Skulebollen Skrevet November 30, 2014 Share Skrevet November 30, 2014 (endret) Hei! Har en e36 m3 som nylig er tatt hjulstillingskontroll på. Så da er jo alt innenfor grønne tall. Knall og kjøre Men nå har jeg begynt og sikle veldig etter hjul med litt bredde på.. Det jeg tenker på er og få på mer camber bak, hvordan vil dette påvirke kjøreegenskapene? Kunne godt tenkt meg og brukt bilen litt på bane osv. Da med originalhjul. Men om man justere camber bak til max av hva di originale justeringene tillater.. Vil dette i stor grad vere merkende på kjøreegenskaper for den vanlige mann i gata? Forstår godt det ikke er optimalt.. Men er det faktisk stor forskjell? Endret November 30, 2014 av Skulebollen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Merrushe Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 En kompiss av meg har 996 GT2, den har endel camber fra fabrikk som gjør at dekk bør være varme osv. Så forbi drammen i piskende regnvær i 100 så skjedde dette uten forsvarsel eller sjans for å hente seg inn. Insta-snurr! rep på over 300.000... Nå er kanskje ikke 911 den mest stabile konstruksjonen i utgangspunktet, men vær klar over at om du tukler med camber og fabrikksinnstillinger så kan det få uante og ofte uheldige konsekvenser. Fabrikkene bruker millarder på utvikling og testing, det å tro at Ronnys senk A/S har mer peiling er å tro på julenissen. SweetBMW og Popza reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 (endret) nåja, nå er det forskjell på å "barbere seg å kutte av seg huet da" ( å den porscha kan jo fint ha fått vannplaning da den veier like mye som en hamsterbæsj over framakselen, ergo vannplaning er lett og få, å spesielt hvis sjåfør prøver og overkorrigere litt ,da går det fort til helvette, jeg har kjørt mye med veldig mye camper, og mye fort i all slags vær, aldri hatt noe og klage på) tror ikke det er camberen som kan ødelegge for deg, da skal du ha noe jævlig med camber , men derimot hvis du har sykt breie hjul bak, det kan du faktisk merke veldig godt, spesielt på en litt slitt vei i form av veispor, så bakhjulskantene blir gående og "ri" på slitebanen i veien Endret Desember 1, 2014 av stig. Merrushe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2014 Er ikke redd for og kjøre av veien, har aldri hatt en bil med smale hjul og riktige hjulvinkler Jeg tenker kun hvordan den vil oppføre seg på bane med mer camber enn fabrikkinnstillinger.. Blir ikke bredere bakhjul enn originalt Men lavere ET.. Selvsagt er det ikke like optimalt osv. Men lurer på om det er noe som den vanlige mann i gata merker noe til ved aktiv kjøring Merrushe reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Desember 1, 2014 Share Skrevet Desember 1, 2014 lavere et for og få felgen lengere uut i hjulbuen ? spørs jo hvor mye det er snakk om, men helt ætlig så trur jeg ikke du kommer til og merke mye forskjell vertfall, ikke på plant og fint underlag Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 1, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 1, 2014 Lavere et for og få felgen lenger ut ja. Tenker ikke på om bilen sporer osv. Men om det ødelegger grepet til bakdekkene, om det er spes. merkbart.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders92 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Ikke for å late som om jeg har peil, for det har jeg ikke. Men for meg høres det naturlig ut at det blir mindre veigrep når 10 kontra 95% av dekkoverflaten har kontakt med underlaget. (Har kjørt Endel camber, på et par forskjellige biler og det er nå min erfaring at det slipper fortere). Angående et, ville jeg tro den ble mer retningsstabil med hjula lenger ut, men dårligere svingradius. Er jo heller ikke bare å pælme på coilovers og andre racing parts og gå i tro om at dette ikke påvirker bilens optimale og originale konstruksjon for gatekjøring. Du må vel nesten ta valget mellom rundetid/vs komfort og dagligdagse kjøreegenskaper. Alt som er racing er ikke nødvendigvis bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Ikke for å late som om jeg har peil, for det har jeg ikke. Men for meg høres det naturlig ut at det blir mindre veigrep når 10 kontra 95% av dekkoverflaten har kontakt med underlaget. (Har kjørt Endel camber, på et par forskjellige biler og det er nå min erfaring at det slipper fortere). Angående et, ville jeg tro den ble mer retningsstabil med hjula lenger ut, men dårligere svingradius. Er jo heller ikke bare å pælme på coilovers og andre racing parts og gå i tro om at dette ikke påvirker bilens optimale og originale konstruksjon for gatekjøring. Du må vel nesten ta valget mellom rundetid/vs komfort og dagligdagse kjøreegenskaper. Alt som er racing er ikke nødvendigvis bedre. Mulig jeg husker feil nå, men svingradiusen blir vel ikke påvirket i det hele tatt, den er vel basert på akkermannsvinkelen som igjen går på forhjul kontra senter av bakaksel mener jeg å huske (off brings back bad memories fra fagprøven,hehe ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders92 Skrevet Desember 3, 2014 Share Skrevet Desember 3, 2014 Jeg har ikke noe fagprøve, var bare synsing. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DStraX Skrevet Desember 6, 2014 Share Skrevet Desember 6, 2014 Største problemet med mye negativ camber er dekk utgifter, Har ikke målt på min men innsia av dekket er nede på stria mens det enda er bra mønster på yttersida av dekket. Jeg har bare senka forresten, får ganske bra camber om man går lavt nok Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 6, 2014 Share Skrevet Desember 6, 2014 Du ødelegger både dekk, kjøreegenskaper og sliter foringer. Eneste positive er at det ser bedre ut... SweetBMW reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 6, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 6, 2014 ja du vet det er stor merkbar forskjell på dette ? Siden du skriver her i tråden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
316 Skrevet Desember 7, 2014 Share Skrevet Desember 7, 2014 Hva tenkte du på da? Har aldri hatt skamsenka bil med monsterhjul men det er nettopp pga det. Hjulene slites helt vilt på innsiden og du vil kunne måtte bytte hjul hvert år. Kjøreegenskapene ødelegges av at ikke hele dekkflaten har kontakt med bakken men nettopp "bare" innsiden og dette med foringer har jeg lest mye om, men det er sikkert noen her som har erfaringer om hvor ille eller bra det faktisk er. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skulebollen Skrevet Desember 7, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 7, 2014 Dekkslitasje overlever jeg Eneste jeg tenker på og bryr meg om, er om det er stor merkbar forskjell for en vanlig sjåfør på kjøreegenskapene på bilen.. Ved og f.eks justere di originale camberjusteringene på maks. Da jeg kunne tenkt meg og kjørt litt på bane med bilen, da med originale hjul. Men kjedelig og ta hjulstilling hver gang man skal gjøre det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode D Skrevet Desember 7, 2014 Share Skrevet Desember 7, 2014 Tror ikke du kommer til å merke det noe særlig med mindre du har vært mye på bane før. Det jeg merker mest er at bilen retter seg lettere opp igjen etter sving. Jeg har kjørt mange biler med negativ camber og det som er viktig er å få spissingen riktig. Han jeg tar hjulstilling hos pleier å justere inn 0.10 grader foran og 0.20 bak. Altså, 5 miutt per hjul foran og 10 minutt bak per hjul. Har kjørt 10.000 med de dekkene nå og slitasjen er minimal på innsiden kontra utsiden. Det skiller kanskje en millimeter. Dette er altså på E92'en med luft Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå