Gå til innhold

E46 oljeforbruk og røyk


Halvor93
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har akkurat fått meg en 2004-modell BMW E46 316 Touring.
Forrige eier visste lite om bilen, annet enn at den brukte noe rundt en halv liter olje på mellom 100 - 150 mil.
Det er ikke noen synlige oljelekkasjer. 
Og det kommer veldig mye røyk ut fra eksosrøret når jeg gir litt gass, eller når jeg kjører i oppoverbakke, det er når motoren får mye bensin at det oppstår. 

Noen som har noen forslag om hva det kan være? Og hva som burde bli gjort for å få fikset opp i det oljeforbruket og all den eksosrøyken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest litt på det med ventiltetning og stempelringer.
Noe av symptomene folk har skrevet om er ganske likt, som feks. den å la motoren bremse på giret ned en bakke og så gi gass, da kommer det sånn blå/grå røyk 

Men det står ikke noe om hvor dyrt det er å fikse opp i det? Jeg har ikke lyst til å begynne å skru på dette selv og tenker å sende det til verksted

Vet dere noe om ca pris det ville komme på å sende på verksted med komp.-sjekk eller lekkasje-test ( hva anbefaler dere ? ) og eventuelt å fikse opp i ventiltetning eller stempelring? 



 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige eier visste lite om bilen, annet enn at den brukte noe rundt en halv liter olje på mellom 100 - 150 mil.

 

Sier vel sitt....

 

Disse motorene er dokumentert fra BMW med oljeforbrukt opp til 1L per 1000km, så det trenger ikke være noe unormalt.

Ganske normalt med høyt oljeforbruk på disse motorene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de sier det forbruket er godkjent på alle motorene. Samme sier Audi osv og

 

Er vell N46 motoren dette her, samme som jeg hadde i min e90 320i. 

 

Snakket med BMW ang oljeforbruk på denne og de mente det var normalt. Var vell nokså likt ditt forbruk. Måtte vell fylle hver 2-3 uke elns.

Min røyket dog ikke særlig og var gått 200 000km

 

De er vertfall kjent for å bruke mye olje disse motorene, drittmotorer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de sier det forbruket er godkjent på alle motorene. Samme sier Audi osv og

 

Er vell N46 motoren dette her, samme som jeg hadde i min e90 320i. 

 

Snakket med BMW ang oljeforbruk på denne og de mente det var normalt. Var vell nokså likt ditt forbruk. Måtte vell fylle hver 2-3 uke elns.

Min røyket dog ikke særlig og var gått 200 000km

 

De er vertfall kjent for å bruke mye olje disse motorene, drittmotorer :P

Det er ikke samme motoren...

Prøv med oljeskift i første omgang, og styr unna disse longlife oljene som er tynt som piss. Fyll Castrol Edge\Magnatec 0w-40 evnt 5w-40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...