WMBtsatnaF Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 (endret) Noen formeninger om hva som er det beste å gjøre med en 3 serie som er 2-3 år gammel? Tectyl eller Lanolin, eller bare la det skure å gå, kanskje det er godt nok behandlet fra fabrikken? Endret Januar 25, 2015 av WMBtsatnaF Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet Januar 25, 2015 Share Skrevet Januar 25, 2015 Hei, har selv gått rundt med det spørsmålet en stund for min E91. Tok en tur med min BMW mekaniker på autorisert BMW verksted nylig: Lanolin finner jeg på bilen allerede, blant annet i dørene. Mekanikeren sa likevel at en behandling vil være bedre enn det som er. Mercedes f.eks er helt notorisk med deksler som ikke er laget for å drenere godt slik at de ruster som f. BMW har likevel et bedre design der med god drenering hvis vann samler seg under deksler. Noen steder, spesielt der metallet er sammeføyd mekanisk kan det være lurt med skikkelig behandling. Jeg spurte BMW om jeg tuller med fabrikkgarantien hvis jeg behandler uten at jeg fikk svar! Så det bør du prøve sjekke ut. Min er på sitt 6 år nå og ser helt fin ut, likevel vil jeg spandere en kommende høst og da går jeg for Tectyl Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakotho Skrevet Januar 26, 2015 Share Skrevet Januar 26, 2015 Mercasol? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 26, 2015 Share Skrevet Januar 26, 2015 kjør på med mercasol eller tectyl, det å kjøre på salta veier med en nyere ubehandla bil er triste greier. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Januar 26, 2015 Share Skrevet Januar 26, 2015 Vurderer å behandle begge bilene mine og da kjem eg uten tvil til å velge Fluidfilm(lanolin) Mest pga at eg har ein nabo som driver med dette;) Men har hørt veldig mykje skryt angående Fluidfilm. Pluss at det er billig. Usikker på pris på tectylbehandling men her tar naboen min 2000,- for personbiler. Da blir bilen vaska under, tørka og behandla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet Januar 27, 2015 Share Skrevet Januar 27, 2015 (endret) Vurderer å behandle begge bilene mine og da kjem eg uten tvil til å velge Fluidfilm(lanolin) Mest pga at eg har ein nabo som driver med dette;) Men har hørt veldig mykje skryt angående Fluidfilm. Pluss at det er billig. Usikker på pris på tectylbehandling men her tar naboen min 2000,- for personbiler. Da blir bilen vaska under, tørka og behandla. fluidfilm er bra greier, men til sitt bruksområde. (gamle rustne biler og hulrom). Har man en nyere bil, eller en bil som ikke er rusta under står man mye bedre stilt med foreksempel mercasolbehandling uansett om det der dyrere der og da. Bruker man mye fluidfilm kommer luker det også rimelig mye gammal sau innvendig i bilen. Fluidfilm varer ett par år under gode forhold, og gjør jobben bra siden den stopper rust. Mercasol stanser også rust, men den er langt mere effektiv mot å forhindre ny rust andre steder siden man får ett tjukt slitelag. Endret Januar 27, 2015 av Håskjold Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forbiss Skrevet Januar 27, 2015 Share Skrevet Januar 27, 2015 Det stemmer nok sikkert. Har ein 06 e91 og 02 e39 så eg stiller ikkje i kategorien ny bil. Sjøl om eg synes sjøl at bilparken min ikkje er så gammel men det er visst 2015 alt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet April 17, 2018 Share Skrevet April 17, 2018 Fortsetter på en gammel tråd. Vurderer kjøp av en 520 registrert desember 2014. Den er tectylert i 2016. Bør jeg styre unna den pga rustgaranti? Om det blir rustblemme i lakk, kan jeg forvente å få utbedret det innen 5 år fra registreringsdato? Det kan falle bort om bilen har blitt rustbehandlet? Noen som vet, eller har erfaringer? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sondre Skrevet April 18, 2018 Share Skrevet April 18, 2018 Rustgaranti gjelder kun rust innenifra (dvs mellom metall og lakk og at lakk er hel), dvs all rust som kommer utvendig fra salting, lakksakder etc er ikke dekket av rustgaranti, så kan ikke se noen grunn til at bruk av mercsol/tectyl etc. skal påvirke rustgaranti fra fabrikk negativt. PS! Har ikke lest med lupe på garantivilkår på BMW så tar noe forbehold for feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
*MrB* Skrevet April 18, 2018 Share Skrevet April 18, 2018 (endret) BMW og de fleste andre merker opprettholder rustgaranti ved antirustbehhandling, forutsatt at det ikke bores hull for å injusere middelet. Jeg fikk høre at bilene var godt beskyttet fra fabrikk, og det er vel min erfariing i praksis også. Har drevet litt hjemmebehandling av utsatte sprutområder i bakre hjulhus (Spesielt bakre travers, om den er i stål)., og det ser ut som alle mine biler holder seg frisk og fin. Et bilde fra fjorårets "vårrengjøring". Har alltid vasket hjulhusene skikkelig når jeg skifter dekk om våren. (Beklager at bildet ble opp ned. Fikk ikke rettet det på denne maskinen) Endret April 18, 2018 av *MrB* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
totakt Skrevet April 19, 2018 Share Skrevet April 19, 2018 Takker for tips og gode svar. Etter litt googling fant jeg denne http://www.klikk.no/motor/bil/rustbeskyttelse-fra-fabrikk-2818412 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå