Gå til innhold

2015 BMW F31 320i Touring M Sport


Anbefalte innlegg

17. juni skrev jeg under kontrakt på kjøp av ny familiebil - en F31 320i - i innbytte mot min trofaste og pent brukte 2005 mod. E90 320d.

 

Jeg har hatt et problemfritt bilhold med E90'en, så det satt langt inne å bytte den ut nå som billån for lengst var nedbetalt og pengene hopet seg opp på konto :)  Dog ble det lille bagasjerommet etterhvert en utfordring i familiesammenheng, og vibrasjoner, lukt og lyd fra dieselmotor ble aldri en vanesak - kun et irritasjonsmoment.

 

Det var til slutt kona som regelrett sendte meg ut på jakt etter en stasjonsvogn :), og etter noe nøling så tok jeg oppdraget og begynte søket. Etter å ha vært hos fiender og prøvd både Insignia og Mazda 6, samt sett raskt på Passat, A4 og C-klasse, så var det bare å konstatere at BMW fortsatt hadde størst appell, og at jeg fortsatt er og blir en lojal BMW eier (har aldri eid andre bilmerker!).

 

Gjenværende kandidater ble derfor 3-serie og 5-serie som ble grundig testet. Begge har sine styrker og svakheter, men for meg var kun bensin aktuelt, og en 520i med nesten 300 kilo ekstra på vektskåla blir aldri like sportslig som en 320i (Større utgaver blir desverre alt for dyrt for undertegnede - betaler nok skatt som det er!). Liker dessuten "cockpitfeelingen" i den noe trangere 3-serien som blir litt mere jagerflyaktig enn 5-serien. Med undertegnedes budsjett blir det dessuten litt mer utstyr å hente på 3-serien, så valget ga seg egentlig selv.

 

Jeg luktet litt på en 316i, men etter å ha blitt godt vant med ytelsen i min gamle 320d, så blar jeg opp for litt ekstra gamp. Har dessuten dårlig erfaring med de tidliger 1,6 literne til BMW - har hatt E36, E46 og E90 - og alle hadde smårusk med motorene ("ventilpekking" spesielt).

 

Ettersom vi planlegger ferie i august la jeg litt trykk på forhandler mht. levering. Det resulterte i produksjon i uke 27 - altså drøye to uker etter bestilling! BMW-leverte og bilen ble satt i produksjon 1. juli, og ferdigstilt dagen etterpå (Utrolig effektiv fabrikk i Munchen!). I går ankom bilen forhandler - altså kun èn måned etter bestilling. Jeg er mildt sag kjempefornøyd og satser på at klargjøringen blir problemfri og at bilen er overlevert tidlig i neste uke.

 

God sommer alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesifikasjoner og bilder:

 

2015 BMW F31 320i Toruing M Sport

 

Glaciersilber Metallic lakk

Skinnseter, Dakota Schwartz

Oppvarmet ratt

Sportsautomat

Elektrisk tilhengerfeste

Ryggekamera

Takrailing i aluminium

Solbeskyttede vinduer

Gulvmatter i velour

Gummimatter (til vinterbruk)

Automatisk avblendbart innvendig speil

Oppbevaringspakke

PDC (foran og bak)

Regnsensor

Xenonlys

Dynamisk Cruise Control med bremsefunkjson

Lyspakke

Fjernlysassistent

Nedfellbare hodestøtter bak

Navigasjonssystem Professional

DAB+ Radio

Hi-Fi Høytalersystem

ConnectedDrive Services

Bluetooth Professional

Instrumentkluster med utøket innhold

17" 395 felger til vinterdekk (pigg)

Bagasjeromsmatte i gummi

Transparent lastekantbeskyttelse

Brilleetuier

Oppbevaringsrom på seteryggene bak

 

og sist, men ikke minst:

 

Standard M Sport-pakke med følgende tillegg/endringer:

Adaptivt M understell

Variabel Sportstyring inkl. Servotronic

Dekorant interiørlist i sort høyglans

Interiørlister i aluminium

Eksteriørlister rundt vinduer i aluminium

M performance pedalbelegg i rustfritt stål

 

Planer

 

Når det gjelder planer om styling og oppgradering m.v. så er ikke det høyt prioritert. Jeg er en purist som liker 100% fabrikkoriginalt utseende på bilen. Når det er sagt så kler denne bilen litt senking da bilen selv med 18" M Sport felger har litt vel mye rom i hjulbuene, dog er jeg usikker på hvordan dette kan gjøres siden bilen har adaptivt elektronisk understell.

