DCA Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Har en x6 35d 6 trinns som jeg vurderer å gi det lille ekstra - men hva tåler kassen? Noen som vet? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Usikker, men tror det er ga6hp26 og den er beregnet for 600 nm quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2015 Ok. I og med at det er 580 orginal er det vel liten vits i å gjøre noe.. Bilen går vel egentlig mer en godt nok men alltid morro med det lille ekstra Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Når det er sagt så hentes det jo ut 500-550 nm på den kassen jeg har, som er laget for 400nm, og det ser ut til å holde fint. Jeg er ingen ekspert, men det er visst slik at du uansett ikke får maks ytelse fra motoren før kanskje 4.gir, og da er det mindre stress på drivverket. Men dette bør bekreftes av andre før du hugger det i stein. Endret Januar 25, 2015 av Otis Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Ja den er designet for 600Nm. Har tidligere hatt en lengre diskusjon på forumer her og saken er sammensatt. F.eks så er det ikke sikkert at bilen din vil klare å dra nytte av ekstra moment hvis ikke man også ser på programmeringen av ECU/og girkasse. F.eks har alle DSG kasser til VAG momentbegrensning som vil overstyre motoren slik at kassen ikke vil kunne dra nytte av ekstra moment hvis du ikke også ser på map for kassen. Jeg vet ikke men har ingen grunn til å tro at BMW har gjort det annerledes hva gjelder momentbegrensning. Uansett tåler det mekaniske sett noe mer enn oppgitt men hvor mye vet jeg ikke. Jeg pleier å sjekke om BMW leverer performance kit til din bil først. Her leveres ingenting til diesel men 50i leveres opp til 650Nm med samme kasse så litt ekstra går men jeg vet ikke om de gjøre noe med kassen, kan jo høre med BMW. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 ... moment hvis du ikke også ser på map for kassen. Jeg vet ikke men har ingen grunn til å tro at BMW har gjort det annerledes hva gjelder momentbegrensning. Men, de gjør det. Saken med vag DSG kasser og momentbegrensning er en helt annen. Bare for å avklare den så ikke det er et rykte som får sirkulere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hpi Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Hva er det VAG har gjort med sine biler med DSG kasser? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Men, de gjør det. Saken med vag DSG kasser og momentbegrensning er en helt annen. Bare for å avklare den så ikke det er et rykte som får sirkulere. Hei TRF, så hos BMW er styringen av kassen ikke koblet med motorstyringen? DSG er nok litt spesiell ja men er det ikke slik på BMW DKG? Nå er jo dette en ikke helt sammenlignbar kasse men det var for å lufte tanker. Har lenge lenge prøvd å finne hvorfor ZF faktisk skriver at det er en momentbegrensning på kassene uten at jeg finner ut av det. Tidligere har jeg teoretisert herfra til Jan Mayen uten at jeg er blitt klokere. På manuelle BMW kasser er det ikke oppgitt noe momentbegrensning men det er det på auto så eneste grunn jeg kan komme er konverter og dens clutch. Setter pris på om du vet hvorfor de oppgir momentbegrensning på autokasser, må jo være en grunn? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Hva er det VAG har gjort med sine biler med DSG kasser? http://www.hpamotorsports.com/dsgtuning.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Gir kontroller og motor ecu kommuniserer som bare det. Men det kjente problemet med dsg og momentbegrensere er ikke det samme. DSG kassen vil begrense moment "motoren får lov å produsere" uansett, og det er grunnen til at de må programmeres. Mens en bmw autokasse aksepterer 700Nm uten problemer om du ber den om det. Momentreduksjon skjer kun i gitte scnearior på bmw kassen, mens DSG er programmert med et fast "tak". VAG har gjort dette før, på autkasser fra 90-tallet. Hvorfor vet jeg ikke helt, trolig i et forsøk på å stoppe tuning eller noe. Det er dog litt rart fordi jo "billigere" og mer "juks" tuningen er, jo mer slipper du unna slike begrensere. Det er for øvrig fra gamle vag aut kasser at rykte om "omprogrammering av aut kasse" ifm tuning dukka opp. Det eneste som ble gjort var å løfte "max moment" begrensere. (altså det jeg refererte til som et "tak"). DKG har jeg ingen erfaring med. Endret Januar 25, 2015 av TRF-Racing quandt1960, Hpi, Trond H. Olsen og 1 annen reagerte på dette 4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 25, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 25, 2015 Ser jeg kan få ett normalt map på 313hk og 646nm ved en omprogrammering. Dette vil jo være merkbart, men ikke helt vilt. Jeg har en formening om at momentet er mer belastende på kassen på en slik tung bil enn en vanlig bil, bare en praktisk tankegang jeg har - mulig teorien dreper den? Men en økning på knappe 70 nm burde vel tåles kanskje.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Nei, vekt er definitivt vesentlig mtp slitasje på kasse. Det viktigste er dog hvordan man programmerer. quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 26, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 26, 2015 Skjønner.. hvor mye tar du ut av en slik motor? Og pris? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DCA Skrevet Januar 28, 2015 Forfatter Share Skrevet Januar 28, 2015 Ja den er designet for 600Nm. Har tidligere hatt en lengre diskusjon på forumer her og saken er sammensatt. F.eks så er det ikke sikkert at bilen din vil klare å dra nytte av ekstra moment hvis ikke man også ser på programmeringen av ECU/og girkasse. F.eks har alle DSG kasser til VAG momentbegrensning som vil overstyre motoren slik at kassen ikke vil kunne dra nytte av ekstra moment hvis du ikke også ser på map for kassen. Jeg vet ikke men har ingen grunn til å tro at BMW har gjort det annerledes hva gjelder momentbegrensning. Uansett tåler det mekaniske sett noe mer enn oppgitt men hvor mye vet jeg ikke. Jeg pleier å sjekke om BMW leverer performance kit til din bil først. Her leveres ingenting til diesel men 50i leveres opp til 650Nm med samme kasse så litt ekstra går men jeg vet ikke om de gjøre noe med kassen, kan jo høre med BMW. Etter å søkt rundt (veldig mye) nå ser det ut til at kassen som sitter i er en ZF 6HP28 og den skal være god for 700nm. Da begynner det å ligne noe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TRF Skrevet Januar 28, 2015 Share Skrevet Januar 28, 2015 Det stemmer. Hp28 er egentlig em litt bøsere utgave av hp26. Dca, send en mail så skal jeg komme tilbake til deg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå