Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså kjekt med en diskusjon, helt ok å være kritisk. Syns det er bra jeg! Kan jo hende jeg har misforstått litt.

Men altså for min del er det snakk om relativt enkel vektorregning. Newtons andre lov og impulskraft. Når en kraft overføres raskere opplever et objekt en større kraft på seg. Større effekt = mer kraft per sekund (Nm/sek). Ikke alt overføres til drivaksel pga svinghjulet og dens fjører. Så svinghjul og kjedet er synkronisert er basically mitt poeng.

Hvis motoren er i ro eller i konstant hastighet (akselerasjon er null) stemmer det da at kraften på kjedet er null. Altså summen av kraften

Ja, uten forskjellige synspunkter så er det liten vits i et forum O:)

Jeg ser dine betraktninger av denne problemstillingen. Jeg tror imidlertid ikke at om motoren er "chippet" vil være det utslagsgivende for om registeret på en N47 motor vil havarere eller ikke. En annen sak er det selvsagt hvorvidt BMW vil dekke dette som en garantisak. Om det er montert en performancepakke levert av forhandler så vil jeg tro at det ikke burde være noe problem, men om motoren skulle være "chippet" av noen andre vil svaret være gitt.

Jeg ser argumentet om at motoren vil akselerere raskere med større effekt og dermed teoretisk kunne gi større slitasje på komponenter i registeret/kamakseldrivningen.

I praksis vil ikke dette skje da motoren er begrenset når det gjelder akselerasjonsraten, altså hvor raskt turtallsøkningen kan skje.

Ved en normal "chipping" er det ikke vanlig å gjøren endringer i dette.

Skrevet

Altså kjekt med en diskusjon, helt ok å være kritisk. Syns det er bra jeg! Kan jo hende jeg har misforstått litt.

Men altså for min del er det snakk om relativt enkel vektorregning. Newtons andre lov og impulskraft. Når en kraft overføres raskere opplever et objekt en større kraft på seg. Større effekt = mer kraft per sekund (Nm/sek). Ikke alt overføres til drivaksel pga svinghjulet og dens fjører. Så svinghjul og kjedet er synkronisert er basically mitt poeng.

Hvis motoren er i ro eller i konstant hastighet (akselerasjon er null) stemmer det da at kraften på kjedet er null. Altså summen av kraften

Ting er somregel noe annet i virkeligheten, kontra tegnebrettet til Petter Smart.

Skrevet

hei..

Jeg har faktisk hatt registerhavari på min n47d20..

mitt kom på 108.000km

har lest litt rundt dette da det skjedde og det er kjipe greier.. MEN det behøver ikke å være så dyrt som BMW verksteder tar.. det er firmaer i tyskland som driver med dette og de tar vel 25.000 for å fikse en motor med registerhavariet.. og da henter de bilen din der den står i tyskland.. jeg vurderte dette da jeg bare tenkte å dytte bilen på Kiel ferga å be de hente den i kiel :P

Men valgte heller å gjøre det selv.. kom på omtrent det samme men gjorde litt ting man ikke må gjøre også..

angående trimming kjører jeg samme motor nå med 280hk så hvis du har en 120d chippa til 230 ish så hadde jeg ikke tenkt så mye på det :P

angående det med om det legger mere belastning på kjedet så vil det jo gjøre det så lenge turtallet har en raskere endring enn tidligere.. altså mere belastning i 1 gir enn i 5 gir.. men aller værst når du bare ruser motoren..

personlig tror jeg kominasjonen myke vinterdekk  og antispinn som gjorde så motoren lugget under pådrag som tokk knekken på kjedet mitt uten at jeg har noe bevis for at det var årsaken..

Skrevet

hei..

Jeg har faktisk hatt registerhavari på min n47d20..

mitt kom på 108.000km

har lest litt rundt dette da det skjedde og det er kjipe greier.. MEN det behøver ikke å være så dyrt som BMW verksteder tar.. det er firmaer i tyskland som driver med dette og de tar vel 25.000 for å fikse en motor med registerhavariet.. og da henter de bilen din der den står i tyskland.. jeg vurderte dette da jeg bare tenkte å dytte bilen på Kiel ferga å be de hente den i kiel :P

Men valgte heller å gjøre det selv.. kom på omtrent det samme men gjorde litt ting man ikke må gjøre også..

angående trimming kjører jeg samme motor nå med 280hk så hvis du har en 120d chippa til 230 ish så hadde jeg ikke tenkt så mye på det :P

angående det med om det legger mere belastning på kjedet så vil det jo gjøre det så lenge turtallet har en raskere endring enn tidligere.. altså mere belastning i 1 gir enn i 5 gir.. men aller værst når du bare ruser motoren..

personlig tror jeg kominasjonen myke vinterdekk  og antispinn som gjorde så motoren lugget under pådrag som tokk knekken på kjedet mitt uten at jeg har noe bevis for at det var årsaken..

Surt, kult du fikset jobben selv! Hvordan timet du kjedet med kamaksel og hvordan låste du kamakselen? Må jo ha spes utstyr til det. Tror det går mest tid å koble fra motoren. Eller nådde du nedenifra?

Har nylig lest at suto start stopp funksjonen kan være en mulig synder over tid. Er visst enormt strekk i kjedet når motoren starter. For min del kjører jeg med den av

Skrevet

Ja er jo det på min også så vet ikke hvor mye tidligere eiere kjørte med dette.. kammene er det bare et hjul på så de timer seg selv egentlig.. og samme med dieselpumpa da den bare har et merke.. vi haddr ikke noe låse verktøy men bare så at det hullet i svinghjulet matchet hullet i bakplaten til registeret.. viktig å passe på at kjedet har det som er av slakk på den siden med strammeren..

Skal også sies at beste kompisen min er mekaniker så har har byttet noen reimer og noen kjeder før men aldri på sånn her motor da :)

Jeg vil uansett anbefale å ta ut motoren da du må av med toppen osv alikevel for å inspisere at man ikke har bøyd noen ventiler eller noe.. på min var det ikke bøyd wn eneste ventil.. men vet ikke om dette er tilfelle for alle da bmw heller vil at du skal sette in en ny motor.. da de mener det er billigere når man regner med timene.. bilen stod jo på bilia i svergie å fikk prisoverslag på 105.000,- sek

jeg kommer nok til å kunne kjøpe bil med denne motoren igjen men være veldig obs på raslelyder i registeret.. :)

Skrevet

På tråden min så er det en del bilder osv av hvordan det ser ut inni der osv hvis du er interessert :)

Hei igjen, først en jævlig stor og bra jobb dere har gjort. Utrolig ventilene ikke ble bøyd, motor må ha stoppet rimelig raskt og antar du ikke hadde store turtallet når kjedet røk. Ser du brukte samme ledeskovler (de med avstivningsvegger). Disse var en del av problemet mtp på lyd og bMW gikk over til å bruke uten vegger. Det gir mindre lyd.

Det er ny design på tsnnhjulene og etter mars 2011 på av for skarpe vegger tidligere. Det typiske med designproblemet er at kjedet hopper av og ikke ryker. Er veldig overrasket at det røk på to steder, ser nesten ut som tretthetsbrudd i endene. Kan godt stemme det du sier med antispinn og det jeg fant ut nylig om autostopp/start funksjonen. Det jeg fant ut med D20S motorene er mer problemer med veivakselen som kanskje forplanter seg til kjedet iform av vibrasjoner? Du finner litt om det på bimmerpost og bmwcoders.

Den helvettes EGR kretsen var sykt tett! Har lyst til å fjerne hele driten selv før det kløgger seg. Min er tikka 48000 så går vel greit ennå tror eg.

Flott bil du har, håpet den tikker videre uten prob. 500Nm i den lille bilen må gi bra regning på dekk tenker eg :)

Skrevet

Det gikk hardt utover vinterdekkene men med ordentlige sommerdekk så spinner det bare når jeg vil :)

Vi bytta jo ikke selve tannhjulene da.. trodde det var skinnene som var forakjellige jeg. . De var ikke like ihvertfall.. men satser på at det holder.. er jo mange som kjører med dette oppsettet så går nok fint.. :)

Skrevet

Prøvde en quote her, men blei feil quote, men men.. Papperboy:

Vet du om det finnes noen bra videoer der man kan høre denne rasle lyden godt? Er en del på Youtube, men for meg som ikke vet hva jeg skal høre etter så er det ikke lett. ;)

Sent fra min LG-D802 via Tapatalk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...