Erik_550XD Skrevet Januar 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2015 Hei, takk for gode innspill:-) I instruksjonsboka står det klart og tydelig, ikke gass før olje er minst 75 Grader C. Med last /bakke på 1-2 km oppnår bilen 100 Grader , men i løpet av 15-20 sekunder synker den til 60 Grader uten belastning, utetemp 10 Grader pluss Det er garanti på bilen og teknikere i Sverige har sagt at slik skal det ikke være. Blir spennende å se:-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 (endret) Hei, takk for gode innspill:-) I instruksjonsboka står det klart og tydelig, ikke gass før olje er minst 75 Grader C. Med last /bakke på 1-2 km oppnår bilen 100 Grader , men i løpet av 15-20 sekunder synker den til 60 Grader uten belastning, utetemp 10 Grader pluss Det er garanti på bilen og teknikere i Sverige har sagt at slik skal det ikke være. Blir spennende å se:-) Det stemmer nok på en prikk det! Oljen har ikke optimal smøreevne ved 60-65 grader. Når jeg hadde M5, så var det også 75 grader "minstekravet" som var gjeldende førr gassing. Står bilen hos merkeverksted nå? Oljen skal\vil ofte ligge noen få grader over kjølevannstemperatur ved full driftstemperatur(Tar dog lengre tid for oljen å nå denne). Men det er ikke første gang han over her kommer med tvilsomme påstander. Endret Januar 15, 2015 av CrZyWiz Erik_550XD reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahj Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 MIn far har F10 med 3l diesel og han har ikke noe problem å ha driftstemp på olje ved slik kjøring som du skriver om. Får håpe det løser seg for deg. Skriv gjerne her hva som evt er feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Januar 15, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 15, 2015 Takk for innspill, bilen står på merkeverksted men det er bare noen få som er M godkjent og dit går bilen til uka. I morgen bytter dem temp føler, selv tviler jeg på at det er årsaken men fint ville det vært. Har mistanke at termostaten er ustabilt /lukker altfor sent eller lekker. Termostat får en ikke løst sier gutta så hele oljefilter enhet +++ må byttes om det er feilen, sikkert litt skruing. Er ingen mekaniker så jeg får smøre meg med tålmodighet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 (endret) Hmm, merkeligt at du ikkje får de løst.Ka koster det då å bytte "oljefilterenhet+++" ?(http://www.topbildeler.co.no/bmw-deler/5-touring-f11/6762/10195/termostat) EDIT: Glømte du kanskje hadde garanti, la de bytte ALT Endret Januar 15, 2015 av Sammyen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 (endret) Hei, takk for gode innspill:-) I instruksjonsboka står det klart og tydelig, ikke gass før olje er minst 75 Grader C. Med last /bakke på 1-2 km oppnår bilen 100 Grader , men i løpet av 15-20 sekunder synker den til 60 Grader uten belastning, utetemp 10 Grader pluss Det er garanti på bilen og teknikere i Sverige har sagt at slik skal det ikke være. Blir spennende å se:-) Det med han Crywiz orker jeg ikke kommentere engang. Han kan gå tilbake til skolebenken og lære seg folkeskikk pluss litt til (x antall andre tråder) Det har med måten diesel fungerer og hvor sterk kjølekapasitet BMW putter i bilene sine, spesielt på M tunede motorer. Husk at dette ikke er en M motor men kun en relativt lett modifisert N57D30C motor. For det første, selvfølgelig kan termostaten tulle seg/åpning lukking av kjølekresten som du sier men en trenger ikke M kompetanse for finne ut av om det er problemet, dette er ikke en M motor men en tunet N57 av M og heter N57S, S står for at M har tunet den og modifisert den med blant annet tilsammen tre turboer, hadde det vært en M motor hadde den heta S57D30 e.l. Det er så å si samme sensor som N57 for å spare penger, men ikke poenget mitt. Du burde fått en motorlampe og en feilkode skal bli lagret. Dette er en av 3-4 input til DME som regulerer vannpumpen. Oljen kjøles også via en varmeveksler på selve oljefilterhuset og det er likt på alle moderne diesel BMW Denne motoren har såpass mye kjølekapasitet (med ekstra kjølere i hver side av front) at for å nå driftstemperatur på oljen må du kjøre bilen med bra last en god stund for å få oljen til 75 grader hvis det er kaldt ute f.eks minus 5. Bilen har så stort dreiemoment at du trenger lite last for å kjøre normalt uten å miste lappen. I