Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 08 530XDAT og bruker rundt literen på småkjøring og klarer å presse den ned til 0,6 på finfin langkjøring.

Må flire litt når noen mener å klare å flytte 2 ton med bil på under 0,5 l/mil! Opgitte forbrukstall er jo reinspikka tull som alle veit og en kjøper vell ikke BMW for å kjøre rundt for å se på forbruksmåleren.

Det fine med diesel er at man kan legge gassen veldig nærme gulvet før forbruket øker vesentlig over literen på mila......... :)

Fyll full tank, kjør en kjent lengde og tank opp igjen så har du svaret, mest sannsynlig ett avvik fra kjørecomputeren :)

• 3 months later...
Skrevet

Fikk rett før jul utlevert en ny 520xdat 2015 med 190 hk, altså med den nye B47-motoren og uten redusert motoreffekt. Har kjørt hovedsakelig kortere turer, men med to litt lengre turer på 100-150 km. Etter ca. 700 km ligger forbruket på 8.2-8.3 liter pr. 100 km, ifølge kjørecomputeren. Kjører på 17" vinterhjul uten pigg.

Har aldri hatt BMW før, og synes forbruket er i overkant av hva jeg hadde forventet. Forrige bil var en Passat 2009 med 1.9 liters diesel, og der lå forbruket merkbart lavere (også det ifølge bilens kjørecomputer). Men BMW'en er en vesentlig tyngre bil med nesten dobbel motoreffekt, så det er kanskje hva man må regne med? Vil forbruket gå ned når motoren er "kjørt inn"?

Er uansett villig til å betale for den ekstra dieselen når jeg koser meg i hjel hver gang jeg setter meg bak rattet...

Skrevet

Vil tro forbruket går ned etterhvert, de F10/11 og X3 jeg har kjørt (N47N 184hk og 163hk) har ligget ganske mye lavere :) 

Skrevet

Mulig forbruket ditt, Dweezil vil gå noe ned når motoren er innkjørt?

Det hadde vært helt greit! :-)

Men jeg har ikke alt for høye forventninger om det. Mener å huske at Passaten klarte 4.4 liter pr. 100 km på langtur allerede før den hadde passerte 1000 km, så det er mulig at innkjøring ikke har så mye å si for forbrukstallene? Er definitivt ingen motorguru, så dette er generalisering ut i fra svært tynt erfaringsgrunnlag...

Skrevet

Men hadde passaten 4x4?

En annen ting er differansen mellom forbruk ifølge komputer, og faktiske forbruk.

Skrevet (endret)

Men hadde passaten 4x4?

En annen ting er differansen mellom forbruk ifølge komputer, og faktiske forbruk.

Passaten var (er?) en BlueMotion med forhjulstrekk. Regner med av xDrive drar med seg et visst straffegebyr mhp. forbruket.

Har ikke forsøkt å sjekke faktisk forbruk på noen av bilene.

Endret av Dweezil
Skrevet

Passaten var (er?) en BlueMotion med forhjulstrekk. Regner med av xDrive drar med seg et visst straffegebyr mhp. forbruket.

Har ikke forsøkt å sjekke faktisk forbruk på noen av bilene.

Skikkelig 4x4 gir nok dessverre ett straffegebyr mtp. forbruk ja! ;) Merker det godt på min Audi Quattro.

Skrevet

Fikk rett før jul utlevert en ny 520xdat 2015 med 190 hk, altså med den nye B47-motoren og uten redusert motoreffekt. Har kjørt hovedsakelig kortere turer, men med to litt lengre turer på 100-150 km. Etter ca. 700 km ligger forbruket på 8.2-8.3 liter pr. 100 km, ifølge kjørecomputeren. Kjører på 17" vinterhjul uten pigg.

Har aldri hatt BMW før, og synes forbruket er i overkant av hva jeg hadde forventet. Forrige bil var en Passat 2009 med 1.9 liters diesel, og der lå forbruket merkbart lavere (også det ifølge bilens kjørecomputer). Men BMW'en er en vesentlig tyngre bil med nesten dobbel motoreffekt, så det er kanskje hva man må regne med? Vil forbruket gå ned når motoren er "kjørt inn"?

Er uansett villig til å betale for den ekstra dieselen når jeg koser meg i hjel hver gang jeg setter meg bak rattet...

Høres litt mye ut, men mye småkjøring og kanskje tomgang siden bilen er ny og man skal utforske ting og tang vil dra opp endel.

Har en F10 (sedan) uten xDrive 184hk og der viser kjørecomputeren, som jeg ikke har nullstilt på evigheter, 5,7 L/100km. Dette er nok litt mindre enn faktisk forbruk som pleier å ligge på ca 6 L/100km når jeg regner ut forbruk når jeg fyller full tank.

Gratulerer med ny bil og velkommen hit forresten.  :smile:

• 5 weeks later...
Skrevet

I følge International Council on Clean Transportation (ICCT) er BMW en versting på avvik mellom oppgitt forbruk og de tallene kundene oppnår i praksis.

DinSide skriver om det her: http://m.dinside.no/php/art.php?id=917268

ICCTs rapport: http://www.theicct.org/laboratory-road

Høres litt mye ut, men mye småkjøring og kanskje tomgang siden bilen er ny og man skal utforske ting og tang vil dra opp endel.

Har en F10 (sedan) uten xDrive 184hk og der viser kjørecomputeren, som jeg ikke har nullstilt på evigheter, 5,7 L/100km. Dette er nok litt mindre enn faktisk forbruk som pleier å ligge på ca 6 L/100km når jeg regner ut forbruk når jeg fyller full tank.

Gratulerer med ny bil og velkommen hit forresten.  :smile:

Takk og takk! Jeg skal resette computeren ved neste fylling, og ta vare på kvitteringen for å få sjekket faktisk forbruk. Satser på at det går noe ned etter hvert.
  • 4 weeks later...
Skrevet

Jeg har vært i kontakt med forhandler vedr. et annet problem med bilen: Sporing i motorveihastigheter. Jeg ble anbefalt å fylle opp luft i dekkene tilsvarende anbefalt trykk ved maks last. Nå er sporingen redusert, samtidig som forbruket har gått merkbart ned. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...