seg at jordingskabelen fra ECU (Engine Control Unit) var dårlig isolert og hadde tatt inn vann. Dette er visstnok en kjent svakhet på e60/61 og utbedret på senere modeller. Vannet fikk kabelen til å korrodere, som gjennom årenes trengte opp til kontaktene til ECU og gjorde at denne til slutt kortsluttet. Det endte med at jeg måtte sette inn en ny ECU (relativt kostbart). Videre førte en "flisete" navigasjons-DVD til at opplasting av programvaren til ny ECU konstant feilet. Det tok BMW-verkstedet flere dager å finne ut hvorfor opplastingen feilet. :-/

Er det noen andre her som har opplevd det samme med korrosjon til ECU via jordingskabel? Ettersom det er en kjent svakhet, var jeg fristet til å skrive BMW og be dem om ihvertfall å dele regningen med meg.

I går opplevde jeg en "dynamic drive failure" igjen. Denne gangen håper jeg at det bare er batteriet som begynner å bli gammelt. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...