oppoverbakke trenger en naturlig nok mer last og derfor når en driftstemp fortere. Så om du ikke har motorlampe på skal du tute og kjøre på hvis du har kjørt 15-20 minutt. Dagens motorolje er såpass stabil i smøreevne i hele temperaturspekteret at du ikke trenger bekymre deg for det. Husk at motoren blir langt fortere varm enn girkassen og at det primært girkassen du bør kjøre varm og at motoren skal varme seg opp langsomt og ikke brått grunnet temp-spenninger i blokken og toppen. Samme gjelder turbo. Hvis du har garanti kan de jo gjerne skru men hvis du betaler dette av egen lomme hadde jeg vært kritisk til det. Det kan selvfølgelig være termostat eller stuck ventil som styrer kjølekretsen men det tviler jeg på. Det burde lett vært oppdaget med diagnose om det er termostat via DME diagnose. Lykke til Endret Januar 15, 2015 av FJPopp Sammyen og bmwmann24 reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 15, 2015 Share Skrevet Januar 15, 2015 Etter noen såpass tvilsomme påstander, Så burde du hoste opp noen pålitelige kilder. Ved scenarioet ditt, så vil alle dieselbiler trille rundt uten full smøreevne, samt full av vann\kondens\majones i oljelokk. Tidligere har jeg oppgitt kilder men du har ingen tillit til interne dokumenter BMW sine ingeniører selv lager. Så du kan lete selv på google. Det hjelper heller ikke at jeg faktisk jobber med disse tingene i mitt daglige yrke og prøver bare å hjelpe folk når jeg registrer at de kanskje er litt på villspor. Jeg og er gjerne av og til på villspor og da er jeg ydmyk og villig til å lære hvis noen har peiling på det de snakker om i motsetning til deg. Det at du påstår at dagens olje som BMW motorer går på ikke har full smøreevne ved 60-70 grader viser at du har misforstått noe. Viskositet er ikke det eneste punktet som er viktig for smøreevne men et x antall andre aktive komponenter i oljen som f.eks polymerer slik at de beholder sin smøreevne i hele temperaturspekteret for den gitte spec på oljen. Du misforstår minstekravet med 75 grader på oljen. Det er ikke for at oljen skal smøre bra men for at du skal unngå store spenningsgradienter i motorblokken som følge av brå temperaturutvikling pluss at girkassen skal få mulighet til bli noe varm, noe den bruker mye lenger tid enn motoren. Den må få lov å bli varm sakte for at metallet skal utvide seg sakte og ikke for at oljen skal smøre bra. bmwmann24 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Januar 16, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 16, 2015 (endret) Hei igjen, mye gode innspill. BMW har bekreftet at slik skal det ikke være så da avventer jeg til dem ombestemmer seg. Enig med flere av dere, selv har noen gode argumenter som jeg alltid har fulgt, både på R-MC'r , vanlige / litt mer heftige biler. Tar det 10 min til kjøretøy oppnår korrekt vanntemp , kjør 10 min til før du gir full gass, da er alle komponenter i motoren varmet opp og klar for bruk. Motoren består av flere typer metall som utvider/oppfører seg forskjellig, når allt har arbeidstemperatur er klaringer optimale og motor klar for bruk, olje også varm:-) Har bodd 3 år i Tyskland og kjørt mye fort og da er det viktig at motordelene jobber godt sammen når du legger deg i venstrefeltet på Autobahn. Skal holde alle informert på hva som skjer videre, er ikke bare oljen som er problemet på bilen, setevarme i pute defekt og dashbord delaminerer(Skinn løsner) Har 3 år igjen på garanti, glad jeg ikke importerte denne gangen Erik Endret Januar 16, 2015 av Erik_550XD quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 16, 2015 Share Skrevet Januar 16, 2015 Hei igjen, mye gode innspill. BMW har bekreftet at slik skal det ikke være så da avventer jeg til dem ombestemmer seg. Enig med flere av dere, selv har noen gode argumenter som jeg alltid har fulgt, både på R-MC'r , vanlige / litt mer heftige biler. Tar det 10 min til kjøretøy oppnår korrekt vanntemp , kjør 10 min til før du gir full gass, da er alle komponenter i motoren varmet opp og klar for bruk. Motoren består av flere typer metall som utvider/oppfører seg forskjellig, når allt har arbeidstemperatur er klaringer optimale og motor klar for bruk, olje også varm:-) Har bodd 3 år i Tyskland og kjørt mye fort og da er det viktig at motordelene jobber godt sammen når du legger deg i venstrefeltet på Autobahn. Skal holde alle