 

Kommer det et originalt M Performance eksosanlegg til 320i, så vil dette bli bestilt umiddelbart.

post-82475-0-88506800-1405708617_thumb.p

post-82475-0-60776100-1405708630_thumb.p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bilde: Bilen rett etter ankomst hos forhandler 18. juli. Pga. fellesferie så var det forståelig nok problemer med å få gjort klargjøringen umiddelbart, så neste gang jeg kjøper bil blir det ikke i ferietiden :). Men i morgen (fredag) så er bilen klar og kontoen tømt :). Blir nok å flytte inn i bilen i helga.

 

Andre bilde: Første kjøretur. Veldig fornøyd - ikke annet å si egentlig. Fargen overgikk forventningene og kler bilen utrolig godt. Synes fargen krever aluminium rails og cinduslister. Ser for "plastsikkaktig" ut med sort mot den lyse metallic lakken.

post-82475-0-15321200-1406226164_thumb.j

post-82475-0-13322300-1406371649_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en meget flott bil, gratulerer så mye med kjempebil som går på riktig drivstoff. Jeg hadde selv en E90 325d i mange år før jeg tok steget ut og bytta den inn i F10 530d, E90 er virkelig driftsikre og bekymringsfrie biler. På meg ble det dog diesel igjen, jeg feiga ut i siste minutt og droppa 528I (3,0 litern).

Ser frem til bilder av vidunderet, jeg tror ikke du blir skuffet over å ha vært trofast mot BMW ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! Dette blir bra! 

 

Angående senk så er dere bare å senke med adaptivt. Funker like fint med senk.

Men siden du ikke har X-Drive så er den jo ikke så ille høy orginalt. Kan hende du ikke trenger senk.

Takk.

Med M sport er den senket fra 14 til 13cm. Var og så bilen hos forhandler i går og synes fortsatt det er litt høyt.

Med de store hjulbuene angrer jeg litt på at jeg ikke gikk for 19" M Sport felger, men jeg ville ikke ha chrome felg som var eneste alternativ ved bestilling. Ser at man nå har fått et par nye M Sport felger fra 1. juli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.den er litt høy orginal. H&R senkesett funka knall på min. Fins til din også.

 

 

Chrome felg? Er det ikke bare enten 400M 18" eller 403M 19" på M-Sport? Jeg liker begge. Har 400M på vintern. 

 

Hvordan er de nye felgene fra 1 juli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, 403M er ikke krom, men "maskinpolerte". Har ihvertfall hørt rykter om at de er svært krevende å reparere - for en skrape eller to kommer etterhvert. Jeg gikk derfor for 400M.

 

De nye felgalternativene til 3-seriens M Sport pakke er 437M (19"), 441M (18"), 442M (19") og 513M (18"). Mulig disse kunne skaffes tidligre, men de var ikke i prislisten for mars 2014. 437 og 513 er i tillegg for non-runflat dekk! Høres ut som et forlokkende alternativ. Liker ikke runflat da de går dårlig sammen med norsk nedslitt asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som M3Turbo, ingen sporing og helt fine å kjøre på Runflat, både Bridgestone og Good Year har jeg god erfaring med.

Byttet en gang fra Good Year Runflat til Michelin Pilot Sport og jeg merket egentlig ingen forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med dekkstøy? Har vært veldig fornøyd med Continental-dekkene på min gamle BMW ift. runflatene som fulgte med da den var ny (2006).

 

Continental var veldig myke og varte ikke så lenge som ønsket, men var veldig stille, selv på grov asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...