Gå til innhold

"Ødelegge" kjøreegenskaper, e36 m3


Skulebollen
 Share

Anbefalte innlegg

Hei! Har en e36 m3 som nylig er tatt hjulstillingskontroll på. Så da er jo alt innenfor grønne tall. Knall og kjøre :P

Men nå har jeg begynt og sikle veldig etter hjul med litt bredde på.. Det jeg tenker på er og få på mer camber bak, hvordan vil dette påvirke kjøreegenskapene? Kunne godt tenkt meg og brukt bilen litt på bane osv. Da med originalhjul. Men om man justere camber bak til max av hva di originale justeringene tillater.. Vil dette i stor grad vere merkende på kjøreegenskaper for den vanlige mann i gata? Forstår godt det ikke er optimalt.. Men er det faktisk stor forskjell?

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompiss av meg har 996 GT2, den har endel camber fra fabrikk som gjør at dekk bør være varme osv. 

 

Så forbi drammen i piskende regnvær i 100 så skjedde dette uten forsvarsel eller sjans for å hente seg inn.

Insta-snurr! rep på over 300.000...

 

Nå er kanskje ikke 911 den mest stabile konstruksjonen i utgangspunktet, men vær klar over at om du tukler med camber og fabrikksinnstillinger så kan det få uante og ofte uheldige konsekvenser. Fabrikkene bruker millarder på utvikling og testing, det å tro at Ronnys senk A/S har mer peiling er å tro på julenissen. 

 

k4ZO9Il.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nåja, nå er det forskjell på å "barbere seg å kutte av seg huet da" ( å den porscha kan jo fint ha fått vannplaning da den veier like mye som en hamsterbæsj over framakselen, ergo vannplaning er lett og få, å spesielt hvis sjåfør prøver og overkorrigere litt ,da går det fort til helvette, jeg har kjørt mye med veldig mye camper, og mye fort i all slags vær, aldri hatt noe og klage på)

 

tror ikke det er camberen som kan ødelegge for deg, da skal du ha noe jævlig med camber   , men derimot hvis du har sykt breie hjul bak, det kan du faktisk merke veldig godt, spesielt på en litt slitt vei i form av veispor, så bakhjulskantene blir gående og "ri" på slitebanen i veien

Endret av stig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke redd for og kjøre av veien, har aldri hatt en bil med smale hjul og riktige hjulvinkler :P Jeg tenker kun hvordan den vil oppføre seg på bane med mer camber enn fabrikkinnstillinger.. Blir ikke bredere bakhjul enn originalt :) Men lavere ET.. Selvsagt er det ikke like optimalt osv. Men lurer på om det er noe som den vanlige mann i gata merker noe til ved aktiv kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å late som om jeg har peil, for det har jeg ikke. Men for meg høres det naturlig ut at det blir mindre veigrep når 10 kontra 95% av dekkoverflaten har kontakt med underlaget. (Har kjørt Endel camber, på et par forskjellige biler og det er nå min erfaring at det slipper fortere).

Angående et, ville jeg tro den ble mer retningsstabil med hjula lenger ut, men dårligere svingradius.

Er jo heller ikke bare å pælme på coilovers og andre racing parts og gå i tro om at dette ikke påvirker bilens optimale og originale konstruksjon for gatekjøring. Du må vel nesten ta valget mellom rundetid/vs komfort og dagligdagse kjøreegenskaper. Alt som er racing er ikke nødvendigvis bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å late som om jeg har peil, for det har jeg ikke. Men for meg høres det naturlig ut at det blir mindre veigrep når 10 kontra 95% av dekkoverflaten har kontakt med underlaget. (Har kjørt Endel camber, på et par forskjellige biler og det er nå min erfaring at det slipper fortere).

Angående et, ville jeg tro den ble mer retningsstabil med hjula lenger ut, men dårligere svingradius.

Er jo heller ikke bare å pælme på coilovers og andre racing parts og gå i tro om at dette ikke påvirker bilens optimale og originale konstruksjon for gatekjøring. Du må vel nesten ta valget mellom rundetid/vs komfort og dagligdagse kjøreegenskaper. Alt som er racing er ikke nødvendigvis bedre.

Mulig jeg husker feil nå, men svingradiusen blir vel ikke påvirket i det hele tatt, den er vel basert på akkermannsvinkelen som igjen går på forhjul kontra senter av bakaksel mener jeg å huske :-P (off brings back bad memories fra fagprøven,hehe )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Største problemet med mye negativ camber er dekk utgifter,

Har ikke målt på min men innsia av dekket er nede på stria mens det enda er bra mønster på yttersida av dekket.

Jeg har bare senka forresten, får ganske bra camber om man går lavt nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenkte du på da? Har aldri hatt skamsenka bil med monsterhjul men det er nettopp pga det. Hjulene slites helt vilt på innsiden og du vil kunne måtte bytte hjul hvert år. Kjøreegenskapene ødelegges av at ikke hele dekkflaten har kontakt med bakken men nettopp "bare" innsiden og dette med foringer har jeg lest mye om, men det er sikkert noen her som har erfaringer om hvor ille eller bra det faktisk er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekkslitasje overlever jeg ;) Eneste jeg tenker på og bryr meg om, er om det er stor merkbar forskjell for en vanlig sjåfør på kjøreegenskapene på bilen.. Ved og f.eks justere di originale camberjusteringene på maks.

Da jeg kunne tenkt meg og kjørt litt på bane med bilen, da med originale hjul. Men kjedelig og ta hjulstilling hver gang man skal gjøre det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du kommer til å merke det noe særlig med mindre du har vært mye på bane før. Det jeg merker mest er at bilen retter seg lettere opp igjen etter sving. 

 

Jeg har kjørt mange biler med negativ camber og det som er viktig er å få spissingen riktig. Han jeg tar hjulstilling hos pleier å justere inn 0.10 grader foran og 0.20 bak. Altså, 5 miutt per hjul foran og 10 minutt bak per hjul. 

 

Har kjørt 10.000 med de dekkene nå og slitasjen er minimal på innsiden kontra utsiden. Det skiller kanskje en millimeter. Dette er altså på E92'en med luft ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...