Halvor93 Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Hei, har akkurat fått meg en 2004-modell BMW E46 316 Touring.Forrige eier visste lite om bilen, annet enn at den brukte noe rundt en halv liter olje på mellom 100 - 150 mil.Det er ikke noen synlige oljelekkasjer. Og det kommer veldig mye røyk ut fra eksosrøret når jeg gir litt gass, eller når jeg kjører i oppoverbakke, det er når motoren får mye bensin at det oppstår. Noen som har noen forslag om hva det kan være? Og hva som burde bli gjort for å få fikset opp i det oljeforbruket og all den eksosrøyken? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Er røyken hvit? og det kommer mye røyk når du starter bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor93 Skrevet Oktober 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2014 røyken er ikke helt hvit, mer grå-aktig.Kommer ikke mye røyk når jeg starter, tilfellet er kun når jeg gasser på eller når den bremser på motoren i nedoverbakke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Har du sjekket olja di? Noe som kan likne på milkshake eller majones på lokket eller peilepinnen. Sliter du med temperaturen på bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor93 Skrevet Oktober 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2014 Ikkenoe som kan likne på milkshake eller majones, ser helt vanlig utSliter heller ikke med temperaturen på bilenKan det være ventil-tettingen? Eventuelt gammel olje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Kan være gammel olje. Lenge siden oljeskift? Har ikke stor nok kompetanse til å svare deg på ventil tettninger dessverre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor93 Skrevet Oktober 11, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 11, 2014 Vet ikke når det ble skiftet olje sist. Har akkurat kjøpt den og hentet den igår. Den er grei, takk for hjelpa ellers, setter pris på forslagene! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Slavearbeider'n Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Prøv med oljeskift og ta det der i fra. Burde bli bedre med ett skift. Om det ikke blir noe bedring så kan det hende det er ventiltetningene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bmwmann24 Skrevet Oktober 11, 2014 Share Skrevet Oktober 11, 2014 Om ventiltetningene dine gåene, så vil olje forbrenne og komme ut eksos, dette lager blå/grå røyk. Symptomet ditt minner om det, eller stempelringer. Da kommer oljen inn fra bunnen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvor93 Skrevet Oktober 12, 2014 Forfatter Share Skrevet Oktober 12, 2014 Lest litt på det med ventiltetning og stempelringer.Noe av symptomene folk har skrevet om er ganske likt, som feks. den å la motoren bremse på giret ned en bakke og så gi gass, da kommer det sånn blå/grå røyk Men det står ikke noe om hvor dyrt det er å fikse opp i det? Jeg har ikke lyst til å begynne å skru på dette selv og tenker å sende det til verkstedVet dere noe om ca pris det ville komme på å sende på verksted med komp.-sjekk eller lekkasje-test ( hva anbefaler dere ? ) og eventuelt å fikse opp i ventiltetning eller stempelring? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
lierbimmer Skrevet Oktober 12, 2014 Share Skrevet Oktober 12, 2014 ville sjekket kompresjon. ut med coiler og plugger og teste med en slik. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aquarius Skrevet Oktober 12, 2014 Share Skrevet Oktober 12, 2014 Forrige eier visste lite om bilen, annet enn at den brukte noe rundt en halv liter olje på mellom 100 - 150 mil. Sier vel sitt.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stawky Skrevet Oktober 14, 2014 Share Skrevet Oktober 14, 2014 Forrige eier visste lite om bilen, annet enn at den brukte noe rundt en halv liter olje på mellom 100 - 150 mil. Sier vel sitt.... Disse motorene er dokumentert fra BMW med oljeforbrukt opp til 1L per 1000km, så det trenger ikke være noe unormalt. Ganske normalt med høyt oljeforbruk på disse motorene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mattae Skrevet Oktober 14, 2014 Share Skrevet Oktober 14, 2014 Tror de sier det forbruket er godkjent på alle motorene. Samme sier Audi osv og Er vell N46 motoren dette her, samme som jeg hadde i min e90 320i. Snakket med BMW ang oljeforbruk på denne og de mente det var normalt. Var vell nokså likt ditt forbruk. Måtte vell fylle hver 2-3 uke elns. Min røyket dog ikke særlig og var gått 200 000km De er vertfall kjent for å bruke mye olje disse motorene, drittmotorer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Oktober 14, 2014 Share Skrevet Oktober 14, 2014 Tror de sier det forbruket er godkjent på alle motorene. Samme sier Audi osv og Er vell N46 motoren dette her, samme som jeg hadde i min e90 320i. Snakket med BMW ang oljeforbruk på denne og de mente det var normalt. Var vell nokså likt ditt forbruk. Måtte vell fylle hver 2-3 uke elns. Min røyket dog ikke særlig og var gått 200 000km De er vertfall kjent for å bruke mye olje disse motorene, drittmotorer Det er ikke samme motoren... Prøv med oljeskift i første omgang, og styr unna disse longlife oljene som er tynt som piss. Fyll Castrol Edge\Magnatec 0w-40 evnt 5w-40. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå