Gå til innhold

Dweezils 2015 520xdat 190 hk


 Share

Anbefalte innlegg

For en flott bil du har! Er du fornøyd med ytelsene til 520d'en?

Takker! Ja, jeg er godt fornøyd med ytelsene til 520d. Valgte varianten uten effektsenking, altså med 190 hk. Til bruk på norske veier holdet det i massevis. Automatkassa gjør at du til en hver tid har godt med krefter tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forrige uke var morsom: Oppdaget mandag morgen at høyre forhjul var punktert pga. varselmelding fra dekktrykksmonitoren. Pumpet opp med kompressor i garasjen og kom meg til jobb. Dro innom Bilia Drammen på vei hjem og ble enig med dem om at jeg skulle skifte til sommerdekk på kvelden og komme innom med det punkterte vinterdekket tirsdag morgen. Pleier vanligvis ikke å skifte til sommerhjul så tidlig, men tenkte det var helt greit siden våren var kommet for å bli, ikke sant? Avtalte å hente fikset vinterdekk onsdag morgen på vei til jobb.

 

Så dette: http://artikkel.yr.no/kan-komme-en-halvmeter-sno-1.12279422

 

Kanskje ikke så lurt å bytte til sommerhjul allikevel...? Jeg lasta opp resten av vinterhjula i bilen og dro til Bilia onsdag morgen. Der var dekket fikset (det viste seg at det satt en skrue i dekket), og jeg spurte pent om de hadde anledning til å legge om tilbake til vinterhjul for meg... Det oppdraget tok de på strak arm, og vips var jeg tilbake på vinterhjul én dag før Østlandets veier ble innhyllet i fullstendig kaos. Brukte vel en halvtime lenger tid jobb en normalt på torsdag, men var godt skodd og opplevde ikke antydning til å miste veigrep. Kjørte forbi en del biler som lå godt plantet i grøfta og nok hadde noe større problemer med manglende friksjon enn meg...

 

Tommel opp til Bilia Drammen for super service! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig å begynne å tenke på neste bil allerede, kanskje... men kanskje strekke seg opp til en 535i når den tid kommer? 520d er godt isolert mot støy, men det er ikke til å komme utenom at dieselknatringa er ganske usjarmerende innimellom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig å begynne å tenke på neste bil allerede, kanskje... men kanskje strekke seg opp til en 535i når den tid kommer? 520d er godt isolert mot støy, men det er ikke til å komme utenom at dieselknatringa er ganske usjarmerende innimellom...

Har begynt å tenke litt allerede jeg også men har hatt min i 3 år og 6 mnd nå. Driver å sikler litt etter tesla nå :) Endret av Fahad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å tenke litt allerede jeg også men har hatt min i 3 år og 6 mnd nå. Driver å sikler litt etter tesla nå :)

Det er vanskelig å stoppe drømminga, ja! ;-)

Og det skal vel godt gjøres å få heftigere akselerasjon for pengene enn med Tesla. Har du prøvekjørt? Vurderer å booke en prøvekjøring selv, egentlig mest for å kjenne på akselerasjonen. Har vært litt lunken til Tesla helt siden de kom, så noe kjøp tror jeg aldri vil være aktuelt for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøvekjørte en forrige uke med 422 hestekrefter og det var helt Rått. Kan faktisk ikke beskrives med ord :) den har egentlig falt mer og mer i smak, interiøet er så perfekt med skinnseter og selve utseendet på bilen er heller ikke så verst :) men jeg tenkte egentlig å sjekke litt rundt omkring når det gjelder innbytte pris på bilen min før det nye karroseriet kommer for da vil den falle enda ned i pris. Tenkt litt på tesla under 600 00, 2013 modell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg prøvekjørte en forrige uke med 422 hestekrefter og det var helt Rått. Kan faktisk ikke beskrives med ord :) den har egentlig falt mer og mer i smak, interiøet er så perfekt med skinnseter og selve utseendet på bilen er heller ikke så verst :) men jeg tenkte egentlig å sjekke litt rundt omkring når det gjelder innbytte pris på bilen min før det nye karroseriet kommer for da vil den falle enda ned i pris. Tenkt litt på tesla under 600 00, 2013 modell

Så den opplevde interiørkvaliteten var god? Har lest i diverse tester at interiøret er et punkt der Tesla henger etter de tyske premium-merkene, med litt amerikanske "snarveier" her og der...

 

Det bør være mulig å gjøre et godt kjøp på brukt Tesla, spesielt nå som den nye AWD-modellen har blitt lansert. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den opplevde interiørkvaliteten var god? Har lest i diverse tester at interiøret er et punkt der Tesla henger etter de tyske premium-merkene, med litt amerikanske "snarveier" her og der...

Det bør være mulig å gjøre et godt kjøp på brukt Tesla, spesielt nå som den nye AWD-modellen har blitt lansert. :-)

Ja jeg synes den var god men nå begynner vi alle bmw fans å sammenligne det med en bmw som jeg gjorde og da mener jeg at setene kunne vært bedre å sitte i sammenlignet med bmw comfortseter eller faktisk sportsetene også. Men man søker etter motorlyden hele tiden når man gir på litt men dette tror jeg er bare en vanesak. Tar sikkert litt tid å vende seg til en El motor. Jeg kan aldri tenke meg å betale nesten en million for en El bil så alt under 600 000 synes jeg er greit så lenge km også er lav. Men er redd for at jeg vol savne bmw noe jeg tror jeg kommer til å gjøre. Blir jo nesten helt umulig å gå fra bmw også :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tidlig å begynne å tenke på neste bil allerede, kanskje... men kanskje strekke seg opp til en 535i når den tid kommer? 520d er godt isolert mot støy, men det er ikke til å komme utenom at dieselknatringa er ganske usjarmerende innimellom...

