Gå til innhold

530Dat E39, 350Hp@700Nm TRF steg 4


Hpi
 Share

Anbefalte innlegg

En m5 diff kan man jo lett skofte lammeller i eller oppgradere med flere slik jeg har i 210 diffen min. Jeg hadde nok for letthet skyld satt inn en innsats i org huset. Så lenge du har automat holder nok det lenge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja satser på at det fungerer bra, Innmaten fra en m5 diff blir montert i et originalt 530D diffhus så det skal være plug and play på bilen både med stikkakslinger og mellomaksel.

 

Grepet var  stort sett greit med sommerdekk men med vinterdekk så er det veldig mye slipp. Jeg må kjøre med "egg under gasspedalen"  ellers lyser antispinn stort sett hele tiden og bilen kutter motoreffekt så det blir håpløst å akselerere. Den spinner ihvertfall opp til 150 km/t og med kasse i lock up.  

 

Han jeg kjøpte bilen av hadde en Hartge tuna E60 535Da og husket han sa at den bilen var helt håpløs med piggdekk,  nå skjønner jeg hva han mente :smile:

Endret av Hpi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt moro og lese diff innlegga :D

Men når du sier plug and play, vil det si og ta ut inmaten fra m5 diffen og pakke dette inn i 530 diffen uten store modifikasjoner? :)

Men sånn hvis du skal bytte lameller osv, er det ikke da nesten billigere å kjøpe quife diff?

Så lengst du ikke har fått tak i en billig m5 diff selvfølgelig :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du var jo innpå dette med brems tidligere og du fikk rett ja :-) 

 

Med plug and play så får jeg en M5 diff som er ferdig bygget i et diffhus som passer på min bil, da med stikkakslinger og inngående aksling som passer til min bil. Da blir det ned med det originale diffhuset og opp med det "nye"   Krever ingen modifisering av akslinger så det er en enkel jobb. 

 

Dette koster omtrent det samme som Quaife torsen men Quaife må jo bygges inn i diffhuset i tillegg, det slipper jeg nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Her går det for tiden i Toyota Corolla :-)  Bmw`en står parkert i garasjen.  

 

Den begynte for noen uker siden å gå periodevis på 5 sylindre. For å få dette bort så måtte jeg stoppe bilen noen minutter så kunne jeg kjøre videre. Dette ble verre og verre til jeg da valgte å parkere bilen.  Er ikke sikker på hva som gjør dette men den mister sannsynligvis kompresjon på sylinder 1 pga at eksosventil blir stående åpen. 

 

Hva som gjør dette er ukjent men det kan være at selve ventilen henger, en løfter eller ei knekt fjør.  Har også vært i dialog med 2 andre som har opplevd det samme. 

Det kan se ut til å være et sammensatt problem for det viser seg at ventilfjørene mister endel spenn når disse motorene har gått langt typisk 300.000km +

 

Hva som har skjedd hos meg vet jeg ikke før jeg tar av toppen. Blir litt forskning nå i samarbeid med TRF så han har en M57 topp til overhaling + enkelte forbedringer i forhold til original topp så får vi se hvordan det blir.  Vi snakker hardere ventilfjærer og muligens noe porting i tillegg til montering med Arp studs. 

 

Har testet dyser men de feiler "dessverre" ingenting så alt tyder på at feilen ligger i toppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig kult prosjekt! Liker at du tar den helt ut, og dykker ned i detaljene.

Du må ha fått veldig mye effekt for pengene, sammenlignet med å kjøpe tilsvarende ytelse originalt.

Håper du får den på veien snart igjen, det er Toyotaen som bør stå i garasjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Ja er veldig fornølyd med resultatet, Kommer nok noe godt ut av dette også selv om det aldri passer at en bil begynner å krangle :-) 

 

Har vært en veldig lærerik prosess og jeg har fått skifta mye deler underveis som har vist seg å være svake ledd eller på veil til å bli utslitt. Så bilen fremstår som teknisk veldig bra nå på tross av sin alder og kjørelengde.  2000 modell, 320.000km 

Liker bilen veldig godt så jeg satser på at den lever noen år til. Som du sier så koster det veldig mye å få disse ytelsene originalt. 

 

Toyotaen jeg kjører rundt i er en 1993 modell så det er ikke akkurat årets modell men starter hver dag. Det er vel så enkelt bygget at det ikke er så mye som kan gå galt :-)  Men det slo meg idag når jeg lukket døra at det var akkurat som den var laget av papp. Så tynn og lett at det er skremmende. Lurer på hvordan denne hadde kommet ut av en kollisjonstest idag hehe, håper jeg slipper å få en annen bil i siden for den døra stopper ingenting :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...