Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

de la ikke merke til det hos meg iallefall : )     om dette sjekkpunkt på eu aner jeg ikke?   bt liker vell ikke spacere, men er jo mulig å få de i vognkortet mener jeg. 

Skrevet

Hvis de ikke stikker ut eller at man ser det er spacere, så antar de sikkert at innpresset på felgene er slik :-P

Tror det er noe om at du ikke har lov til å endre bilens sporbredde eller noe i den duren, men hvor ofte dette blir sjekka, vet jeg ikke. De sa ikke noe til meg på forrige eu ihvertfall, og den ble tatt i forbindelse med 4-hjulskontroll og bytte av en del foringer :) så de må ha vært av med hjula på et tidspunkt.

Skrevet

Takk for svar :)

Ringte dit jeg skal ta Eu-Kontroll får å høre, Fikk beskjed at vis dette ikke var godkjent i vognkort var det 2'er feil.. Vis noen i fremtiden lurer på det samme :D

Skrevet

Det svaret får dua lltid når du ringer og spør om slikt da :P

"Du hvis jeg tar med meg pistolen ut i skogen og skyter noen, er det ulovlig da eller?" okeeeeei.

Regel for sporviddeøkning er 15mm totalt, dvs 7,5mm på hver side. Så i utgangspunktet med mange unntak, så kan du sette på TUV godkjente spacere inntil 7,5mm brede på hver side. Jeg fikk dette gjennom på min EU, men fikk ikke godkjent hos BT fordi fabrikanten ikke kunne gå god for det. Det er så mye ja og nei om hverandre på de enkelte BT at det er nesten like greit å gi opp.

Ta av spacere på EU, evt hold kjeft om det :P

Skrevet

Kommer helt anpå hvem som godkjenner og om det er fredag ettermiddag og mekaniker vil hjem til en kald pils. Jeg fikk godkjennt bilen med senkesett uten TUV papirer samt eksos uten TUV eller godkjenning i vognkort:) Det finnes paragrafryttere som går 100% etter boka og det finnes folk med sunn fornuft som ikke bryr seg om bagateller som litt ekstra lyd fra eksosanlegg osv. 

Gjør som Sweet BMW sier og bare drit i å sifra evt ta de av. smal sak å nappe av de uansett.

Skrevet

Jeg vil bare påpeke en ting også. Jeg er vanligvlis ikke noe kar som sier  drit i regler og forskrifter når det kommer til bil. Men når det kommer til ting som spacere, så er det som nevnt over, sunn fornuft som gjelder.

:lecture:

Skrevet

Kommer helt anpå hvem som godkjenner og om det er fredag ettermiddag og mekaniker vil hjem til en kald pils. Jeg fikk godkjennt bilen med senkesett uten TUV papirer samt eksos uten TUV eller godkjenning i vognkort:) Det finnes paragrafryttere som går 100% etter boka og det finnes folk med sunn fornuft som ikke bryr seg om bagateller som litt ekstra lyd fra eksosanlegg osv. 

Gjør som Sweet BMW sier og bare drit i å sifra evt ta de av. smal sak å nappe av de uansett.

Jeg tviler på at du får gjort noe slikt nå, etter 01.01.2014 grunnet nye EU-kontroll regler. Nå er det blant annet krav om at bilen skal holdes igjen i x-antall (muligens 20?) minutter etter at kontrollen er gjennomført, da Statens Vegvesen kan komme på uanmeldt besøk. 

Når det gjelder spacere i seg selv fremgår dette av kjøretøyforskriften §13-1 (6.1) g) "Det må ikke brukes mellomlegg/plate/«spacer» som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.". Foreligger det TÜV eller annen dokumentasjon er spacere lovlig.

Skrevet

Stemmer det...Etter 1januar i år er reglene MYE strengere...Man får feil for "manglende spylevæske" nesten... Bilen holdes igjen i ca 30min etter at kontrollen er gjennomført (Om den er godkjent) itilfelle BT vil komme innom og verifisere godkjenningen... Dette gjør at mange verksteder ikke tør å se gjennom fingrene da de kan miste tillatelsen til å gjennomføre kontroller i fremtiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...