Cleisagra Skrevet Desember 25, 2014 Share Skrevet Desember 25, 2014 Hei, Jeg krasjet med en elgkalv for noen dager siden. Jeg traff elgen i ca. 60 km/t, og siktet på ræva på elgen slik at den traff fra midten av panseret og mot pasasjersiden. Elgen havnet oppå panseret før han endte i grøfta, mens bilen fortsatte rett frem langs veien. Av skader så er panseret ødelagt, luftfilter, radiator er klemt inn og grillen med lykt på høyre side. Videre så er skjermene på begge sider litt bøyd i forhold til dørene. (Se bilder). Da jeg hadde delkasko så dekkes ikke dyrepåkjørsler av forsikringen, og jeg må derfor dekke alt av kostnader selv. Bilen er en BMW 118d, 2007 mod, 140.000km, kjøpt i sommer for 120.000,-. Broder'n har eid bilen før meg, og jeg vet at alt ellers med bilen er ok. Slik jeg ser det så kan jeg reparere bilen (verksted eller "selv"), selge bilen som delebil eller vrake den (dersom det viser seg at ramma er skjev eller noe). Jeg er imidlertid ikke noen mekaniker og trenger derfor innspill på hvorvidt det er lønnsomt med tanke på hvor mye det vil koste for nye deler og om selve jobben å fikse den er vanskelig eller ikke, eller om det er bedre å selge bilen og kjøpe ny? Er det noen med lignende erfaringer eller tips? Takker for alt av innspill, mvh Audun. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet Desember 25, 2014 Share Skrevet Desember 25, 2014 Jeg ville først og fremst fått en tilstandsrapport fra et verksted, spesielt om du mener den kan være skjev. Om det "bare" er de tingene du nevner som er skadet bør der ikke koste så mange kronene eller være så mye arbeid å få denne iorden igjen. Det meste får du tak i på bruktmarkedet til en grei pris, og delene er greie å bytte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cleisagra Skrevet Desember 25, 2014 Forfatter Share Skrevet Desember 25, 2014 Jeg ville først og fremst fått en tilstandsrapport fra et verksted, spesielt om du mener den kan være skjev. Om det "bare" er de tingene du nevner som er skadet bør der ikke koste så mange kronene eller være så mye arbeid å få denne iorden igjen. Det meste får du tak i på bruktmarkedet til en grei pris, og delene er greie å bytte. Jeg har bedt om det, og skulle få svar i løpet av romjulen. Men jeg er interessert i anslag rundt hvor mye dette kan koste i deler og timer, slik at jeg har en sum å gå ut ifra og ikke blir "lurt" evt. at det er en jobb som er forholdsvis enkel og at jeg kan spare mye på å gjøre jobben selv. Videre er det også interessant hvor mye penger jeg bør bruke på dette, før det begynner å bli ulønnsomt i forhold til å bruke dette på en ny bil i stedet for. Hvordan er det å selge en bil som har vært kollisjonsskadet f.eks? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eivind320x Skrevet Desember 25, 2014 Share Skrevet Desember 25, 2014 Hvis skaden på bilen overstiger 60% av antatt markedsverdi anser forsikringsselskapet bilen som kondemnert. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Desember 25, 2014 Share Skrevet Desember 25, 2014 Det jeg ville vært _svært_ skeptisk til er om den har fått noen strukturelle skader i karosseri, som du er inne på mtp skjermer ift dører. Fronten på disse er av alu, og ikke "bare bare" å rette. Jeg ville aldri kjøpt en slik bil som var "retta" av et rimelig verksted. Finn utav det først. Er den skada slik ville jeg (med grunnlag av hva du spør om her), anbefalt å selge den hel som delebil til noen. Det finnes nok av folk som vil kjøpe en slik for å hugge eller bygge opp sin egen som har ferdighetene, tiden og utstyret som kreves. Dersom den er "hel", ville jeg fortsatt kritisk vurdert hva du kan gjøre selv og ikke. Sett sammen ett budsjett, husk å ta med din egen arbeidstid til en viss grad (vær i alle fall obs på det), og vurder om du ønsker å bygge eller selge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Desember 27, 2014 Share Skrevet Desember 27, 2014 Hadde en kompis som også kjørte på en elg i tilsvarende 1-serie for 1-2 år siden. Da var det i tillegg litt skader på ruta og A-stolpen mener jeg å huske. Det havnet på rundt 90k i reparasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå