Gå til innhold

Chiptuning

Stene89
 Share

Anbefalte innlegg

Naturligvis. Det var ikke ment som "klaging" fra meg, mer for å prøve å vekke liv i kritikeren hos kunden. Ikke den kritikeren som vil krangle, men den som tar seg litt tid til å vurdere hva han ønsker å få utav det nye kjøpet. 

Det later til at utviklingen med motorstyring har resultert i at sluttbruker har liten eller ingen mulighet til å gjøre seg en reell oppfatning av hva man har kjøpt, siden produktet er "skjult". Og når jeg begynte med dette selv ble jeg mildt sagt sjokkert over hvilke tilstander som regjerer i dette markedet. Jeg skal ikke nevne navn (for det liker jeg ikke), men om dere hadde sett med egne øyne og litt veiledning hva det faktisk er som går inn i de fleste biler tror jeg dere hadde stått igjen med vantro. For ikke å snakke om alt det rælet leverandørene lirer av seg av salgsargument, mye av det er jo faktisk direkte løgn, og da er man farlig nær ei grense som heter svindel. Ofte vet dog ikke selgeren bedre selv, da det er svært få som faktisk lager software selv. De får den fra "en markedledende leverandør fra xx land". 

Samtidig så tenker jeg litt på forbrukeren. Vi har montert steg 3 og 4 på flere biler jeg vil betegne som kostbare (biler med en bruktpris på langt over en halv million faller i den kategorien for min del). Mine kunder er dog ofte svært kvalitetsbevisste, og jeg sørger for å vise dem deler av hva vi gjør, og hvorfor, uten salgs replikkene. De som tar kontakt, og ender med ikke å handle, velger ofte leverandør basert på omtrent hundrelapper. På biler til flere hundretusen?? Siden jeg er i andre enden, og lager trim satsene er dette for meg helt uforståelig. Missforstå meg riktig, jeg tar det ikke tungt at noen velger andre leverandører. Vi er bare en liten aktør. Det er grunnlaget for valg av leverandør (uavhengig av hvilken leverandør vi prater om) som skremmer meg litt. 

Flere selger i dag OBD tuning til 3-4 tusen kroner, ink mva. La oss ta 4k som et eksempel, men husk det finnes flere som selger en del billigere. Det blir 3200,- før mva. Av dette skal selgeren tjene sine penger på innsats lagt ned i salg og etterarbeid (fort en time ++). Han skal også tjene penger på selve jobben, som fort tar forhandleren alt i fra 1 - 3 timer på en relativt grunnleggende mapping. Han skal ha betalt også for dette. Videre skal han betale ned og ha "return on investment" på OBD utstyret han bruker, altifra ca 15k til 30-40k for forhandler utstyr, + årlige lisensavgifter. 2-5 timer som skal betales, som et absolutt minimum. Videre kjøpes softwaren i noen tilfeller av en norsk "distributør", som naturligvis også skal tjene sitt. Da ser dere at den softwaren som går inn i bilen ikke har kosta mye penger... 

Faktisk, realiteten er at software ofte koster et sted mellom 40-120 eur. Den tar fort litt tid å lage, selv om du har oppsettet fra før. Jeg bruker alt ifra en liten time på en helt enkel sak, til nå nylig 8 + 2 timer på kalibrering av en steg 4 motor. Dette er altså når utviklinga allerede er gjort, du skal kun tilpasse den spesifikke applikasjonen og evt gjøre små justeringer ift hvilken turbo som nyttes. Notat, jeg vet at flere trimmere lager filer på 10minutt... det sier jo litt det også da. Selv om alt er ctrl+c og ctrl+v så er det begrensa hvor fort du kan trykke før tastaturet blir varmt. 

Så, 40 -120 eur, dette skal dekke utstyret til mapperen (fort 20-40k i software, 40 - 90k i hardware, + lisenser), arbeidstiden han bruker... og... "utvikling"? Tror folk virkelig på dette? Det henger jo ikke på greip. (!!)

Og jeg kan ikke fatte at folk er villig til å dytte slikt inn i motoren sin, på "god bilen", eller "bruks bilen" som gjerne skal fungere. 

Så hva er det jeg prøver å si, at dyr software er bra software? Nei, og det er viktig å ha i bakhodet. Men billig software "kan umulig være bra" med mindre a) den er stjælt eller delvis kopiert fra noen som kan det de driver med eller b ) er en eller annen entusiast som har brukt flere år omtrent på å trimme sin egen bil og dermed lærte seg å mappe, og ikke gjorde dette for å leve av det.

Nå skal det sies, i tilfelle noen "smarte" med erfaring fra Winols etc vil korrigere meg, at dersom softwaren er helt lik, finnes det funksjoner for bare å "legge over" mod fila. Men dette skjer relativt sjeldent på bmw i forhold til VAG eks, da bmw har sine egne sære oppdateringsversjoner, utenom den vanlige "oppdateringsversjon", så du får sinsykt mange subversjoner av programvaren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekkeste måten å være litt kritisk på er å spørre tuneren om hva som gjøres i programvaren, f.eks ifbm fjerning av EGR\DPF.

Visst de kan dette selv, så greier de greit å gi ett kort svar. Dog får du ett "eeeeehhhhh" svar tilbake som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å kuppe tråden, men hva er det som gjør at slike chippa biler soter mye ved gasspådrag? Er så harry. :P

Er det dårlig optimalisering av chippen eller er det kombinasjon av ting?

Les igjennom dieseltråden til TRF, så vil du få en bedre forståelse av hvordan en diesel fungerer.

http://bimmers.no/topic/683719-bmw-dieselmotorer/

Men kort fortalt, en chipet\omprogrammert bil trenger ikke sote nevneverdig mer en originalt, såfremt det er gjort ordentlig. Mrk, med enkelte unntak som fjernet DPF, mye effektuttak m.fl

Soting kan også henge sammen med at det faktisk er noe galt med motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah.. takk.. Da var det vel egentlig som jeg trodde at det var en kombinasjon av ting som dårlig optimalisert chip, fjernet DPF og høyt effektuttak.

Vel, disse jeg har sett sote er nok stort sett på grunn av sloppy trimming enn at det var noe galt med de. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke kuppet tråden, det er jo noe jeg også egentlig lurte på. Så takk som dro det frem! Men jeg revurderer hele greia, da det virker som mye mas om jeg skal ha bilen tilbake til orginal igjen. Med tanke på DPF som fjernes osv. Men det virker som TRF har peiling, så om jeg vurderer det og lurer på noe som vil jeg nok ta kontakt med disse gutta.

Men nå sitter det Power Reduction i min bil, noe jeg er litt forbannet over, men det er nok ikke nevneverdig mye mer effekt i 163 hester'n sies det hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en bekjent av meg som drev med chiptuning for en stund tilbake. Men flere av bilene som rullet ut der sota voldsomt og til tider MYE fusking(etter hva jeg har hørt i ettertid). Så det kan virke som at det er tuneren det står på. Om han faktisk er kyndig nok til å gjøre dette eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men en trenger vel ikke å fjerne DPF med annet en skal hente ut mye effekt?

Slik jeg har forstått det, det lille jeg har lest om saken, så er det jo ikke noe problem å hente ut f.eks 23/25d type effekt ut av 20d uten å måtte fikle med DPF.

Dog det kan jo være greit med litt større bremser foran om det er noen forskjell der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man trenger ikke å fjerne, men om jeg forsto riktig så kan det lønne seg. Man får mer effekt, samt at man slipper at det tetter seg. Det er ikke SIKKERT det tetter seg, men sjansen er større. Men det kan godt være jeg missforsto. Jeg er ikke kyndig person så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makes sense egentlig. Mer effekt, jo større sjanse for at det tetter seg. Men hvordan er dette når en holder seg innenfor effektområdet til eksistrende modeller?

Eller er filteret forskjellig også avhengig av motorstørrelse og effekt?

Men jeg er jo enig med deg i at det kan jo bli mye styr om en fjerner DPF og slikt. Får vel problemer under EU-kontrollen regner jeg med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...