 

I slutten av neste år så kommer jo neste generasjon G30 5-serie, sikt deg inn på en 530d av den :P Jeg vet jo ikke hvordan den blir men kan nok si ganske sikkert at det blir min neste bil :)

Har begynt å tenke litt allerede jeg også men har hatt min i 3 år og 6 mnd nå. Driver å sikler litt etter tesla nå :)

Ikke finn på det da, kjør BMW med stil og ikke strømbil ;) Jeg synes Tesla er en fin bil som imponerer stort, men det er nok en bil jeg aldri kunne slått meg til ro med. Usikkerheten på sikt er for stor og det at man ikke bare kan svippe innom en bensinstasjon og fylle full tank på noen minutter hadde gitt meg tvangstanker, er for mye snakk om problemer også til at dette er noe jeg kunne stolt 100 % på som hovedbil. Men vi har jo alt en elbil i husstanden, en VW E-Up og til småkjøring lokalt er den jo bare helt genial :) Så til småkjøring og "konebil" så funker elbil knall, men til hovedbil og turbil så sverger jeg til fossilt ;) 530en kjører 1100 km på en tank, ved 130 km/t på motorvei kjører jeg 900 km på en tank, det teller veldig mye for meg som liker å dure litt rundt på kontinentet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg synes den var god men nå begynner vi alle bmw fans å sammenligne det med en bmw som jeg gjorde og da mener jeg at setene kunne vært bedre å sitte i sammenlignet med bmw comfortseter eller faktisk sportsetene også. Men man søker etter motorlyden hele tiden når man gir på litt men dette tror jeg er bare en vanesak. Tar sikkert litt tid å vende seg til en El motor. Jeg kan aldri tenke meg å betale nesten en million for en El bil så alt under 600 000 synes jeg er greit så lenge km også er lav. Men er redd for at jeg vol savne bmw noe jeg tror jeg kommer til å gjøre. Blir jo nesten helt umulig å gå fra bmw også :)

Jeg hadde en Leaf et par års tid, og kan bekrefte at du fort vender deg til å ikke høre motoren! Det er også lett å vende seg til momentanakselerasjonen med en gang du så mye som tenker på å røre gassen... ;-) (Nå kan jo ikke Leaf og Model S sammenlignes når det gjelder ytelser, men Leaf-en var faktisk overraskende sprek fra 0 til ca. 60 km/t.)

 

I slutten av neste år så kommer jo neste generasjon G30 5-serie, sikt deg inn på en 530d av den :P Jeg vet jo ikke hvordan den blir men kan nok si ganske sikkert at det blir min neste bil :)

 

[Fahad skriver om å kjøpe Tesla]

Ikke finn på det da, kjør BMW med stil og ikke strømbil ;) Jeg synes Tesla er en fin bil som imponerer stort, men det er nok en bil jeg aldri kunne slått meg til ro med. Usikkerheten på sikt er for stor og det at man ikke bare kan svippe innom en bensinstasjon og fylle full tank på noen minutter hadde gitt meg tvangstanker, er for mye snakk om problemer også til at dette er noe jeg kunne stolt 100 % på som hovedbil. Men vi har jo alt en elbil i husstanden, en VW E-Up og til småkjøring lokalt er den jo bare helt genial :) Så til småkjøring og "konebil" så funker elbil knall, men til hovedbil og turbil så sverger jeg til fossilt ;) 530en kjører 1100 km på en tank, ved 130 km/t på motorvei kjører jeg 900 km på en tank, det teller veldig mye for meg som liker å dure litt rundt på kontinentet :)

Ja, det blir spennende å se hvordan neste 5-ern blir! Det er ikke helt utenkelig at det også blir min neste bil. Og ryktene sier jo at 530d i neste generasjon fremdeles får rekkesekser... Hoppet opp til 535i er ganske stort prismessig, så man skal være ganske anti-diesel for å legge de ekstra pengene på bordet. Men det blir spennende å se hva som kommer ut av den store gjennomgangen av bilavgiftene som er varslet ila. året. Dersom hk-delen blir ytterligere tonet ned, kan det gi ganske interessante utslag på nybilprisene....

 

Leser også at BMW planlegger å rulle ut plug-in hybridmodeller for mange av seriene sine ila. de kommende årene. En 5-serie plug-in hybrid er slettes ikke utenkelig for min del, da man får en del av elbilens fordeler, som det kraftige dreiemomentet fra stillestående og mulighet for å kjøre utslippsfritt til butikken, kombinert med fossilmotorens effektuttak på høye turtall og fraværet av rekkeviddeangst.

 

Nå tror jeg ikke rekkeviddeproblematikken er veldig påtrengende i Model S, gitt den omfattende utbyggingen av hurtigladestasjoner i Norge og på kontinentet. Den korte rekkevidden til Leaf synes jeg til tider var problematisk, men den mer enn dobbelte rekkevidden til Model S burde være til å leve med. 

 

Edit: typo

Endret av Dweezil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...