informert på hva som skjer videre, er ikke bare oljen som er problemet på bilen, setevarme i pute defekt og dashbord delaminerer(Skinn løsner) Har 3 år igjen på garanti, glad jeg ikke importerte denne gangen Erik Lykke til da, du får gi en lyd hva det var Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 16, 2015 Share Skrevet Januar 16, 2015 Tidligere har jeg oppgitt kilder men du har ingen tillit til interne dokumenter BMW sine ingeniører selv lager. Så du kan lete selv på google. Det hjelper heller ikke at jeg faktisk jobber med disse tingene i mitt daglige yrke og prøver bare å hjelpe folk når jeg registrer at de kanskje er litt på villspor. Jeg og er gjerne av og til på villspor og da er jeg ydmyk og villig til å lære hvis noen har peiling på det de snakker om i motsetning til deg. Det at du påstår at dagens olje som BMW motorer går på ikke har full smøreevne ved 60-70 grader viser at du har misforstått noe. Viskositet er ikke det eneste punktet som er viktig for smøreevne men et x antall andre aktive komponenter i oljen som f.eks polymerer slik at de beholder sin smøreevne i hele temperaturspekteret for den gitte spec på oljen. Du misforstår minstekravet med 75 grader på oljen. Det er ikke for at oljen skal smøre bra men for at du skal unngå store spenningsgradienter i motorblokken som følge av brå temperaturutvikling pluss at girkassen skal få mulighet til bli noe varm, noe den bruker mye lenger tid enn motoren. Den må få lov å bli varm sakte for at metallet skal utvide seg sakte og ikke for at oljen skal smøre bra. Skal ikke kommentere lavnivået du legger deg på her. Men løgner er drøyt, og jeg har aldri betvilt dokumenter fra BMW. Skal ikke lese så mange steder rundt omkring, før du skjønner at driftstemperaturen for oljen IKKE er 65-70 grader. Og at det har flere negative konsekvenser. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 22, 2015 Share Skrevet Januar 22, 2015 Jeg er veldig glad at det finnes en permanent ignorer funksjon på innlegg fra visse personer her på bimmers.no. Over og ut fra meg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kennethe34 Skrevet Januar 22, 2015 Share Skrevet Januar 22, 2015 Har ikke erfaring med oljetemperatur på M550, men har jobbet med flere 520,525,530 og 535D i F Chassiset. Flere av disse er langt mere "sparebøsse" enn M550, og her oppe i nord (Tromsø) oppnår de driftstemp på olje (ca 100grader) helt til gradestokken kryper ned til -10 eller lavere. Da ligger de typisk på 75grader. At din får såpass lav oljetemp på såpass "høye" utetemperaturer er ikke normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erik_550XD Skrevet Januar 23, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 23, 2015 Hei, takk for alle innspill. Hentet bilen i går, etter 15 minutter ved minus 5 ble olja 95-100 grader:-) I dag tidlig var det minus 20 og 90-100 grader ble oppnådd etter maks 20 minuter og holdt seg der hele veien til jobb uansett belastning. Bilen er friskmeldt og jeg fornøyd selv om det tok drøye 2 uker, Det var oljetermostat som ble byttet (hele oljefilterenheten) Nå er det bare å gi gass ahj, tobiasw, Sammyen og 2 andre reagerte på dette 5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz Skrevet Januar 23, 2015 Share Skrevet Januar 23, 2015 Hei, takk for alle innspill. Hentet bilen i går, etter 15 minutter ved minus 5 ble olja 95-100 grader:-) I dag tidlig var det minus 20 og 90-100 grader ble oppnådd etter maks 20 minuter og holdt seg der hele veien til jobb uansett belastning. Bilen er friskmeldt og jeg fornøyd selv om det tok drøye 2 uker, Det var oljetermostat som ble byttet (hele oljefilterenheten) Nå er det bare å gi gass Rart med det! flott! Gi gass og kos deg! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larsbs79 Skrevet Desember 28, 2015 Share Skrevet Desember 28, 2015 Hei, takk for alle innspill. Hentet bilen i går, etter 15 minutter ved minus 5 ble olja 95-100 grader:-) I dag tidlig var det minus 20 og 90-100 grader ble oppnådd etter maks 20 minuter og holdt seg der hele veien til jobb uansett belastning. Bilen er friskmeldt og jeg fornøyd selv om det tok drøye 2 uker, Det var oljetermostat som ble byttet (hele oljefilterenheten) Nå er det bare å gi gass Hei,ang setevarme som ikke virket på bilen din,hva ble gjort med det?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå