Gå til innhold

Min lille F22 220D MPPK


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Etter å ha solgt min forrige (E82 120D) og vært uten BMW en stund, så er jeg tilbake!

 

Denne gangen i en 2-serie. Estorilblå M-sport med en god del utstyr. Har også byttet til "performance 624 M" hjulene i polert alu.

 

Godt utstyrt 220d Med navi proff, Harman/Kardon, Sportsautomat, variabel sportsstyring, el. seter og en del annet snacks.

 

Planer for bilen:

  • Sorte griller (i bestilling)

 

Mulige planer på sikt:

  • Dobbel eksos av noe slag

 

 

post-49421-0-47984000-1405938650_thumb.j

post-49421-0-90582400-1405938670_thumb.j

post-49421-0-08341700-1405938680_thumb.j

post-49421-0-25984100-1405938690_thumb.j

post-49421-0-29881500-1405938734_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil i dag hadde jeg aldri sett en 2-serie bortsett fra på bilder. Det var en som stoppet for å krysse veien bak meg, så jeg fikk en ganske god titt, og den var nydelig!

Da jeg kjøpte min 120d fantes ikke 2-serien ennå, og det finnes ingen F20 120i. Avgiftsspranget opp til 125i var for stort og jeg ville ikke ha en 118i, så 120d ble det eneste aktuelle alternativet for meg. Vurderte du på noe tidspunkt å heller gå for 220i? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil i dag hadde jeg aldri sett en 2-serie bortsett fra på bilder. Det var en som stoppet for å krysse veien bak meg, så jeg fikk en ganske god titt, og den var nydelig!

Da jeg kjøpte min 120d fantes ikke 2-serien ennå, og det finnes ingen F20 120i. Avgiftsspranget opp til 125i var for stort og jeg ville ikke ha en 118i, så 120d ble det eneste aktuelle alternativet for meg. Vurderte du på noe tidspunkt å heller gå for 220i? 

 

Ja, kjenner til det. Spranget er ganske digert avgiftsmessig opp til 25i/28i motoren.. :-(

 

Jeg vurderte 220i, og var litt frem og tilbake. Men så kom vi over denne bilen demokjørt i Tyskland, og det er vanskelig å finne så godt utstyrte biler til en god pris, så da slo jeg til. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ay, dette kan være av interesse for flere. Fint om det som ikke er alt for hemmelig skrives i tråden i stedet for på PM.

 

Jeg hadde egentlig planer om å skaffe PPK mens jeg var på kjøretur i Tyskland for et par uker siden, men hverken BMW Hamburg eller Munchen svarte på henvendelsene mine som jeg sendte flere måneder i forveien. Det skal visstnok være litt mer komplisert for oss som har kun 163 hk, så det var kanskje derfor de ikke svarte. I det som jeg tror er ment som et internt nyhetsbrev, skrives det at dersom bilen har SA code 843 (Power reduction) så må det opprettes en PUMA-sak rett etter at PPK er bestilt. Jeg aner ikke hva dette innebærer, men jeg forstår at det kreves noe mer programmering.

 

Hvis bilen til Stratos er demokjørt i Tyskland, da regner jeg med at den hadde 184 hk fra før. Han slapp i så fall ekstraarbeidet som eventuelt medfølger når PPK skal installeres på de nedtrimmede motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre hva du betalte for det og hvem som utførte jobben? :smile: Har lyst på sånn til min også!

Send gjerne en PM! :)

 

Utført hos BMW forhandler. Betalte litt i overkant av €1200. Fikk i utgangspunktet pris på €1500, så ble litt billigere (det har jeg til gode å oppleve i Norge..)

Bør nok gjøre det på merkeverksted ettersom det er koding og ny software etc. som må inn..

 

 

Kan du si noe om hvordan bilen ble med MPPK? Og hadde du 163hk eller 184hk i utgangspunktet?

 

Hadde 184 :smile:

 

Tja, litt vanskelig å beskrive men synes den ble mer brutal/sportslig. Har sikkert noe å gjøre med ekstra Nm hele veien.. 

Synes den dro pent i gang før (draget kom jevnt), nå røsker den litt mer i gang. (hvis man vil). 

 

Her er en illustrasjon, momentet kommer på samme turtall, med kurven blir "brattere" ettersom det er mer moment. 

 

graph_white.jpg

Det er mer effekt over hele turtallsregisteret, så den føles også litt kvikkere hele veien.

Jeg kjørte den ikke noe særlig på "høyt" turtall (3500+) før montering så jeg har ikke så mye å sammenlikne med i toppen.

 

Absolutt verdt pengene synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ay, dette kan være av interesse for flere. Fint om det som ikke er alt for hemmelig skrives i tråden i stedet for på PM.

 

Jeg hadde egentlig planer om å skaffe PPK mens jeg var på kjøretur i Tyskland for et par uker siden, men hverken BMW Hamburg eller Munchen svarte på henvendelsene mine som jeg sendte flere måneder i forveien. Det skal visstnok være litt mer komplisert for oss som har kun 163 hk, så det var kanskje derfor de ikke svarte. I det som jeg tror er ment som et internt nyhetsbrev, skrives det at dersom bilen har SA code 843 (Power reduction) så må det opprettes en PUMA-sak rett etter at PPK er bestilt. Jeg aner ikke hva dette innebærer, men jeg forstår at det kreves noe mer programmering.

 

Hvis bilen til Stratos er demokjørt i Tyskland, da regner jeg med at den hadde 184 hk fra før. Han slapp i så fall ekstraarbeidet som eventuelt medfølger når PPK skal installeres på de nedtrimmede motorene.

 

Skal svare så godt jeg kan. :-) 

 

Jeg kom også over den saken om SA843 i min research før jeg slo til. Men slik jeg forstod det er det bare litt ekstra jobb.

(om enn ekstra god verdi for de som har 163Hk)

 

Kan nevne at når du får powerkitt, så bytter de hele motorstyrings-boksen/kretskortet. Den nye man får er programmert til bilens VIN, så det er ikke mulig å overføre den til andre etc. Det medfører at det kan være litt vanskelig å få bestilt i Tyskland, ettersom de må bestille delene, og ikke kan bruke disse til noe dersom du ikke dukker opp og betaler.. 

 

Jeg hadde kommunikasjon med BMW Niederlassung Bremen (en filial av BMW N. Hannover) i forkant. De var veldig serviceinnstilte og vennlige.Det er litt kompliser noen ganger å finne noen som kan Engelsk, og jeg klarte meg ikke med mail, jeg måtte ha litt kontakt på telefon også. Men med litt velvilje fra begge parter ble vi enige. :-)

 

De måtte også kode "Sport display'ene" så de har skala som går litt høyere, lurer på om de la inn ny software i hele bilen. Var iallefall masse options som var resatt når jeg fikk den tilbake. (men langt fra alt) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulige planer på sikt:

  • Dobbel eksos av noe slag

Har du tenkt på om du vil ha dobbel på venstre side, enkle på begge sider eller doble på begge sider? Jeg har veldig lyst på enkle rør på begge sider, slik som på M135i og M235i. Planen min var å ta fronten på bilen min denne sommeren, og baken neste sommer. Nå vet jeg ikke om jeg klarer å vente så lenge.

 

Denne løsningen fra Supersprint frister veldig.

 

supersprint.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...